Crossbones (De Complete Serie)

Historische series, ze zijn er tegenwoordig in veelvoud. Het blijft namelijk interessant om intriges, bedrog en de natuurlijk de liefdes uit het verleden nieuw leven in te blazen en misschien hier en daar wat aan te dikken om het allemaal spannend genoeg te houden. Neil Cross, bekend van de BBC politieserie Luther, besloot om een piraat af te stoffen en zie hier het resultaat: John Malkovich als de angstaanjagende piraat Blackbeard. De serie werd na één seizoen geen verder leven gegund en gecancelled. Terecht? FOK! zocht het uit.

Crossbones volgt Britse spion Tom Lowe op zijn meest dodelijke opdracht: Blackbeard opsporen en zo snel mogelijk uitschakelen. Een probleem is alleen wel dat Blackbeard niet de domste is en de intriges van Lowe bijna direct doorheeft, en hem zelfs weet te gebruiken in zijn zoektocht naar dat ene ding dat hem onsterfelijk zal maken als piraat, namelijk de chronometer van de Britten. Met dit apparaat kan hij van elk vijandelijk schip de koers berekenen. Een kat-en-muisspel begint dat de hele serie doorgaat en ondertussen aardig wat levens zal gaan kosten, want Blackbeard wil het apparaat, koste wat het kost.

De keuze voor Malkovich is uiteraard niet onbewust, met hem halen de makers een ervaren acteur in huis die al vaak heeft bewezen dat hij zich verschillende soorten rollen eigen kan maken. Dit weet hij ook weer te doen met de rol van Edward Teach (AKA Blackbeard). Het blijkt ook uit het spel van zijn tegenspeler, Richard Coyle, dat op sommige punten toch wel erg houterig en onpersoonlijk is. Dit is vooral het geval in het begin van de serie, maar er blijkt een stijgende lijn in te zitten wanneer er verdergegaan wordt in de tijdlijn en hij zich beter thuis lijkt te voelen in zijn rol als Britse spion.

De setting is overigens prachtig. Voor Crossbones werd voor het fictieve eiland Santa Compana (waar het zich allemaal afspeelt) gekozen voor het prachtige Puerto Rico. Zo blijkt maar weer eens dat filmen op echte locaties bijna nooit een negatief effect kan hebben wat betreft setting. Ook de scènes die op zee geschoten zijn met nagebouwde schepen zien er levensecht uit en dus zal het echt niet liggen aan de plaatjes dat de serie maar zo'n kort leven beschoren was. Het ligt voornamelijk aan de kleine dingetjes, zoals wat te verwachten plottwists en een soms hier en daar zwak script. Daardoor wordt het al gauw een zielloos product en blijkt Crossbones een serie te zijn die erg leuk is om te zien, maar ook weer snel vergeten kan worden.