The Elder Scrolls V: Skyrim - Anniversary Edition
Ah, Elder Scrolls. Hoeveel van ons hadden we niet gehoopt inmiddels deeltje zeven te spelen. Op zijn negatiefst waren we bezig met de tweede release van Elder Scrolls 6. Nee, tegen alle verwachtingen in houdt Bethesda ons al tien jaar bezig met rereleases van Skyrim. Het erge? Ik vind het niet eens erg, het blijft een legendarische game die me elke keer weer tientallen uren vastgrijpt.
Zo ook met de Anniversary Edition, die is uitgegeven om het tienjarig jubileum van de game te vieren. Deze komt met alle DLC en voor het eerst ook met alle Creative Club-content. De content bevat simpele cosmetics, maar ook bijvoorbeeld nieuwe questlines, functionele armor en wapens en meer. Ook substantiëlere elementen, zoals een survival mode, fishing en compleet nieuw ontworpen creaties zijn van de partij. Het is de eerste keer dat ik met de Creative Club-content aan de slag kon, wat natuurlijk weer genoeg motivatie gaf om heel de wereld van Skyrim weer eens rond te trekken.
Toch veranderen de creaties de game niet substantieel. Het is nog steeds Skyrim en aan de kern is niets veranderd, for better and worse. De game is nog steeds, in ieder geval voor mij, magistraal mooi waarin ik kan verdwalen en elke keer weer nieuwe dingen meemaken. Zelfs tien jaar later nog. Uiteraard zijn bepaalde elementen, zeker op het gebied van gameplay en graphics, achterhaald, maar ik zou niets anders willen. Wat ik wel zou willen is dat Bethesda de moeite had genomen om bugs te fixen, al zijn het maar de gamebrekende bugs zijn of bugs die progressie in quests verhinderen. Dat Bethesda dit nog steeds niet doet, drie of vier rereleases later, is ergens wel wat beschamend.
Ergens voelt het wel raar om de game te reviewen. Tien jaar oud, de nieuwe content is grotendeels al bestaande content, en de game speelt hetzelfde. Wat moet je in hemelsnaam zeggen over Skyrim wat niet al gezegd is? Nou ja, niks. Ongetwijfeld weet iedereen wel wat er van Skyrim te verwachten valt. Een episch avontuur, grote diversiteit, bugs, ondergrondse gameplay die mijns inziens nog altijd bij de absolute top behoort, bugs, veel FUS RO DAH en andere kreten en nog veel meer. Of je nu weer een huisje opbouwt, Imperial of Stormcloak kiest, wel of niet gaat naar de College of Winterhold, de keuze is altijd aan jou.
De laatste paar keer speel ik Skyrim ook met mods, die gelukkig ook nog werken met de Anniversary Edition. Of dat op pc ook is, dat weet ik niet, maar de mods die ik gebruik op Xbox doen het allemaal nog. De Unofficial Skyrim Patch, die veel bugs verhelpt, is natuurlijk een nobrainer om te gebruiken. Maar ook mods die je zelf je beginpunt laat kiezen, die de graphics oppoetsen, Quality of Life-features introduceren (ik schaam me er niet voor dat ik een mod gebruik die me oneindig veel troep bij me laat dragen, zonder dat ik te zwaar wordt...) en wat je maar wil. Het is een makkelijke manier om nog meer uit Skyrim te halen.
Nee, de Anniversary Edition is geen megagrote overhaul die iedereen moet spelen. Voor mij is het voornamelijk een excuses om terug te gaan naar de wereld waar ik in tien jaar regelmatig te vinden ben, weer met nieuwe dingen om te ontdekken. Is de game en musthave? Nee. Is het een leuk pakket om wer in te duiken? Absoluut. Eigenaren van de Special Edition kunnen voor een gereduceerd tarief overstappen naar de nieuwe versie, dus mocht je daarover nadenken kan ik het je aanraden.