MAG

In de gevechten zelf moet je als squad vaak meerdere missies voltooien. Zo zul je er op uitgestuurd worden om een bepaalde plek te bezetten waarna je weer een ander doel moet proberen te verkrijgen. Alles wat je doet heeft invloed op wat je tegenstanders en je medespelers in andere squads kunnen doen. Zo kun je afweergeschut van de vijand vernietigen waardoor de andere squads van jouw PMC hier geen last meer van hebben. Dit klinkt allemaal best diep maar dat valt helaas een beetje tegen. Objectives lijken vaak allemaal erg op elkaar en ook zijn er vrij weinig verschillen tussen objectives van verschillende groepen. Een ander nadeel is dat je vaak pas verder in de missie kan komen als alle squads hun target hebben gehaald. Het is dan erg frustrerend als jouw squad hun werk tien minuten geleden al heeft gedaan maar een andere het niet voor elkaar krijgt.

 MAG screenMAG screen

Daarnaast is de game erg slecht gebalanceerd. Als verdedigende PMC heb je altijd een zeer groot voordeel op de aanvallers. Alle games die we als aanvaller hebben gespeeld hebben we dan ook zwaar verloren terwijl we als verdediger geen enkele moeite hadden de tegenstanders op een afstand te houden. Dit komt vooral door de communicatie. Doordat de headsets op het event niet goed werkten en er vrij weinig gecommuniceerd kon worden, rende vrijwel iedereen als een kip zonder kop rond. Dit geeft je vooral als aanvaller een enorm nadeel want hiervoor zul je een goede strategie moeten gebruiken.  Hierdoor kwam de game ook gewoon niet echt goed tot z’n recht. Vraag is of dit na de release van de game niet hetzelfde zal zijn. Niet iedereen met een Playstation 3 heeft een headset en veel mensen zullen ook liever hun eigen weg gaan.

 

Het schieten zelf voelt goed aan. Velen zullen misschien de gevoeligheid van de sticks wat moeten tweaken maar dan kun je ook helemaal los gaan. De gevechten vinden plaats op gigantische maps die over het algemeen goed zijn uitgewerkt. Over het algemeen spelen de maps zich af in stedelijke gebieden en havens maar er zitten ook maps bij die zich af spelen in bijvoorbeeld een bosrijk gebied. Alle objectives worden duidelijk en makkelijk weergegeven op het scherm en de mini-map waardoor je niet snel zult verdwalen. Toch zal het eens in de zoveel tijd gebeuren dat je geen idee hebt wat je nou eigenlijk aan het doen bent. De gevechten zijn groots en dit is ook goed te merken aan de grote chaos die vaak ontstaat. Grafisch valt de game vaak een beetje tegen. Kleine details als kogelgaten en opspattend water zijn op sommige plaatsen volledig weggelaten uit de game en je zult regelmatig pop up hebben en pixelization. Het is jammer om een explosie in de verte of zelfs de rook uit je geweer te zien veranderen in een blokkenbrei

 MAG screen

Conclusie

 

Op het event heb ik een goed beeld gekregen van MAG. Dit is de eerste game op de consoles die het mogelijk maakt met zulke enorme grote groepen tegen elkaar te schieten. Het speelt erg lekker al kan het soms erg chaotisch zijn. De hele opbouw van squads en platoons met allemaal hun leider is in theorie erg goed maar het is en blijft de vraag of dit in de praktijk gaat werken. Communicatie is essentieel en de makers hebben er alles aan gedaan om het goed te laten werken maar gaan de mensen die de game willen gaan spelen dit doen zoals van ze verwacht wordt. Ook heb ik helaas nog niet goed te zien gekregen hoe uitgebreid de customization van de karakters is en hoe het level-systeem gaat werken.

 

We zullen dus even af moeten wachten hoe de game gaat spelen in de handen van de consument. De review van MAG zal binnenkort op FOK!games te vinden zijn.