Far Cry 6
In Far Cry 6 speel je als Dani Rojas, 'rookie' Guerilla die zich inlaat met de groep die zich 'Libertad' noemt. Na alles te hebben verloren, inclusief het land Yaya waar de game zich afspeelt, is het tijd voor een revolutie tegen Antón Castillo, El Presidente of Yara. Je begint met niks; geen uitrusting, kennis en geen flauw benul waar je aan begint.
Gelukkig word je bijgestaan door leidster van Libertad Clara en legendarische Guerilla en spion Juan Cortez. Waarom zij tegen El Presidente zijn? Om zijn macht (en dat van Yara) te vergroten, heeft hij een proces ontwikkeld om een geneesmiddel tegen kanker te ontwikkelen. Het nadeel? Het proces is zeer giftig en laat hij door slaven (a.k.a. zijn oppositie, 'Fake Yarans') oogsten. Genoeg reden dus voor de groep onderdrukten om in actie te komen.
Het mooie van Far Cry 6 is dat de kerncast, de genoemde personages en hoofdfiguren die je later tegenkomt, allemaal geloofwaardig zijn. Ze zijn niet allemaal origineel of baanbrekend, maar geloofwaardig. De groep guerilla, de vijanden onder Castillo, het geheel werkt en de cast brengt de personages naar een goed niveau. Zeker Castillo, gespeeld door Giancarlo Esposito, is één van de betere performances van dit jaar.
En dan is er de wereld van Yara, een mooie en diverse wereld vol nederzettingen, geheime Guerilla-paden, vijandelijke patrouilles, boerderijen, havens, steden, morassen, vliegvelden en meer. Het geheel oogt erg mooi, zeker op next-gen met de HD Texture Pack. Sommige dingen ogen nog wat 'cross-gen', zoals bepaalde personage-modellen en lipsync, maar dat is in het geheel te vergeven. Vooral de omgevingen zijn oogstrelend mooi te noemen. Yara voelt als een echte locatie, die je freeform kunt benaderen. Loop je rond, te paard of in een voertuig? Te land, ter zee of in de lucht? Pas wel op met het laatste, want Yara zit vol anti-aircraft kanonnen die je de lucht uit zullen blazen. De oplossing? Bevrijd steeds meer van Yara, wakker de revolutie aan en dring Castillo's macht terug.
De belangrijkste levensles die je van Juan meekrijgt is 'The right tool for the right job.' Daar heeft hij helemaal gelijk in. Voor je een missie doet of het tegen een groep vijanden wil opnemen, is verkennen erg belangrijk. Door met je telefoon te scannen, zie je tegen hoeveel vijanden je het opgaat nemen, maar ook wat hun zwakke en sterke punten zijn. Zo is de ene vijand zwak voor 'armor piercing bullets', weer een ander voor vuur. Door zoveel mogelijk informatie te verzamelen en vervolgens jouw arsenaal daarop aan te passen, maak je een onmogelijke opgave ineens goed doenbaar. gunplay voelt verder goed aan en de game zelf is erg responsief.
Je hebt een breed arsenaal tot je beschikking, maar twee elementen steken er voor mij wel bovenuit. De 'Supremo Backpack' en de Amigos. De Supremo Backpack is eigenlijk een soort 'special' die verschillende dingen kan doen. De ene schiet een volley met doelzoekende raketten af, terwijl een ander een gifwolk afschiet. Ze zijn krachtig, impactvol en tof om te gebruiken. Maar leuker dan dat zijn toch wel de Amigos, schattige (en minder schattige) dierenvrienden die je helpen vijanden af te maken. Je hebt twee groepen, waarin de ene zich focust op stealth en de ander op combat. Chorizo is een schattige hond wiens achterpoten het niet doen, die vijanden afleidt met zijn schattigheid. Terwijl zij op hem focussen, sneak jij voorbij of maak je ze natuurlijk af. Guapo daarentegen is een mega-krokodil die maar al te graag de tank speelt en vijanden te lijf gaat. De combinatie van wapens, armor, Supremo en Amigo geeft de speler voor aanpassingsmogelijkheden en de optie om elke situatie anders aan te pakken.
Uiteraard is Far Cry 6 een Ubisoft-game en dat betekent een grote map en veel side-activities. Je hebt natuurlijk de verhaallijn, maar daarnaast kun je verborgen caches vinden, meedoen aan bootraces, speciale operations uitvoeren, je kamp upgraden en uitbreiden, volgers op missies uitsturen en ze orders geven en ga maar door. En toch, in tegenstelling tot andere games, kreeg ik bij Far Cry 6 niet het gevoel van 'Ubisoft Bloat'. De map is groot, maar niet té groot. Zeker niet als je nagaat dat je altijd toegang kunt hebben tot voertuigen. De activiteiten zijn divers, maar niet te divers en vrij toegankelijk. Veel kom je van nature tegen, wat weer bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de wereld. De game voelt een stuk behapbaarder dan Assassin's Creed Valhalla, die voor veel spelers toch een paar maatjes te groot was.
Ik ben geen Far Cry-veteraan, dus ik kan niet vertellen hoe vernieuwend of afwijkend de game is van vorige delen, maar wat ik heb gespeeld smaakt naar meer. De wereld voelt gebalanceerd en er is altijd wel wat te doen. Toch biedt de game genoeg downtime voor als je gewoon wat wil rondrijden, nieuwe voertuigen of andere uitrusting wil verzamelen of juist op andere manier even wil lanterfanten. Grafisch voelt de game op sommige vlakken nog wel erg 'cross-gen', maar Yara zelf is mooi en vol charme. Far Cry 6 is gewoon een toffe jungle gym waar de agency van de speler centraal staat.