CD Review: Party Party (Carnavals Krakers 2004)

Agge d'n nummerlaist bekiekt, dan kende zien dao er aiglik ginne Carnavoleske muzak op staot. Carnavaoleske muzak is nie allinne veur de polonaise maor hèt oak ne zekere vurm vaon wonplaosliefde in zich. Carnavaoleske nummerkes vertell'n ne verhaol euver ut gebied waor d'n zaanger zunne pint zoipt of waot d'n CV (Carnavaoleske Vereniging) meej Carnavaol uuthaolt. Dè wurt mistaol in diaalèk gezonge of gesproke. Op d'n CD die neffe me leg, zie ik nie veul nummerkes dieje Carnavaoleske praot hebbe. Deur de verkommersiaoliseerde verkraogting vaon n'enkel nummerke, ziede direk wao d'n muziekbraans vaon Carnavaol denkt: Muziek die ge allinne ken heure agge d'n pint in d'n kraog hèt gegote. In d'n volksmond wurt dèh wel "Neffe ut Skieje Muzak" genoemd. "D'n Toeter op unne Waoterfiets" hèt noppes meej Carnavaol te maoke en "Ik wil veur ne Kirke Artiest zain" is euvemin een goei nummerke om meej Carnavaol te heure. D'n enigste nummerkes die ne goeie staot vaan dienst kenne hebbe zain: "D'r staot ne pèrt in d'n Gaong", "s'Naochts neffe Tweeje", "En nou die Hendjes" en "Aols ze me misse". Veur tweej Ceedeekes meej 44 nummerkes in totaol is dèh schandaolig. Agge d'n egte Carnavaol uut d'n spiekers wilt heure, zet daon ne CeeDeeke op vaon het Merrekoet kope.*

vader Abraham

*vertaling
Als je de tracklist bekijkt, kan je zien dat er eigenlijk geen Carnavalsmuziek op staat. Carnavalsmuziek is niet alleen maar voor een polonaise maar heeft ook iets vaderlandslievends. Carnavalsmuziek vertelt een verhaal over het gebied waar de zanger(es) vandaan komt of wat een Carnavalsvereniging van Carnaval vindt. Dat wordt dan ook meestal in dialect gezongen of gesproken. Op de CD's die nu naast me liggen zie je niet veel van dit soort nummers. Door de commerciële verkrachting van sommige oude nummers, zie je meteen wat de muziekindustrie over Carnaval denkt: muziek die je alleen kan horen als je veel hebt gezopen. Dit wordt ook wel "Après Ski" muziek genoemd. "Ik heb een Toeter op Mijn Waterscooter" heeft niks met carnaval te maken en "I wanna be a One day Fly" is ook geen nummer om met Carnaval te horen. De enige nummers die wegens Carnavaleske bekendheid een goede staat van dienst hebben, zijn "Er staat een Paard in de Gang", "'s Nachts na tweeën", "En nou die Hendjes" en "Als ze Me missen". Voor twee CD's met 44 tracks in totaal is dat schandalig. Als je echte Carnavalsmuziek wilt horen, moet je gaan luisteren naar bijvoorbeeld "Merrekoet" uit Limburg.