Game: Kirby Air Ride

Iedereen die Nintendo kent, weet wie Kirby is. Deze kleine roze bolvormige held heeft al heel wat spellen op zijn naam staan. Kirby’s Dreamland bijvoorbeeld was een heel leuke platform-serie, die vooral bij de jongere gamer erg aansloeg. Kirby is niet gewelddadig, ziet er schattig uit en speelt lekker weg. Naast zijn eigen platform-reeks kun je Kirby ook terugvinden in Super Smash Brothers (Melee), alweer hij het opneemt tegen alle grote figuren uit de Nintendo-geschiedenis, en zijn flipperkast-games.

Maar WAT is Kirby dan precies? We weten dat hij/zij/het? tegenstanders en vijanden kan opslorpen en dan tijdelijk gebruik kan maken van de ander zijn specialiteiten, maar verder is het een vreemd wezen. Het is geen beest, geen mens, geen monster. Maar wat is het dan wél? Volgens Kirby’s officiële site is hij een Warpstar Knight. Hmm... Een soort van buitenaards wezen dus. Okay, dat antwoord vind ik dan wel weer bevredigend genoeg.

Goed, genoeg over Kirby zelf, laten we het hebben over zijn nieuwste game: Kirby Air Ride. Zoals vermeld in de intro is deze game een racegame. Nintendo kennende is dit geen gewone racegame en racen we hier niet in conventionele voertuigen als auto’s of vliegtuigen, maar op allerlei andere, vreemde “voertuigen”, die een stukje boven de grond zweven. Zo is het standaard voertuig een ster (de welbekende “warpstar”) en zijn er voertuigen als een superster en een glider. Deze extra voertuigen zijn te unlocken door bij elke speelmodus (de gewone Air Ride, de Top Ride en de City Ride) de checklist vol te spelen. Elke speelmodus heeft een eigen checklist met 120 vakjes, en elk vakje staat weer voor een objective. Dit kan variëren van een ronde binnen een bepaalde tijd, tot het verslaan van drie tegenstanders in de battle mode.