Film Review: Secondhand Lions

Tim McCanlies is verantwoordelijk voor zowel de regie als het script, net als bij Dancer, Texas Pop. 81. Hij is in dienst geweest van de Disney Studio's, schreef de screenplays voor The Iron Giant en Dennis The Menace Strikes Again. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze film ook de sfeer van een gezellige familiefilm uitademt. Geen heftige actie, geen heftige romantiek en geen heftige schrikmomenten. Net als in de film is het meer alsof opa een verhaaltje vertelt aan zijn kleinzoon, al zijn het in deze film twee opa's, die elkaar aanvullen. Stoere verhalen over de goede oude tijd, toen opa nog groot en sterk was. Een sprookje, waarin hij de prinses redde uit de handen van de slechte sjeik.

Hub

Een familiefilm. Het type film wat op zondagmiddag op tv komt, als je met je kater een beetje ligt te zappen. Even wat te kijken en niet al te veel te hoeven nadenken. Het type film dat rustig voort kabbelt op een luchtig verhaaltje. Zo mee en dan een simpel grapje, wat problemen op driekwart van de film, om zo bij een goed en vrolijk einde te komen. Een beproefd Disney recept waar ook deze film zich aan houdt. Maar deze film heeft iets extra's, namelijk Michael Caine met zijn twee oscars en Robert Duvall met één oscar, twee oude rotten in het filmvak. Zij tillen het niveau van deze film net wat hoger, waardoor het ook interessant wordt voor diegene onder ons zonder kinderen. Ze weten puur door gezichtsuitdrukkingen de film tot leven te wekken. Als blikken konden doden, dan waren zij Rambo en James Bond. Licensed to kill. Haley Joel Osment valt wederom tegen. Hij lijkt wel in één keer van de set van The Sixth Sense doorgelopen te zijn naar deze productie. Hij blijft het kleine stille jongetje met de angstige uitdrukking op zijn gezicht. Het moment waar hij totaal niet bang is voor de leeuw, komt dan ook erg onnatuurlijk over.

Garth en Walter

De twee ooms hebben moeite met de ouderdom, na een avontuurlijk leven in Afrika, voornamelijk de liefde van Hub, welke de rode draad is in de film. In stukken wordt dit verhaal verteld aan zowel Walter, als aan de kijker, gevisualiseerd in beelden zoals we die kennen als in avonturenfilms als de Indiana Jones films. Een held, die door zijn daden en uiterlijk ogenblikkelijk de kijker achter zich schaart. Deze beelden doen onnatuurlijk aan, maar dit mag. Het is immers de herinnering van een oude man, verteld aan zijn kleine neefje. De gaten tussen de herinnering worden opgevuld door losse gebeurtenissen welke pas geheel op het einde samenvloeien. Hierdoor is er geen strakke verhaallijn wat het misschien moeilijk maakt voor de kleinste kijkers onder ons, waar deze film toch ook op mikt, om te volgen. En voor de grote bioscoopgangers onder ons is het een weer een simpel verhaal.

Mae

Dat is dan ook mijn conclusie. Een bijzonder aangename film. Het verhaal mag dan wel niet te veel diepgang hebben, het staat er wel. Een lekkere relaxte film voor de zondagmiddag.

Score: 7