World of Warcraft: Cataclysm

World of Warcraft: Cataclysm is exclusief voor de PC

World of Warcraft is een monument. We kunnen het haten of liefhebben, maar zonder twijfel gaat dit spel de geschiedenisboeken in als de eerste en meest invloedrijke online game uit het begin van dit millennium. Blizzard Entertainment is momenteel bezig met de testfase van de derde uitbreiding World of Warcraft: Cataclysm. Reden genoeg om Azeroth in te duiken als een nietig level 1-personage.

Header

Deathwing
Toen de draak Neltharion the Earthwarder onder invloed van de kwade Old Gods zich tegen alle draken keerde en probeerde Azeroth te domineren met behulp van de Dragon Soul werd hij verslagen. Inmiddels was Neltharion zichzelf niet meer, en onder zijn nieuwe naam Deathwing trok hij zich terug in het hart van de wereld, Deepholm. Na jaren van afwezigheid is Deathwing terug om Azeroth te overmeesteren. Zijn uitbarsting uit het midden van de aarde zorgt voor gigantische veranderingen. Een vloedgolf zorgt ervoor dat vele gebieden onder water lopen of drastisch veranderen, een bijbehorende aardverschuiving zorgt ervoor dat dorpen verwoest worden en gebieden onherkenbaar zijn. In World of Warcraft: Cataclysm is Azeroth veranderd. Daarnaast maken we kennis met nieuwe rassen. De Horde krijgt steun van de meest geniepige handelaren van Azeroth: de Goblins. De Alliance vindt steun in een gemuteerd mensenras: de wolfachtige Worgen.

Wat heb ik gespeeld
Voor deze preview van World of Warcraft: Cataclysm heb ik de eerste tien tot veertien levels van drie verschillende rassen gespeeld: Worgen, Goblins en Gnomes. In de loop der jaren hebben de gamedesigners van Blizzard veel geleerd over de manier waarop goede missies moeten worden opgebouwd. Vooral de opdrachten die geïntroduceerd werden in de tweede uitbreiding World of Warcraft: Wrath of the Lich King vielen bij velen in goede smaak. Deze opgedane kennis staat aan de basis van de totale metamorfose die de spelwereld en het spel hebben ondergaan.

World of Warcraft CataclysmWorld of Warcraft Cataclysm

Pas op voor spoilers
Mocht je jezelf willen verrassen met World of Warcraft: Cataclysm dan raad ik je aan deze preview niet verder te lezen.

Gnomes
Zoals we gewend zijn van de Gnomes begint het avontuur van een level 1 Gnome in het gebied rond Anvilmar. Hier moeten de Gnomes het opnemen tegen een invasie van Troggs en trollen. Waar de speler voorheen een veelvoud aan opdrachten moest doen waarbij steeds weer een groep vijanden gedood moest worden, is het aantal missies in en om Anvilmar aanzienlijk geslonken. Het duurt dan ook niet lang alvorens een Gnome zich mag gaan melden bij de Coldridge Pass. Hier is de tunnel die een speler moet doorlopen om het begingebied te verlaten.

Het begingebied van de Gnomes is qua uiterlijk niet veranderd. Er zitten een paar nieuwe opdrachten in waarbij de speler bijvoorbeeld bierfusten moet verzamelen, maar het blijft in grote lijnen allemaal zeer herkenbaar voor spelers die eerder gespeeld hebben met de Gnomes of de Dwarves. Zodra je bij Coldridge Pass aankomt, gebeurt er iets onverwachts. De aarde begint te schudden en de tunnel stort in. Omdat je een brief moet bezorgen in het noordelijk gelegen Kharanos word je teruggestuurd naar Anvilmar om je reisuitrusting op te halen: eten, bier en een parachute. Zodra je in het vliegtuig stapt, wordt er een verhaal verteld over de uitbraak van Deathwing en over de strijd om Gnomneregan. Waar de aankomst in Kharanos zeer herkenbaar is, blijkt als snel dat vooral het westen van het gebied Dun Murogh onherkenbaar veranderd is.

World of Warcraft Cataclysm

De Gnomes hebben het gebied rond de stad overgenomen en bereiden een aanval voor om Gnomeregan, hun thuis, in te nemen. Gnomeregan was voorheen één van de eerste instances, een speciaal level dat je met een groep van vijf spelers kunt bezoeken, binnen World of Warcraft. Een speciale missie Operation Gnomeregan voor spelers met level 75 tot 80 moet de stad (deels) terugbrengen in handen van de Gnomes. Pas wanneer dit gebeurd is, wordt Gnomeregan het begingebied van de Gnomes. Zoals je begrijpt, heb ik met mijn Gnome dus het begingebied van de Dwarves doorlopen. Deze gefaseerde veranderingen in de spelwereld zijn kenmerkend voor de manier waarop Blizzard vorm weet te geven aan Azeroth. Spelers moeten eerst massaal samenwerken om een bepaald doel te bereiken.

De veranderingen zijn groot in de bestaande begingebieden. Het verbaasde me hoeveel er nog herkenbaar was, maar toch geheel anders. Het ene moment is een missie volledig herkenbaar, en het andere moment kom je radicale veranderingen tegen. Wanneer een speler een Gnome begint, krijgt hij niet de leukste en mooiste missies om uit te voeren, maar het is als geheel wel een stuk leuker en afwisselender gemaakt.