DVD: Tipping The Velvet

Tipping The Velvet

Nancy Astley (Rachael Stirling) is een oestermeisje in het oesterrestaurant van haar vader. Ondanks het ontbreken van enige spanning in haar leventje in een klein vissersplaatsje aan de Britse kust, vindt ze het allemaal wel best zo. Ze heeft een vriendje waar ze niet echt veel bij voelt, maar wat er nou precies mist? Op een dag wordt alles anders. Ze bezoekt een theater en ziet daar Kitty Butler (Keeley Hawes) optreden. Het zweet breekt haar uit en op slag weet ze wat er ontbreekt tussen haar en haar vriendje. Ze wordt direct smoorverliefd op Kitty. Ze raakt in contact met haar en wordt haar beste vriendin. 'But I didn't want to be her sister... I wanted to be her sweetheart!' En meer. Nancy ontdekt zichzelf en de lesbische underground van Londen in de laatste jaren van de negentiende eeuw.

Tipping The VelvetTipping The Velvet is een mooie verbloeming voor cunnilingus, wat al een mooi woord op zichzelf is. Je breekt er alleen iets sneller je tong over. De titel impliceert meteen dat het gaat over een stel potten. Nou is dat niet meer dan waar, maar dat doet de miniserie tekort. Ooit gehad over "character development" in al die verplichte boeken bij de Engelse les? Deze boekverfilming zit er vol mee. Van Nancy als onschuldig 19-jarig meisje werkend in de oestersalon aan de Britse kust, via haar seksuele zelfontdekking, entertainster, hoer, veredelde seksslaaf, weer terug naar haar leven als actrice met de ware liefde naast haar. Misschien ontbreekt het alleen soms aan wat kritiek op de maatschappij, maar dat kan zo'n productie ook weer te zwaar beladen. Één Brokeback Mountain is meer dan genoeg.

Eind negentiende eeuw, dat klinkt al snel als een kostuumdrama en dat is het natuurlijk ook, maar het gaat gewoon in een lekker tempo door. Moet ook wel, het verhaal behandelt immers niet slechts een enkele gebeurtenis in Nancy's leven, maar zo ongeveer heel haar leven. Dat zou dus een kritiekpunt kunnen zijn, elk los dingetje zou in een ouderwets kostuumdrama genoeg kunnen zijn voor een hele film. Tipping The VelvetWonder boven wonder mis je die diepgang niet. Kwaliteitswerk van de cast en ongetwijfeld de combinatie van de schrijfster van het boek, Sarah Waters, en de schrijver van de screenplay, Andrew Davies. De cast, met name Hawes, weet vrijwel elke scène te doorspekken met tot in de puntjes afgewerkte emotie. Het camerawerk en de editting draagt daar zeker aan bij, door in sommige situaties de spanning nog meer voelbaar te maken middels het snel switchen van standpunt.

De BBC-productie bestaat uit drie delen van elk een 50 minuten, die makkelijk in één zit uit te kijken zijn. Het tempo ligt hoog en de gebeurtenissen slurpen je aandacht op. En dat Britse accent, wat een verademing na al die barbaarse Amerikaanse producties. Dat lijken meer mensen te beseffen, Keeley Hawes is volgens Eidos de nieuwe stem van Lara Croft. Bijzaak. Enfin, vier sterren. Tipping The Velvet zit gewoon goed in elkaar, mist misschien een scherp randje, en zal meer mensen kunnen aanspreken dan gebaseerd op titel alleen.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 9 maart 2006 Kijkwijzer: