Dark Souls

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Header

Denk aan een spel waarin je minstens tweehonderd keer in een level doodgaat, al doe je nog zo je best. Bij veel mensen zal Demon's Souls door het hoofd schieten, één van de lastigste spellen van de laatste jaren. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het kan altijd lastiger, want de spirituele opvolger Dark Souls nadert onze consoles.

Niemand vindt het leuk om af te gaan met publiek erbij. Het was dan ook niet erg druk op de E3 in de rij van Dark Souls. Vooral ramptoeristen keken graag mee naar de moedige spelers die allen in het stof beten. Ik heb genoten van Demon's Souls, dus daar stond ik dan: koptelefoon op, controller in de hand en een kladblok bij me om het aantal keren doodgaan te turven. Here we go!

Dark SoulsDark Souls

Voor de mensen die Demon's Souls gemist hebben eerst een samenvatting. In het koninkrijk Boletaria maakt een hebzuchtige koning "The Old One" wakker, waardoor het rijk in een dikke mist verborgen raakt. Deze oude, grote demoon consumeert zielen in het rijk en langzamerhand breidt de mist zich uit en vallen aangrenzende koninkrijken ook ten prooi aan het kwaad. Vele helden proberen de mist te trotseren om de slechterik te doden, maar falen. Jij als speler bent ook een held en gaat op avontuur om de mensheid te redden.

Een erg cliché verhaal zou je zeggen, maar dat was ook niet de sterkste troef van Demon's Souls. Dat was de bizarre moeilijkheidsgraad en het onmogelijke save-systeem. Je kon namelijk niet op elk moment opslaan, maar soms pas na een checkpoint achter een moeilijke baas. En de bazen waren vaak het kaliber "oh hell, hoe ga ik die acht meter hoge ridder ooit verslaan?". De weg naar zo'n baas was bezaaid met dodelijke vallen en als je waar dan ook doodging, al was het na drie kwartier lopen, begon je weer bij het laatste checkpoint en mocht je dus weer dezelfde weg lopen, met alle vijanden en vallen weer aanwezig. Zelfkastijding in optima forma!

Dark SoulsDark Souls

Eerst zou het spel alleen in Japan uitkomen. From Software, de ontwikkelstudio, had niet verwacht dat de vraag vanuit het Westen zo groot zou zijn en had geen Engelstalige versie gemaakt. De vraag was er echter wel en hierdoor kwam de Amerikaanse versie en later, veel later pas, de Europese versie uit. Hier heeft de studio van geleerd en Dark Souls, hun nieuwste spel, zal overal uitkomen. Niet wereldwijd één datum, maar een maand is duidelijk sneller dan anderhalf jaar later, zoals Demon's Souls.

Maar wat is Dark Souls nu? Een tweede deel? Volgens de ontwikkelaars is dit niet het geval. Het spel is wel een spirituele opvolger, maar geen tweede deel in de reeks. Vanaf de eerste minuut spelen denk je toch dat je een geheim level in Demon's Souls aan het spelen bent. De grafische engine is zo goed als dezelfde gebleven, er zijn genoeg vallen om in te trappen en de dood wacht achter elk hoekje. Tof dus, als je geniet van een hele zware kluif. En die kluif wordt lastiger dan zijn 'niet-vorige' deel.

In deze demo ben ik in een kasteel en is er een wild zwijn in een volledig harnas dat het op mij gemunt heeft. En zoals altijd heeft het beest wel een zwakke plek. Die zit bij zijn staart, want dat heeft geen harnas, maar ja, probeer maar eens achter een aanstormend kolos van ijzer te komen zonder dood te gaan. Dit varkentje wassen ging niet gemakkelijk en helemaal niet zonder dood te gaan.

Dark SoulsDark Souls

Wat is er dan nieuw aan Dark Souls? Je bent met bovenstaande zwijn aan het vechten en je ziet je levensmeter ernstig achteruitgaan. Als Demon's Souls veteraan grijp je naar je EHBO-rugzak en er blijkt dat je geen genezende kruiden meer hebt. Dat is schrikken! In plaats daarvan is er maar één soort genezend drankje, waar je er maar vijf van kan dragen in plaats van de vele kruiden uit Demon's Souls. Gelukkig kun je een genezend drankje bij een zogenaamde 'bonfire' krijgen. Deze fungeren ook als save-point, dus dan weet je al dat er niet heel veel zullen zijn. Deze bonfires kun je ook versterken. Je krijgt dan een extra itemslot voor een zesde drankje gedurende je tijd die je leeft. Er is nog meer bijzonder aan deze bonfires. Als je online speelt en een andere online speler speelt in dat level en versterkt een bonfire, dan telt die bonus ook voor alle andere online spelers, totdat die speler doodgaat.

Dark SoulsDark Souls

Online spelen is net zoals in het vorige deel weer een bijzondere ervaring. Je kunt wederom berichten op de vloer achterlaten om andere mensen, die in hun eigen online wereld daar lopen, te informeren. Op die manier kun je komende vallen aankondigen, of juist spelers in een val laten trappen. De bloedvlekken zijn ook weer terug, plekken waar veel mensen zijn doodgegaan krijgen een bloedvlek op de grond. Klik deze aan en je ziet wat er gebeurd is met de gestorven held. Op deze manier word je dus ook gewaarschuwd voor gevaren. Je kunt ook weer werelden van andere spelers binnenvallen. De speler moet dan wel zijn wereld online openzetten. Stel je wil een lastige baas aanvallen, maar alleen gaat het je niet lukken. Als je dan je wereld online opengooit kunnen tot drie extra spelers je helpen.

Dark SoulsDark Souls

Of niet, want ook slechte personen kunnen in je wereld komen en jou aanvallen. Zo kan het dus gebeuren dat je met een andere speler tegen twee slechteriken vecht, of drie tegen één. Eén van de nieuwe klassen om het spel te spelen is een Pyromancer. Dit personage kan vijanden genereren in werelden van andere spelers. Je kunt dus mensen echt pesten als ze hun wereld opengooien, het is niet alleen een aparte manier van co-op.

Als je jouw spelwereld opengooit, zodat andere online spelers je kunnen vinden, kan er nog iets gebeuren. Andere spelers kunnen je wereld infecteren. Ze vallen dan niet binnen, maar maken de vijanden sterker. De boosdoener zelf is niet aanwezig, maar kan drie andere werelden infecteren. De producer wilde er verder nog niet veel over kwijt, dus hoe je kan infecteren en wat de baten zijn om dat te doen is nog niet bekend. Als boosdoener wordt jouw wereld wel opengezet en kunnen spelers verhaal komen halen, kwaadschiks dan natuurlijk. Online is er dus genoeg te doen.

Dark SoulsDark Souls

In het spel zelf verdien je zielen door vijanden te verslaan. Doodgaan betekent weer dat alle verzamelde zielen op de plek des onheils liggen en jij bent weer bij het laatste checkpoint met je zielenteller op nul. Dus die wil je ophalen. De Nexus bestaat niet meer, dus er is geen uitvalsbasis zoals in Demon's Souls. De bonfires zijn belangrijker dan ooit als je geen uur aan speeltijd kwijt wil zijn door een onoplettendheid van jouw kant. Ze zijn optioneel, je hoeft ze niet te gebruiken. Er zal vast een achievement zijn dat eist dat je maar een bepaald aantal bonfires mag gebruiken, als ze dan toch lastig willen doen.

Spelers die Demon's Souls een tof spel vonden moeten niet eens twijfelen en Dark Souls nu alvast bestellen, want dit is Demon's Souls 2, ondanks dat de ontwikkelaar dit ontkent. Nieuwkomers moeten eerst maar eens kijken of dat vele doodgaan meer een lust dan een frustrerende last is, maar genoegdoening geeft het in ieder geval als je het wel hebt gehaald. En hoe vaak ik uiteindelijk ben doodgegaan? Elf keer, en de demo was nog niet afgelopen. Dat belooft weer frustrerende avondjes gamen. Doodgaan was nog nooit zo'n leuke straf. Vanaf 7 oktober kunnen we weer zo vaak doodgaan als we niet willen.