DVD: Ripley Under Ground

Tom Ripley is bij de meeste FOK!kers wel bekend uit de film The Talented Mr Ripley (1999), waarin de psychopathische moordenaar door de toen nog onervaren Matt Damon werd gespeeld. Een betere vertolking was die van John Malkovich in Ripley's Game uit 2002. Enfin, de manier waarop de auteur Patricia Highsmith in haar boeken Ripley heeft omschreven, biedt meer dan genoeg aanknopingspunten om het karakter van deze intelligente maar uiterst emotieloze egocentrische moordenaar neer te zetten. In de verfilming van Ripley Under Ground doet acteur Barry Pepper een dappere poging.

Ook deze keer neemt Ripley de plek in van een meer succesvolle vriend. Deze keer is dat Derwatt. Derwatt is een getalenteerd kunstenaar die flink aan de weg timmert. Helaas gaat het op liefdesvlak iets minder goed: Zijn vriendin Cynthia wijst een huwelijksaanzoek af. Voor Derwatt genoeg reden zijn auto met hoge snelheid tegen een boom te parkeren. Voor Tom is er niet veel ruimte voor verdriet. Hij grijpt zijn kans en gaat aan de slag om, met behulp van vrienden, Derwatts schilderkunsten te imiteren en zo een extra zakcentje te verdienen.

Geen Talented, maar Rip-off
Duidelijk niet de beste van de drie Ripley-verfilmingen. The Talented Mr. Ripley met Matt Damon de bekenste, Ripley's Game met John Malkovich in een van zijn beste rollen de beste. Meest vervreemdende aan deze film is wel dat er een soort van humor aan toegevoegd is. Natuurlijk is het leuk om te zien hoe een bende snobistische kunstliefhebbers om de tuin wordt geleidt, maar het leidt wel de aandacht af van het donkere karakter van Ripley.

Mede hierdoor ontstaat het beeld van een Ripley die helemaal niet het genie is, welke hij in de eerdere delen wel leek te zijn. Geen koele bedachtzame moordenaar meer en dus het einde van de ijskoude spanning. De film faalt helaas nog op meer punten. Zo is er geen duidelijke keuze gemaakt in het type film. Buiten de poging tot een halve comedy te maken, zitten er ook weer elementen in van een RomCom, maar dan wel eentje met een boel lijken. En uiteraard weer de onvermijdelijke speurneuzen die jacht maken op Ripley. Zelfs voor een derde deel, er had duidelijk meer in gezeten...

Label: RCV Releasedatum: 5 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t