Mobiele Reviews: Week 5

Met zijn unieke look en onheilspellende sfeer sleurt Limbo je meteen mee in zijn zwart-witwereld. Wat op het eerste zicht een gezellig uitje in een bos lijkt, draait al snel uit op een strijd op leven en dood. Welkom in Limbo.

limbo

Less is Limbo
Dat je niet steeds een gigantisch budget nodig hebt om een goede game te maken, bewees indie developer Playdead een paar jaar geleden met Limbo. Nu de game voor iOS beschikbaar is, kunnen eindelijk ook mobiele gamers ontdekken wat dit pareltje zo uniek maakt.

Het eerste wat opvalt wanneer je Limbo opstart, zijn de alomtegenwoordige zwart-witgraphics. De kleurloze wereld herbergt een desolate sfeer en al snel ontdek je waarom. Limbo is een pure puzzel-platformer. De makers houden je niet bij het handje, je doorloopt geen enkele tutorial en vaak sterf je een tiental keer voor je een puzzel juist weet op te lossen. Ook de controls moet je zelf zien uit te zoeken, maar deze zijn zo intuïtief dat je hierbij geen last zal ondervinden.

Niet alleen de  controls voelen natuurlijk aan, de hele game lijkt wel voor iOS ontwikkeld. Nooit zal je wensen dat je de game op een groter scherm zou kunnen spelen en alles wordt steeds duidelijk in beeld gebracht. Op deze manier wordt er geen afbreuk gedaan aan de originele ervaring, al zal de muziek hier ook iets mee te maken hebben. Deze klinkt helder en zorgt voor enkele memorabele momenten. Zo zal ik niet snel het getokkel van de massieve spin uit de game vergeten. Brrr.

limbo

Massamoord
In Limbo zal je sterven. Vaak sterven. Bijna voortdurend sterven. Voor je het weet, wandel je in een berenklauw, zie je net die ene zaag niet staan of vergeet je over een ravijn te springen. De sterfscènes zijn gruwelijk maar vooral erg talrijk. Hoe raar het ook klinkt, het is spannend om steeds te ontdekken hoe je personage zal geamputeerd, verminkt of gewoonweg vermoord zal worden.

Dit gebeurt niet enkel tijdens de platformsecties, maar vooral bij de puzzels. Daarom is het ook net zo handig dat Playdead voor elke puzzel een checkpoint voorziet zodat je steeds na een mislukking (die tot de dood leidt) de puzzel meteen opnieuw kunt proberen. Zo worden frustraties vermeden en de game nodigt op deze manier uit tot experimenteren.

limbo

Whot?
Net omdat de game zo fantastisch is en je meermaals zal grijnzen door de vernuftige, maar gruwelijke puzzels, voelt het einde te abrubt en mysterieus aan. Hoewel sommige spelers dit zeker zullen appreciëren, miste ik een omsluitend einde. Nu had ik totaal geen idee van wat er gebeurde, zelfs niet nadat de credits voorbij waren. Maar laat dit minpunt je niet weerhouden om deze game te ervaren. Limbo is goed. Gruwelijk goed.

Prijs: €4,49
Gespeeld op iPoud Touch 5.
Ook beschikbaar voor