Dragon Commander

Draken zijn wezens die je meestal gepaard ziet gaan met ridders, prinsessen en andere rare wezens als elven en dwergen. Iets minder vaak kom je ze tegen met een jetpack op hun rug, vechtend tegen grote ruimtebasissen en vechtvliegtuigen. Toch is dit wat je krijgt bij Dragon Commander.

De makers van de Divinity-serie hebben de draken uit deze games gepakt en zichzelf afgevraagd of het mogelijk was om een game te maken die zich volledig richt op deze wezens, waarbij vooral de combat interessant en meeslepend zou kunnen zijn. Hun antwoord hierop is Dragon Commander: een combinatie van een RTS, een boardgame en een RPG.

Dragon Commander Dragon Commander

De game bestaat uit verschillende elementen. Als eerste heb je een moederschip waar vooral de RPG-elementen tot hun recht komen. Op dit schip kun je met karakters communiceren en keuzes maken. Deze keuzes zijn enorm gevarieerd en kunnen de gameplay en het verhaal drastisch veranderen. In de demo kregen we een stuk te zien waarbij jouw karakter de keuze had gemaakt om met een prinses te trouwen. Later kwam hij er helaas achter dat ze een ondode was en jou wilde gebruiken om haar geliefde stad terug te krijgen. Jij kunt de keuze maken haar hierbij te helpen, waardoor haar zombieleger jou kan helpen, of dit niet te doen waardoor de huidige bewoners van de stad je draak kunnen voorzien van betere armor. Al deze keuzes zullen dus direct en indirect de combat beïnvloeden maar ook het verhaal zal door jouw keuzes compleet anders verlopen.

Dragon Commander

Het moederschip is ook de plek waar je een grote wereldkaart tevoorschijn kan toveren. Hier kun je gevechten met andere volkeren plannen en strategisch je units op de kaart verplaatsen. Dit voelt net aan als bij Risk en Farhang Namdar, lead designer van Dragon Commander, heeft aangegeven dat ze veel aandacht hebben besteed aan de balans van deze kaart. Zo hebben ze de wereld als een boardgame opgebouwd en hebben ze hier lang mee gespeeld om te zien welke veranderingen ze moesten doorvoeren om de goede balans te kunnen vinden. Als het gevecht eenmaal begint zul je als jouw draak in derde persoon het gevecht aangaan met de tegenstanders. Hierbij kun je zelf de tegenstanders te lijf gaan met vuurballen maar je kunt er ook voor kiezen om aan de rand van het slagveld te staan en jouw units te commanderen. Deze combinatie van verschillende speelstijlen zal verschillende soorten gamers aanspreken en beide opties lijken erg goed te werken.

Dragon Commander Dragon Commander

De gevechten zelf zijn groots en chaotisch. Overal vliegen ruimteschepen en de grote basissen staan vol met afweerkanonnen die je kapot zult moeten maken.  Het slagveld is groots, zo’n twintig vierkante kilometer, maar je draak heeft geen moeite zich hier snel over te verplaatsen. Door de jetpack op zijn rug te gebruiken kun je de tijd vertragen wat er voor zorgt dat je lasers van tegenstanders kunt ontwijken en in een oogwenk van de ene kant van het slagveld naar de andere kant kunt komen.

Ondanks dat de game nog in de Alpha-fase is, ziet deze er al indrukwekkend uit. De grootschalige gevechten zijn chaotisch maar gedetailleerd. Hetzelfde geldt voor de draak, die er grafisch erg mooi uitziet. Ook de omgevingen waarin je vecht zien er erg sfeervol uit met grote wolken en verschillende weer- en lichteffecten.

Conclusie
Het ziet er naar uit dat Dragon Commander een toffe game gaat worden die door de vele raakvlakken met veel genres een hoop mensen zal kunnen interesseren. De game ziet er grafisch al erg goed uit en de grote en chaotische gevechten voelen enorm tof aan. Het meest onder de indruk was ik nog wel van het feit dat ik het gevoel kreeg dat alle verschillende elementen enorm goed zijn uitgewerkt en erg diep gaan. Dragon Commander verschijnt pas in 2012 en ik ben erg benieuwd wat ze er nog allemaal mee kunnen gaan doen. De game zal in 2012 voor Microsoft Windows veschijnen maar was al volledig te spelen met een Xbox 360-controller. Een console-release zou volgens de makers wellicht nog kunnen volgen.