Musical Review: Hamelen

Ik moet eerlijk zeggen: Ik heb niet zo veel met 'Hamelen'. Waarschijnlijk was ik toen de TV serie liep net iets te jong om het bewust mee te hebben gemaakt. Kortom, een nostalgisch gevoel heb ik niet bij 'Hamelen'. Toch was ik erg benieuwd naar de musical. Het verhaal van de 'Rattenvanger van Hamelen' kende ik natuurlijk wel, maar een vergelijking met de serie kan ik helaas niet maken.

De musical is in ieder geval erg leuk. Wel voor het merendeel op kinderen gericht, maar ook voor de ouders en ouderen best vermakelijk. Ondanks het "ouderwetse" verhaal is de musical vrij tijdloos en zelfs modern tot en met de gehate reclameboodschappen aan toe, die af en toe echt hilarisch zijn. Voor de kinderen is het verhaal reuze spannend en een waar spektakel. Als volwassene vind ik het toch allemaal ietsje lauw. Het had allemaal wat uitbundiger gemogen. De kleding is erg mooi, maar het decor vind ik wat primitief. Alle decorstukken worden met de hand van het toneel verwijderd, wat ik eerlijk gezegd een klein minpuntje vind. De musical is dan ook niet te vergelijken met namen als 'Aida' en 'The Phantom of the Opera'. Toch is 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' echt de moeite waard om te gaan zien. De liedjes zijn ontzettend leuk (overigens ook op CD te verkrijgen) en geweldig mooi gezongen.

Een hoogtepunt qua choreografie is wel 'Poppenkast voor, Poppenkast na', als de ijsheks van het gezelschap marionetten heeft gemaakt. Danny Rook is verrassend goed als Prins Tor. Loekie Knol is nog even mooi als altijd en Kim-Lian en Chantal Jansen zijn een frisse aanvulling. En dan al die lieve kleine kindertjes, die al zingend de harten van de kijkers stelen en toch best een grote rol in dit stuk hebben. 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' is ook voor mensen die er geen herinneringen aan hebben erg leuk en krijgt van mij dan ook een 7