Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn is een aftakking van de serie net als Blood Dragon en Primal dat ooit waren. De game speelt lekker weg, maar uiteindelijk voelt het meer als een checklist dan als een groots avontuur waarin je opgaat.

Far Cry: New Dawn the Twins

De game vindt zeventien jaar na de nucleaire aanval op Hope County plaats. Na zeventien jaar aan ellende is het leven teruggekeerd, deels door de afwezigheid van mensen in het gebied. In een groen, kleurrijk gebied keren mensen terug en proberen hun leven weer op te pakken. Waar er een groep is die het goede wil doen (de Scavengers), is er ook een groep die gaat voor het slechte en chaos (de Highwaymen), onder leiding van 'the Twins' Mickey en Lou. Aan jou om de Highwaymen te stoppen.

Om de Highwaymen effectief aan te pakken, moet jouw nederzetting groeien. Dit doe je door resources te verzamelen, outposts over te nemen, wapens en voertuigen te maken en belangrijke NPC's uit de omgeving van jouw groep te werven. Uiteraard zijn er ook NPC's die jou op jouw missie kunnen ondersteunen als partner, waaronder de beste natuurlijk een hont en zwijn zijn. Elke NPC heeft andere skills en wapens die hij of zij gebruikt, dus afhankelijk van de omgeving en vijanden is wisselen soms een goed idee.

Far Cry: New Dawn 1

Hoewel de game lekker wegspeelt, snelle actie met strakke controls, heeft de game wel een aantal grote missers. Het geheel voelt als een DLC waarin de focus voornamelijk is geplaatst om de game kunstmatig te verlengen. De verhouding tussen 'busywork' en de verhaalmissies is ontzettend scheef. Voor elke verhaalmissie heb je tien locaties waarin je steeds hetzelfde doet: ga ernaartoe, versla de vijanden en ga op zoek naar de relevante loot. Rinse and repeat. Treasure hunts heb je ook, waarin je eigenlijk precies hetzelfde doet maar vervolgens ook een kleine puzzel moet oplossen of sterkere vijand moet verslaan om bij de (betere) loot te komen. Na een paar uur heb je dat wel gezien, want er zit totaal geen variatie in.

Het is jammer, want de game speelt oprecht lekker weg. Gunplay voelt goed, het samenwerken met je partner werkt, het craftsysteem waarmee je nieuwe wapens en voertuigen vrijspeelt geeft je keuze in jouw speelstijl. Maar dan kom je weer terug bij het probleem: voor de wapens en voertuigen die je wilt te maken, heb je resources nodig. De repetitieve optionele content wordt dus minder optioneel wanneer je met meer dan vijf basiswapens aan de slag wil. Zeker ethanol is een zeldzaam goed en moet je zien te verdienen middels de Outposts.

Far Cry New Dawn 2

Outposts zijn gebieden in de wereld die in handen zijn van de Highwaymen die je kunt overnemen door alle vijanden in het gebied te vermoorden. Ik zou willen zeggen dat je dit stealth kunt doen, maar de realiteit is dat de AI overmatig gevoelig is voor jouw aanwezigheid, zelfs wanneer je een Stealth perk hebt gekocht en silenced wapens gebruikt. Uiteindelijk, hoe voorzichtig je ook doet, is het resultaat altijd een schietgevecht. Dat is jammer, want de gameplay wordt hiermee weer een stapje eentoniger. Een nieuw element in de game zijn Expeditions. Met een helikopter wordt je naar een losliggend gebied gevlogen waarin je een pakketje moet veroveren en vervolgens met de helikopter weer moet ontsnappen. Maar ook hier is het probleem dat je het gebied niet ongezien kunt infiltreren en je vervolgens ook nog een paar minuten moet wachten tot je helikopter is teruggekeerd. In die tijd blijft de vijand natuurlijk komen en is het schieten, schieten, schieten.

Het helpt niet mee dat de resources die je moet verzamelen weinig variatie kennen, de vijanden allemaal op elkaar lijken, vriendelijke NPC's regelmatig dezelfde zijn (zelfs in andere gebieden), dieren veel reskins hebben en animaties veelvuldig worden herbruikt. De gameplay-loop werkt en kan zeker verslavend werken, want zoals ik zei de game speelt lekker weg, maar als je de game even neerlegt en nadenkt wat je nou eigenlijk hebt gedaan is het niet veel.

De hoge mate van herhaling en een gebrek aan opties maken de game, hoe langer je speelt, een beetje saai. Na een aantal uur heb je eigenlijk al alles gezien, maar daar kom je pas na nog een paar uur spelen achter. Een gevoel van 'waar is de rest van de game?' blijft een beetje hangen. Nieuwe ideeën worden ondermaats benut en oude ideeën zijn, nou ja, oud. Far Cry: New Dawn speel je als veteraan alleen als de loop je nog altijd interesseert en als nieuweling kun je beter een genummerd deel van de serie kopen.