Untold Legends: Dark Kingdom

Toen Untold Legends voor de PS3 werd aangekondigd werden er een paar screens vrijgegeven die bij de meeste gamers verbazing opwekten; de screens waren niet PS3 waardig. Was Sony serieus? Kwam die game op de krachtige PS3? Ook werd het personage van de screens op internetfora belachelijk gemaakt en staat hij tegenwoordig bekend als \'boxguy\'.

Boxguy

Uiteindelijk is het allemaal erg meegevallen, Untold Legends is vele malen mooier dan de eerste screenshots die we te zien kregen. Je kunt dit uiteraard zelf zien door de screenshots in deze review te bekijken. Ondanks dat de game er nu stukken beter uitziet dan in het begin blijft de game verder niet écht indrukwekkend. De PlayStation 3 kan veel meer dan wat Untold Legends laat zien (kijk maar eens naar een game als Motorstorm). Vooral de omgevingen waarin je rondloopt zijn vrij suf en saai opgebouwd. Je kunt duidelijk zien of je in een bos, grot of ruïne loopt, maar verder is er vrijwel geen opvulling. De levels komen leeg en dood over terwijl een game als bijvoorbeeld Kameo bewijst dat omgevingen wel degelijk levendig kunnen zijn. Ook de magische spreuken zijn niet om over naar huis te schrijven, een aantal gekleurde bliksemflitsen en dan heb je het wel gezien. Het enige dat er een beetje behoorlijk uitziet zijn de charactermodellen. Er zit vrij veel detail op de uitrusting van je hoofdpersonage en je kunt bij verandering van uitrusting meteen zien wat er veranderd is.

Maar goed, hoe de game er precies uitziet is niet het belangrijkste, het draait uiteindelijk om de gameplay. Voordat we echter daarmee gaan beginnen bekijken we even wat Untold Legends nou precies voor game is.

Untold Legends is de eerste RPG voor de PlayStation 3 en de derde Untold-game die verschijnt op een PlayStation console. Eerder verschenen Brotherhood of the Blade en The Warrior\'s Code al op de PSP. Beide PSP games werden gematigd positief (scores rond de 7/10) ontvangen; ze blonken nergens in uit, maar waren prima actie-RPG\'s voor een handheld. Nu de serie de overstap naar de PS3 maakt moet de game wat dieper gaan qua gameplay en verhaal.

Wat betreft het verhaal is dit overigens niet gelukt, het verhaal is zo standaard als het jaarlijks verschijnen van een nieuwe FIFA-game. De koning onder wie jij dient is de macht naar het hoofd gestegen en wil nu overal de absolute macht. Jij moet hem stoppen. *gaap
De presentatie van het hele verhaal is daarentegen wel goed uitgewerkt, het wordt op een goede manier verteld en kent afwisselend in-game sequences en filmpjes op een comic-achtige manier. Daarnaast is de voice-acting in de game redelijk tot zeer goed gedaan en leven de personages echt op als ze aan het woord zijn.