DVD: Genesis

Geen muziek-DVD van Phil Collins en zijn maatjes en ook geen verfilming van het eerste boek van de bijbel, maar een film over het ontstaan van het leven. Nou ja, in vogelvlucht en zwaar symbolisch het onstaan van het universum uitgebeeld door wat vloeistof te laten zien krinkelen, de verovering van het land door zeedieren uitgebeeld door wat uit de branding klauterende reptielen, de terugkeer tot stof in beeld gebracht door het uitdrogen van een kwal op het strand. Zo is het einde en het plot wel verklapt, maar dat maakt bij deze film niets uit. Deze film is van Claude Nuridsany en Marie Perennou, de makers van Microcosmos, en draait eveneens met name om de beelden. Zo is daar de geboorte van het leven uitgebeeld door een kuikentje dat uit zijn ei ontsnapt. Op zich niet heel bijzonder, ware het niet dat dit gefilmd is van binnenuit het ei.

De verschillende stappen worden ingeleid door een Afrikaanse Sjamaan, gespeeld door de enige menselijke acteur in de film Sotigui Kouyaté. Deze zit in een lemen hut, met een toverketel water voor zijn neus, te vertellen alsof het een sprookje betreft. De keuze voor deze setting is een bewuste keuze. Het vertellen van verhalen is de manier van de overlevering in het Afrikaanse continent, waarheid doorspekt met mystiek. Aangezien de makers hun eigen impressies van de evolutietheorie laten zien, past daar wel een zekere vaagheid bij. Zeker als je bedenkt dat nog lang niet alle aspecten van de evolutietheorie gedekt zijn. En waarom zou je de evolutie zelf al niet als wonder mogen zien, als een mooie op waarheid gebaseerde legende zonder daar een religieus oordeel over te vellen?

De verteller begint mooi, een licht filosofische start over waar hij nou vandaan komt en wat het leven nu precies is. Helaas wordt dit langzaam slechts een slap lijmmiddel tussen de verschillende stappen. Die poging om er een verhaal in te stoppen is ook totaal overbodig. Het draait immers wederom om de magnifieke beelden, simpel het met open mond kijken naar close-ups van maffe beesten en de verwondering over hoe deze beelden nu gemaakt zijn. De extra's zoals een 20 minuten durende Making Of en ruim een half uur interviews lichten wel een tipje van de sluier op, maar de fijne details blijven achterwege. Eigenlijk geheel in stijl met de film zelf. Geen diepe uitleg over het hoe en wat, maar vooral gewoon verwonderen over hoe het er simpelweg uitziet. Ach, de meesten kennen de achterliggende mechanismen toch wel en om dat nou in een 80 minuten te proppen, is ook onmogelijk. De film is iets minder dan de klapper Microcosmos, maar toch zeker de moeite waard.

Label: A-Film Releasedatum: 5-mei-2005 Waardering: