Wii U Virtual Console: Mario World, DK Jr & Ice Climber

De Virtual Console-service voor Wii U is nog maar kort beschikbaar, maar er zijn al behoorlijk wat games te downloaden. We zagen vorige week bijvoorbeeld al F-Zero en Punch-Out!! voorbij komen. Vandaag kijken we naar Super Mario World, Donkey Kong Jr. en Ice Climber. Voor Wii U is van alle drie de Amerikaanse versie uitgebracht; de games zijn dus speelbaar in 60Hz.

vc

Ice Climber (NES, 1986)
Virtual Console heeft de potentie om een geweldige service te worden met talloze klassieke Nintendo-games, die sinds de jaren 80 zijn uitgekomen. Eén van de eerste games die we nu op Wii U, met alle bijbehorende features als save states en Off-TV Play, kunnen spelen is Ice Climber. Velen van ons kennen de Ice Climbers waarschijnlijk enkel uit de Smash Bros.-serie maar ze verschenen voor het eerst op Nintendo's eerste console.

Ice Climber is een game waarin je alleen of met z'n tweeën de top van een level moet bereiken. Het lijkt qua gameplay een beetje op Donkey Kong en het originele Mario Bros., met als groot verschil dat je de platforms waar je op moet springen eerst zelf moet weghakken om er door te kunnen. Je moet alleen wel opletten dat je niet te veel ijs weghakt, want anders kun je niet meer omhoog. Tussendoor verschijnen er uiteraard ook vijanden die je het leven zuur maken, gelukkig is je hamer ook tegen hen inzetbaar.

Qua gameplay is Ice Climber een typische jaren 80-game. Het draait om maar één ding en dat wordt helaas erg snel saai. Dat is niet alleen nu zo, dat was het toen eigenlijk ook al. Ice Climber is eigenlijk helemaal geen klassieker en ik heb het idee dat Nintendo deze game gewoon gemakkelijk kon overzetten. Lekker in de eShop laten staan dus, er zijn betere games te krijgen.

1

Donkey Kong Jr. (NES, 1986)
Na het daverende succes van de eerste Donkey Kong kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. In plaats van een simpele sequel koos Nintendo ervoor om de rollen om te draaien. Dit keer speel je de aap die Mario moet verslaan. De basis is nog steeds hetzelfde: je klimt en springt jezelf een weg naar boven om daarna het volgende level te spelen.

Dit doe je level na level tot je alle levels gespeeld hebt en de kwaadaardige Mario verslagen is. Het grote verschil is dit keer echter dat de levels gemaakt zijn voor een aap, met lianen. Om je het leven moeilijk te maken stuurt Mario beesten op je af en kun je niet super ver springen. Ook uit de lianen naar beneden springen loopt vaak dodelijk af. 

Het jammere is dat, net als bij het hierboven beschreven Ice Climber, de gameplay zelf nogal gelimiteerd is en de besturing erg stroef. Hierdoor heb je constant het gevoel dat je door de game tegengewerkt wordt. Het voelt echt ouderwets aan. Dat is niet tof en ik kan de game dan ook niet aanraden. Misschien dat er een aantal die-hard fans van Donkey Kong Jr. rondlopen, maar die hebben de game vast al gedownload.

2

Super Mario World (SNES, 1992)
Super Mario World was een launchgame toen Nintendo met hun 16-bits spelcomputer de wereld ging veroveren. Tot op de dag van vandaag wordt het gezien als één van de beste platformgames aller tijden en dient het nog steeds als blauwdruk voor huidige games. 

Op het moment dat ik de game startte, kreeg ik een warm nostalgisch gevoel van binnen. De wereldkaart, het muziekje en Mario die over het scherm beweegt; alles brengt je terug naar begin jaren 90. In het eerste level ging ik echter direct meerdere keren dood. Vreemd aangezien ik dat level kan dromen en al talloze keren heb gespeeld. Zou het liggen aan het feit dat dit de Amerikaanse release (60Hz) is en ik vroeger enkel de PAL-versie (50Hz) heb gespeeld? Of zou het te maken hebben met het feit dat ik de laatste jaren enkel New Mario-titels heb gespeeld en die toch wel wat anders zijn qua besturing? Ik gok op het laatste.

Na wat oefening zat ik echter weer helemaal in de game en ben ik behoorlijk wat werelden verder. Al het plezier van toen beleef ik nu opnieuw en ik heb de hele dag de soundtrack in mijn hoofd. Af en toe mis ik wel de moderne moves van Mario zoals de butt stomp en de wall jump, maar nergens voelt Mario World als een stap terug in de tijd.

Nu, meer dan 20 jaar later, is dit dus nog steeds een game die zich kan meten met de top. Als je het over tijdloze klassiekers hebt, dan heb je het ook zeker over Super Mario World. De acht euro die je voor de game moet afrekenen lijkt misschien veel, maar je krijgt er wel een game voor die bomvol levels en geheimen zit. Absoluut een verplichte aanschaf!

5