CD/DVD: Gold - The Best of Spandau Ballet

Op dit moment lijkt er een heuse revival te zijn van de jaren tachtig. De 'Best of'-cd's vallen met bosjes uit de hemel. In de schappen van de verzamelcd's is daar sinds medio september weer een nieuwe 'oude' verzamelaar te vinden: Gold - The Best of Spandau Ballet. Als er een band is die in de jaren tachtig past, dan zijn het de heren van Spandau Ballet wel. De cd is in twee varianten verkrijgbaar, te weten een versie met enkel de cd en een versie waarbij naast de cd ook een dvd wordt geleverd. Deze laatste is de uitgave waarover FOK! beschikt en die hier dus bedoeld wordt. Weer even terug in de tijd, voor de dertigers en veertigers onder ons zeker een 'trip down memory lane'.

Alle 17 bekend?
De cd bevat een 17-tal tracks waarvan de meeste bij het grote publiek wel bekend zijn. De verzameling start met de titelgever van het album, 'Gold'. Het is één van de bekendste nummers van de groep en in de jaren tachtig ook zeker een hit. Na deze opening komen er tal van bekende en minder bekende nummers voorbij. Denk aan 'True', 'Only When You Leave Me', 'To Cut A Long Story Short', 'Musclebound' en 'Highly Strung'. De volledige lijst vind je onderaan deze review. Het heeft niet veel zin alle nummers te bespreken, het gaat immers om oud materiaal dat al lang en breed overal is besproken.

Als aflsuiter van dit album is gekozen voor 'Through The Barricades', een lekker loungenummer. Het blaast de cd op een rustige wijze uit. En rustig is ook wel de hele sfeer van deze verzamelaar. Spandau Ballet staat bekend om zijn rustige ballads: lekker loungen, samen met vrienden en een goed glas wijn. Het is de ambiance die in de jaren tachtig werd gecreëerd en die nu nog altijd rondom de band hangt. Voor de 'nieuwe' generatie muziekliefhebbers is het misschien allemaal wat zoet, maar voor het wat rijpere publiek is het heel goed te doen. Je wordt wat ouder en vaak ook wat rustiger.

Zo heerlijk jaren 80!

Eén op één
De dvd bevat dezelfde tracklist als de cd. Je kunt dus kiezen welke je opzet, je krijgt hetzelfde voorgeschoteld. Het één vergezeld van beelden weliswaar, maar verder is het één op één een kopie van elkaar. Jammer misschien, want het was een aanvulling geweest als er op de dvd wat andere nummers waren gekozen. Het zou de verzameling breder hebben gemaakt. Een gemiste kans wellicht.

Voor de fan van Spandau Ballet zal deze uitgave niets nieuws brengen en ook niet iets bieden dat niet al in de kast staat. Het moet dan ook meer gezien worden als een soort collector's item om je serie met uitgaven van de band compleet te houden. Kies de cd niet voor een aanvulling van de hoeveelheid nummers, maar als uitbreiding van je verzameling.

Tracklist
CD & DVD:

1. Gold