Castlevania: Lords of Shadow

header

Castlevania: Lords of Shadow verschijnt voor de Playstation 3 en Xbox 360.

De Castlevania-serie gaat al bijna 25 jaar mee en er zijn verschrikkelijk veel games in de serie verschenen. De meest succesvolle games bleven trouw aan de 2D sidescroller maar nu wordt er toch weer geprobeerd een Castlevania-game in 3D te maken.

In Castlevania: Lords of Shadow speel je met Gabriel Belmont. De Lords of Shadow bedreigen de alliantie tussen de aarde en de hemel waardoor de hele wereld overspoeld wordt door kwaadaardige wezens. Aan jou de taak de balans weer te herstellen. Met het verhaal lijkt het wel goed te zitten in de game. De paar cutscenes die ik heb gezien zagen er goed uit en de sfeer die erin gezet wordt past erg goed bij het verhaal. De touch van Hideo Kojima is hierin goed te zien. De game is een reboot van de serie en heeft dus eigenlijk vrij weinig te maken met de vorige Castlevania-games.

CastlevaniaCastlevania

Belangrijkste aan de game is natuurlijk de combat. Gabriel had in de levels die ik heb gespeeld alleen nog de beschikking tot zijn Combat Cross, wat eigenlijk een zweep is met een heilig kruis aan het einde. Hij heeft verschillende moves tot zijn beschikking om vijanden een kopje kleiner te maken waardoor hij weer experience opdoet om nog meer moves te verkrijgen. Toch voelde de combat niet zo heel erg sterk. Ik kreeg niet echt het gevoel dat ik lange combo’s kon maken en ook vond ik Gabriel op sommige momenten niet zo heel vloeiend wat tot ergernissen kan leiden. Ik hoop dat dit later in de game een minder groot probleem zal zijn als je meer wapens en magie tot je beschikking krijgt.

Het leveldesign is erg vergelijkbaar met games in hetzelfde genre zoals God of War en Ninja Gaiden. Door de levels heen kom je telkens in verschillende ‘arena’s ‘waar je pas uit kan als je alle vijanden daarin hebt verslagen. De camera helpt helaas niet altijd mee. Deze kun je namelijk niet zelf bijstellen waardoor het soms wel eens lastig kan zijn om bepaalde dingen te zien. Aan de andere kant zorgt het natuurlijk wel voor de gebruikelijke cinematische momenten. Grafisch ziet de game eruit zoals we tegenwoordig van games mogen verwachten dat ze eruit zien. Karakter-design en animaties zien er goed uit en het eerste level dat je zult spelen, in een klein dorpje in de regen, is erg sfeervol gemaakt.

Castlevania

Mijn eerste indruk van Castlevania: Lords of Shadow is een mix van goed en minder goed. De sfeer, het verhaal en het algemene design zitten erg goed in elkaar maar de combat was naar mijn mening niet altijd even vloeiend en voelde niet altijd even goed aan. Toch ben ik benieuwd hoe de game tot zijn recht zal komen als deze in oktober in de Nederlandse winkels zal liggen.