Hexic 2

Iedereen die een Xbox 360 met harde schijf heeft gekocht kent Hexic HD wel. Deze Xbox Live Arcade titel staat al op de harde schijf geïnstalleerd en is dus in principe gratis. In Hexic draait het, net als in zoveel puzzelgames, om blokjes. Dit keer is het de bedoeling dat je de gekleurde blokjes op je scherm draait zodat je groepjes maakt van drie of meer dezelfde gekleurde blokjes. Om het je niet te gemakkelijk te maken komen er in hogere levels meer verschillende kleuren blokjes en zo af en toe komen er bommen die je onschadelijk moet maken voordat ze afgaan. Speciale blokken zijn er ook te maken, een bloem bijvoorbeeld door een blokje te omringen door blokken van eenzelfde kleur; dit speciale blok heet dan ‘flower’.

In het origineel zaten maar een paar van deze blokken; er waren flowers en black pearls (een flower van flowers) en meer niet. In Hexic 2 zitten veel meer speciale blokken. De flower en black pearl zijn gebleven, maar we hebben nu ook Emeralds (switcht twee tegenover elkaar liggende blokken) en Rubies (als een emerald, maar nu voor vier blokken). Beide nieuwe specials worden gemaakt door lijnen te maken, iets dat ook nieuw is in Hexic. De meest interessante vernieuwing voor de speciale blokken is echter dat je ze kunt laten ontploffen. Je scoort hier minder punten mee dan wanneer je ze gebruikt op de manier dat ze gebruikt horen te worden, maar je kunt een flink aantal blokjes op deze manier wegwerken waardoor je wat meer vrijheid krijgt.

In totaal zijn er vier modi te spelen in Hexic 2: Marathon, Timed, Survival en Battle. De eerste drie kennen we al van Hexic HD en zijn qua opzet niet veranderd. In Marathon speel je oneindig door, totdat je een drietal black pearls hebt gelinkt, in Timed race je tegen de klok en in Survival moet je het 50 levels uit zien te houden.

Naast deze drie bekende modi is er dus zoals gezegd een nieuwe mode en dat is de battlemode. Hierin neem je het op tegen de CPU of een menselijke tegenstander (zowel offline als online). Het Hexic speelveld wordt in tweeën gedeeld en door blokken weg te spelen vul je jouw powermeter; als deze helemaal vol is heb je gewonnen. Een goede puzzelmultiplayer heeft echter meer nodig dan simpelweg een competitieve opzet, er zal ook een aantal opties in moeten zitten waarmee je de tegenstander het leven zuur kunt maken. In Hexic 2 is hier gelukkig ook aan gedacht; zo kun je door gebruik te maken van power-ups een gedeelte van de blokken van de tegenstander vast zetten zodat hij ze niet kan draaien of zelfs jouw speelveld groter maken door de balk in het midden op te laten schuiven. Slim gebruik van power-ups is net zo belangrijk als het zo snel mogelijk wegwerken van blokken.

Het grootste minpunt aan Hexic 2 is eigenlijk het uiterlijk. De game heeft een flink futuristischere look gekregen en eigenlijk past dat niet echt bij een puzzelgame. Wat dat betreft ziet Hexic HD er gewoon stukken beter en vrolijker uit. Het enige dat wel cool gedaan is, zijn de explosie-effecten na een bom of bij het einde van een potje battle. Ook qua muziek is het weer wat matig gesteld. Er lijkt een soort vloek te rusten op XBLA/puzzel games en daar heeft Hexic 2 ook weer last van. Lang leve custom soundtracks.

800 Microsoftpunten (ongeveer 10 euro) is misschien wat teveel voor Hexic 2, maar de echte Hexic-fans zullen het er wel voor over hebben. Vooral de battlemode is erg leuk om te spelen en de game kent genoeg nieuwe specials om een aankoop te rechtvaardigen. Vond je echter Hexic HD al niet zo leuk, dan zal dat met Hexic 2 zeker niet veranderen.

Tot slot is hier nog een filmpje zien waarin de battlemode op expert gespeeld wordt tegen de computer: