CD: Italo Disco Souvenirs Volume 1

Mart Mix kwam naar eigen zeggen met het idee voor deze CD omdat Italo Discoplaten moeilijk verkrijgbaar zijn en daardoor ook duur. Voor liefhebbers en muziekpioniers zou dit een gemiste kans zijn. Daarom plaatste deze producer een aantal zeldzame maxisingles op schijf om ze toegankelijk te maken voor het grotere publiek. Ondanks deze goede zet voor echte liefhebbers en verzamelaars denk ik dat het pittig gaat worden om met deze CD de grote markt wakker te maken voor Italo Disco.

Op de CD staan elf tracks en een Megamix waarbij vooral de synthesizerkant van de disco in de spotlights staat. De Italiaanse producers en zangers op deze tracks slaan dus vooral de kant in van de electronische drums en bewerkingen, waardoor aan de ene kant ruimte ontstaat om te zien hoe er in die tijd geëxperimenteerd is met muziek en Disco maar aan de andere kant een lege en kale sfeer ontstaat. Bijvoorbeeld nummers als The Voice I Feel Inside en I Can't Love klinken wel leuk, maar er mist een echt herkenbare sfeer. Natuurlijk denken we bij Disco meteen aan ABBA, Kung Fu Fighting en Funkytown in plaats van Clay Pedrini of She Male, maar ondanks de onbekendheid van de artiesten voor mij, slaan de nummers bij mij de eerste luisterbeurten nog niet aan.

Toch is het wel leuk om te horen dat veel van deze nummers me doen denken aan de electronische tracks van bijvoorbeeld Tiga. De track Sexy lady van Edy Band doet me denken aan de retrodisco van nu die vooral uit Duitsland komt en Karl Olivas lijkt ergens wel op FunkyTown.

Als conclusie moet ik toch zeggen dat dit een CD voor kenners en verzamelaars is en niet voor de gemiddelde FOK!er. De herkenning voor de popliefhebber is ver te zoeken en artiesten van nu hebben inmiddels hun eigentijdse opvatting voor Discomuziek ontwikkeld, waardoor deze CD eigenlijk een beetje als een saaie bedoening overkomt. Aan de andere kant zal deze CD voor de verzamelaar, muziekpionier of fervent luisteraar zeker een aanvulling zijn, gezien de goede kwaliteit van de maxisingles op deze CD.

De CD is overigens Bij Mart Mix Music te bestellen.

Label: Mart Mix Music Releasedatum: Juni 2005 Waardering: