CD: Craig David - The Story Goes...

Ik ontdekte Craig pas toen mensen zeiden dat hij de stem was achter Rewind (The Crowd Say Bo Selecta) van The Artfull Dodger. Twostep was in en dat had Craig David ook door. Zijn tweede stap in de muziekwereld kwam met Fill Me In. Daarna ging hij meer de kant op van de gladdere tracks zoals 7 Days en de hit Walkin' Away. Ondanks zijn goede stem heeft hij in Nederland niet echt veel gescoord en kennen we hem eigenlijk alleen van laatstgenoemde hits.

Na Born To Do It en Slicker Than Your Average, komt hij met dit album, The Story Goes…. Eerlijk gezegd kan ik maar meteen met de deur in huis vallen: hij zal er geen indruk mee achterlaten. Daar waar nummers zoals Walkin' Away en Fill Me In nog een vernieuwende en frisse indruk achterlieten, staat dit album van met hetzelfde. Het begint al met de huidige single All The Way. Craig probeert in dit nummer iedereen op de dansvloer te krijgen, maar het ontbreekt aan spanning, brutaliteit en een lekkere groove. Het klinkt kort gezegd gewoon te braaf. Dit komt deels aan de opzet van de tracks maar ook door de stem van Craig zelf. In plaats van een stukje vocaal gezegend schuurpapier hebben we hier te maken met een oversized pluche knuffeltje waarbij je eerst door een hoop haren moet graaien voordat je de essentie ziet van het beestje. Hypnotic is daar ook weer een voorbeeld van. Gelukkig is Craig hier een stuk sterker, want Craig kan wel helder en vooral snel zingen.

Ondanks het feit dat je op deze CD hoort dat Craig David zijn best doet, verdwijnt zijn grote kracht in de monotone opzet van het album: teveel met hetzelfde zorgt voor een oor-in-oor-uit-beleving en dat kan nooit de bedoeling van de zanger zijn geweest. Ballads zoals Never Should Have Walked Away liggen zeer dicht bij de wat uptempo georiënteerde tracks als Just Chillin'. Op zich zou dit probleem zo verholpen kunnen zijn als de tracks op zich zelf sterk waren, maar dat zijn ze niet. Ik vind het heel erg jammer voor Craig dat ik dit album niet kan waarderen en ook niet graag zou willen aanbevelen, maar iemand die juist te boek stond als frisse wind in de mzuiekbussiness kan het zich niet veroorloven om onder zijn oksels te stinken.

Label: Warner Music Releasedatum: 22-8-2005Waardering: