Grote biermerken ontdekken de hipster

De zichzelf enorm als 'cool' en 'alternatief' definiërende subcultuur van de hipsters kunnen hun –wellicht geschoren- borstje natmaken. De grotere biermerken hebben namelijk het fenomeen eindelijk opgemerkt en laten daar een marktstrategie op los.

Voorheen waren hipsters uiteraard veel te alternatief en non-conformistisch om een biertje uit de supermarkt te drinken. Maar Grolsch, Warsteiner en Bavaria denken dat zij wel kunnen doordringen in de wereld van rare brilletjes, oude racefietsen en baardjes.

Om dat voor elkaar te krijgen heeft Grolsch een reclamefilmpje in elkaar geflanst waarin baardige acteurs met tatoeages het ietwat overschatte gerstenat uit het oosten van het land naar binnen weten te werken.

Onze Duitse vrienden van Warsteiner pakken het anders aan: zij ondersteunen de Randstedelijke creabea's. Want, zo vertelt een hotshot van het biermerk: "Daar zat de groei. Deze doelgroep bereik je niet met een ouderwetse strategie, het grote merk dat in de massacommunicatie wel even gaat schreeuwen hoe goed het is". Om te laten zien hoezeer de biergigant kleinschaligheid predikt, ondersteunen zij jaarlijks zo'n honderd kleinere evenementen.

Bavaria pakt het heel anders aan en koopt de hipsters eigenlijk een beetje om: "Jongeren krijgen door ons de mogelijkheid in hun vriendengroep een feest te organiseren en wij krijgen via deze ambassadeurs een groter netwerk". Want zonder Bavaria is het natuurlijk godsonmogelijk om een feestje op te zetten. Op deze wijze hopen de bierbrouwers relatief goedkoop een netwerk van jongeren te krijgen, die elkaar allemaal duidelijk maken hoe enorm cool het is om een Bavaria aan je lippen te zetten.

Bij gebrek aan een marketingapparaat voor andere bierliefhebbers, blijft deze groep zich behelpen met IPA's. hoppige porters en de betere stouts.