FOK! Jaarlijsten 2007

FILM

JelleS
Reviewgenre: Films

Top 7 - Films

1) The Fountain

Subliem, geniaal, briljant, eigenlijk geen enkele term is positief genoeg om dit meesterwerk te beschrijven. Darren Aranofsky maakte al indruk met Pi en Requiem for a Dream, maar met The Fountain schrijft hij filmgeschiedenis. Dat de film door de internationale pers nog niet op waarde werd geschat doet daar niets aan af, er zijn talloze voorbeelden van grote filmkunstwerken die pas 20 jaar na de release echt werden gewaardeerd. Met The Fountain zal het precies zo gaan. De prachtige beelden, het intense liefdesdrama met diepe symboliek en de wonderschone muziek van Clint Mansel vallen gewoon niet te negeren.

2) Inland Empire

Net als The Fountain een unieke ervaring. Nog gestoorder dan de vorige films van genie Lynch, en ook iets minder goed. Maar nog steeds één van de betere films van de afgelopen jaren. Waar in bijvoorbeeld Lost Highway en Mulholland Dr. er wel degelijk iets van logica te vinden was, is dat nu helemaal zoek, en dat is zelfs voor de diehard Lynch-adept toch wel even wennen. Maar zodra je opgegaan bent in zijn universum vol angstaanjagende scènes, bizarre karakters en spontane dansscènes is het puur genieten. Je snapt er geen ruk van, maar dat maakt helemaal niets uit. Een drie uur durende surrealistische nachtmerrie waar ik eigenlijk helemaal niet uit wilde ontwaken.

3) Pan's Labyrinth

Ik ben niet zo snel ontroerd door een film, maar de Mexicaan Guillermo Del Toro kreeg het toch voor mekaar met het verhaal over een meisje in de Spaanse burgeroorlog die in een sprookjeswereld vlucht. Net als de twee bovenstaande films qua cinematografie en soundtrack prachtig, met ook nog eens een intrigerend verhaal. De mix tussen de gruwelijke werkelijkheid en de intrigerende sprookjeswereld maakt El Laberinto del Fauno voor mij een absoluut meesterwerk.

4) Das Leben der Anderen

Pan's Labyrinth had wat mij betreft de Oscar moeten winnen voor beste buitenlandse film, maar ik had uiteindelijk toch vrede met de keuze voor dit Duitse pareltje. Waar de top 3 uitblinkt in visuele en muzikale pracht, moet de film van Florian Henckel von Donnersmarck het vooral hebben van het verhaal. En laat het script nu toevallig één van de betere spionageplots hebben. De wijze waarop de Stasi-agent langzamerhand steeds meer betrokken raakt bij de mensen die hij afluistert, is simpelweg briljant.

5) Once

Een moderne musical, dat zie je niet vaak. Maar Once smaakt zeker naar meer. Het verhaal is ongelofelijk simpel, het budget belachelijk laag, maar toch is de film stukken beter dan menig big-budget productie met een ingewikkeld script. De eenvoud is zoals zo vaak de kracht, maar het zijn toch vooral de beeldschone, hartverwarmende liedjes van hoofdrolspelers en reallife muzikanten Glen Hansard en Markéta Irglová. Een visueel album van grote klasse.

6) Control

Op voorhand leek mij dit al één van de betere films van het jaar te worden, en de hoge verwachtingen werden volledig ingelost. De Nederlandse wereldberoemde fotograaf en debuterend regisseur Anton Corbijn weet het bekende, korte levensverhaal van Joy Division zanger Ian Curtis de hele tijd interessant te houden, en je zelf met een brok in de keel achter te laten.

7) My Blueberry Nights

Hier hadden wel meerdere films kunnen staan, zoals Reign Over Me of Atonement, maar uiteindelijk gaf de audiovisuele kunstzinnigheid van Wong Kar-Wai's Amerikaanse debuut toch de doorslag. Zeker niet zijn beste film, maar het ziet er gewoon zo ongelofelijk mooi uit en de soundtrack is ook nog eens fenomenaal, dat het voor mij toch tot de beste films van het jaar hoort.

SamuelofSEK
Reviewgenre: Films

Top 7 - Films

1) The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Mijn onbetwiste nummer één. Een prachtige en intrigerende kijk op de betrokken personages en gebeurtenissen omtrent de aanslag op Jesse James. Regisseur Andrew Dominik neemt alle tijd die hij nodig wenst om met een heerlijke dromerige sfeer, gecreëerd met prachtige beelden en bijpassende muziek, en sterke acteerprestaties deze karakterstudie te verwezenlijken. Meest opvallend is de fenomenale Casey Affleck als Robert Ford.

2) The Fountain
What if you could love forever?

Een mooie film die ondanks het visuele vuurwerk teert op een oprecht aanvoelend verhaal over het omgaan met het (naderende) verlies van een geliefde. Aan de hand van drie verschillende verhaallijnen wordt getoond hoe het karakter van Hugh Jackman omgaat met de onvermijdelijke situatie. Best of the rest zonder enige concurrentie.

3) Inland Empire
A Woman In Trouble

De verwachtingen waren hoog gespannen voor de nieuwe David Lynch film. Des te teleurstellender was het dat Inland Empire de vergelijking met fantastische films als Lost Highway en Mulholland Dr. niet aankon. Ondanks dat dit niet de film is geworden waar ik op gehoopt had, verrassend genoeg toch in mijn top. David Lynch weet de nadelen van zijn keuze voor DV te omarmen en gebruikt deze mede met onder andere een sterke performance van Laura Dern, om een overweldigende sfeer te creëeren. Het is de reden dat deze fim een diepere indruk op mij maakte dan een aantal films dit jaar die ik objectief gezien beter vond.

4) El Laberinto del Fauno
In darkness, there can be light. In misery, there can be beauty. In death, there can be life...

Mooi sprookje dat zich grotendeels afspeelt in de grauwe realiteit van het Spanje onder leiding van Franco. Met veel aandacht voor detail gemaakt, niets is aan het toeval over gelaten. Resultaat is een leuke en veel bejubelde film. Mist voor mij persoonlijk net dat beetje extra emotionele betrokkenheid om hoger te eindigen.

5) The Prestige
There are 3 parts to Every Magic Trick ... 1) The Pledge, 2) The Turn, and 3) The Prestige!

Tussen twee Batman films vond Christopher Nolan nog even tijd om ons deze zeer aangename film te geven. Geconstrueerd als het cinematische equivalent van een illusionistentruc met een ruime hoeveelheid twists en turns. Echter vooral erg leuk door de bevliegende concurrentiestrijd tussen Christian Bale en Hugh Jackman, en goede bijrollen van onder andere David Bowie en Michael Caine.

6) Hot Fuzz
When the heat is on, you gotta call the fuzz.

Na Shaun of the Dead brengen Edgar Wright en Simon Pegg ons wederom een film die dankbaar gebruik maakt van een hoop genrefilms. Dit keer vooral de bombastische politie/actiefilm die eraan moet geloven. Resultaat is een betere film dan Shaun of the Dead en minimaal net zo leuk. Leuke bijrollen van onder meer Timothy Dalton en Paddy Considine.

7) Eastern Promises
Every sin leaves a mark.

David Cronenberg levert opnieuw een goede en toegankelijke film af. Hij geeft ons een kortstondige maar overtuigende kijk in het wel en wee van een Russische maffiafamilie in Londen. Sterk acteerwerk van de cast met Viggo Mortensen voorop, zorgt ervoor dat het vrij simpele verhaal nooit verveelt. Alleen jammer van het teleurstellende einde.

Scylla
Reviewgenre: Films

Top 7 - Films

1) The Fountain

The Fountain verdient alleen al de eerste plek wegens de prachtige, kippenvelbezorgende soundtrack. Cinematografische pracht en praal ondersteunen de drieenheid die de film omvat op weergaloze wijze. Na Pi en Requeim for a Dream laat Darren Aranofsky wederom zien een van de briljantste regisseurs van zijn tijd te zijn.

2) California Dreamin' (Endless)

Verassende film uit Roemenie, van een regisseur die veel te vroeg gestorven is. In California Dreamin' worden op een lichtvoetige wijze de tegenstellingen tussen het voormalige Oostblok en de rijke Westerse wereld in beeld gebracht wanneer een NAVO konvooi strandt in een klein Roemeens dorpje. Groot leed wordt gecombineerd met klein leed. Een zeer sterk verhaal met goede karakterontwikkelingen.

3) Reprise

Uit Noorwegen komt een ontroerende, snelle film over verloren liefde en vriendschap. Prachtige beelden en voortreffelijke montage. De film wordt gedragen door geweldig acteerwerk van de jonge cast. Vooral Victoria Winge schittert als de prachtige Noorse Kari.

4) Knocked Up

Tussen al die intellectuele bombast moet er af en toe ook gewoon gelachen worden, en de film Knocked Up is daar het afgelopen jaar het best in geslaagd. Geweldig spontane humor tillen het misschien simpele verhaal naar grote hoogtes. Net als in Superbad weet Seth Rogen hier meer in te stoppen dan in de standaard Amerikaanse komedie die het misschien lijkt te zijn.

5) 300

Subliem gechoreografeerde vechtscenes die op een onnavolgbare manier in beeld zijn gebracht. Net zoals bij Sin City is Frank Miller's graphic novel nauw vertaald naar het witte doek. 300 mag dan misschien een geweldadige hack 'n slash film zijn, maar regisseur Zack Snyder heeft met deze verfilming een waar visueel pareltje afgeleverd.

6) Shoot 'em Up

Op deze plek had ook Crank kunnen staan: een snoeiharde actiefilm met overvloedig veel geweld, die zichzelf compleet niet serieus probeert te nemen. Op sommige momenten lukt dat bij Shoot 'em Up niet helemaal, maar veel maakt dat voor het resultaat niet uit. De kogels vliegen je om de oren in deze razendsnelle, voortreffelijk gemonteerde dans van geweld. Passend beukende soundtrack, en geweldig spel van Clive 'bikkel' Owen.

7) Cashback

Heerlijke dromerige film met genoeg vrouwelijk naakt om een donker middagje mee door te komen. Prachtige shots en een lieflijk verhaal, plus rake Britse humor, zorgen ervoor dat deze film in het geheugen blijft liggen.

Tweek
Reviewgenre: Films

Top 7 - Films

1) El Laberinto del Fauno

Een prachtige film die rauwe realiteit afwisselt met een donker sprookje en daar bijzonder goed in slaagt. Het ene moment kijk je naar de gruweldaden van Franco’s leger, om kort daarna een prachtig vormgegeven fantasiewereld ingetrokken te worden. Hou je niet van films in een taal die je niet kan verstaan, leer dan Spaans, deze film alleen is reden genoeg om je talenkennis uit te breiden.

2) Planet Terror

Bruce Willis, Michael Biehn, gemuteerde mensen, een pot met testikels, foute oneliners, missende scenes, over the top actie, gore en de zoektocht naar de perfecte barbecue saus. Zomaar wat ingrediënten die Robert Rodriguez gebruikte in zijn eerbetoon aan de doublebill films. Wat je krijgt is een film die je achterlaat met een grijns die je enkele dagen later nog steeds niet van je kop krijgt.

3) Crank

Een huurmoordenaar wordt wakker en ontdekt dat hij nog maar een paar uur te leven heeft, genoeg tijd dus om zijn moordenaar te pakken. Klinkt als een slecht verhaal en dat is het ook. Het levert alleen wel een film op die zichzelf geen moment serieus neemt en dat is maar goed ook. Wat over blijft is een achtbaan rit vol actie en humor, die keer op keer blijft entertainen. Deel 2 is opkomst en dat is helemaal zo slecht nog niet.

4) Superbad

Twee jongens willen niet als maagd naar de universiteit, niet een bijster origineel uitgangspunt, maar wel briljant uitgevoerd. Efficiënt gebruik van het woord fuck (1.6 keer per minuut), hilarische dialogen en glansrollen voor de drie jonge hoofdrolspelers. Seth Rogen, die samen met een vriend het script schreef, laat zien dat acteren niet het enige is wat hem goed afgaat.

5) Das Leben Der Anderen

De film won een Oscar en werd door de Nederlandse pers uitgeroepen tot beste film van het jaar. Uitleggen waar de film over gaat is dan ook overbodig, want dat kan niemand ontgaan zijn. De film mag dan ook niet in deze lijst ontbreken. Het is jammer dat de drijvende kracht achter deze film, Ulrich Mühe, niet lang heeft kunnen genieten van het succes van deze film, hij overleed op 22 juli 2007.

6) Alles is Liefde

De Nederlandse film staat bij veel mensen niet hoog aangeschreven en dat is, spijtig om te zeggen, niet voor niets. Gelukkig worden er ook films gemaakt die veel mensen trekken en laten zien waar Nederlandse filmmakers toe in staat zijn. Ondanks dat het motto beter goed gejat dan slecht bedacht was, is Alles is Liefde een geweldige film geworden die hopelijk het vertrouwen in de Nederlandse film kan herstellen.

7) Hot Fuzz

Met Shaun of the Dead werd een geniale parodie op de zombie film afgeleverd en waarom zou zo’n trucje niet twee keer lukken. Dit keer zijn vooral actiefilms het doelwit. De beste agent van het Londonse politie corps wordt weg gepromoveerd naar een rustig stadje, omdat hij de rest van het corps er slecht laat uit zien. Hilarische situaties zijn het gevolg en de film mond uit in een geweldige shoot-out waarbij geen enkel cliché geschuwd wordt.

Kijk voor meer lijstjes en visuele topprodukten van op het forum:
Film Jaarlijstjes 2007