CD: Sarah McLachlan - Rarities, B-sides and Other Stuff

De naam mag dan enigszins Schots/Iers klinken, het voorvoegsel 'Mc' is bij Sarah McLachlan geen verwijzing naar haar geboortegrond. De zangeres is afkomstig uit Halifax in Canada. In 1988 maakte ze een droomdebuut door met haar eerste album, Touch, meteen alle verkoopcijfers te breken. Er gingen meer dan 25 miljoen albums over de toonbank. Vele cd's later is er nu een heel apart album verschenen: Rarities, B-sides and Other Stuff. De titel zegt het al, het is vooral werk dat niet via de reguliere wegen het publiek heeft gehaald.

...en anderen
Niet alleen haar naam doet Schots/Iers aan, de eerste noten die Sarah op dit album laat horen geven datzelfde gevoel. 'Ordinary Miracle' zou zomaar een nummer kunnen zijn op een Iers Folkalbum. Het ietwat hemelse stemgeluid past daar wel bij. De tweede song, 'Blackbird', toont daarentegen vrijwel meteen aan dat ook de lagere registers binnen haar bereik liggen. De cd kent een groot aantal nummers waarbij de zangeres de samenwerking met andere artiesten heeft opgezocht. Namen als Bryan Adams, DMC, Emmylou Harris en zelfs onze eigen DJ Tiësto laten van zich horen. Een track die er binnen al deze samenwerkingen wel even uitgelicht mag worden is 'Homeless'. Hier treedt McLachlan samen met Ladysmith Black Mambazo ten tonele. Het is een Afrikaans aandoend nummer dat er, zeker door de warmte van Ladysmith Black Mambazo, mag wezen.

Miskleun
Nagenoeg elke cd kent er wel eentje: een miskleun. Misser op dit album is toch wel 'Time After Time'. Het nummer dat op aparte wijze toch wel toehoort aan Cindy Lauper wordt door McLachlan toch wel enigszins geweld aangedaan. Het is er zeker niet beter op geworden, dat moet gezegd. Om dit nummer een beetje goed te maken zou je kunnen doorspoelen naar een live-versie van 'Angel', een duet met Emmylou Harris. Deze song is dan wel weer erg mooi. Het is de Sarah zoals we haar beter kennen en liever horen. Cindy Lauper is nu eenmaal ook een klasse apart, met dito geluid. Dat is gewoon moeilijk om te evenaren.

In zijn geheel zou je dit album kunnen bestempelen als een aardige verzameling van hier en daar wat vreemd aandoende nummers, die niet zozeer een must is om te hebben, maar een leuke aanvulling kan zijn.

Tracklist
1. Ordinary Miracle
2. Blackbird