LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet 2 is exclusief voor de Playstation 3

LBP 2

In 2008 verscheen LittleBigPlanet voor de Playstation 3. De schattige hoofdrolspelers samen met de sfeervolle platform-actie en de gigantisch uitgebreide level-editor zorgden voor een zeer verfrissende en succesvolle game. Ondanks dat er werd gezegd dat er geen tweede deel van de game zou verschijnen is deze toch afgelopen jaar aangekondigd. De game verschijnt dit jaar en was op de Gamescom volop te spelen en we hebben in een presentatie te horen gekregen wat de game allemaal zal bevatten.

In LittleBigPlanet 2 zal het verhaal een grotere rol spelen dan in deel 1. Het komt erop neer, dat een boosaardige stofzuigrobot de wereld wil vernietigen, en Sackboy en zijn uitvindersvriendje da Vinci proberen dit tegen te gaan. Een andere medestander is Victoria, zij heeft een rare uitvinding als hoofddeksel, de 'cakeinator'. Deze produceert een constante stroom taarten of glazuurblobjes die je bijvoorbeeld op tandraderen kan afschieten om ze te laten vastlopen of een hefboom vanaf een afstand kan verzwaren tot hij omklapt. Media Molecule heeft goed gekeken naar de levels die de community voor deel 1 gemaakt heeft, en de makers van een aantal van de beste ervan ingehuurd om levels voor deel 2 te maken.

LBP 2 LBP 2

De bedoeling van de developers is om spelers te inspireren om na het uitspelen van de singleplayer aan de slag te gaan om zelf levels te gaan maken. Alle levels in het spel zijn dan ook door de developers in-game gemaakt. Er is niet 'gecheat' door software of andere hulpmiddelen te gebruiken waarover de spelers geen beschikking zullen hebben. In principe zou je dus alle levels zelf na kunnen bouwen om ze dan op je eigen manier aan te passen, maar veel leuker is het natuurlijk om helemaal zelf iets te verzinnen.

Naast de vele toevoegingen in de vorm van achtergronden, speeltjes, stickers en kleding, zijn er ook een paar multiplayer-minigames toegevoegd. Je kunt bijvoorbeeld met twee tot vier personen een variant op basketbal spelen waarbij je met de R1 toets de bal vastpakt en deze op een platform moet mikken, terwijl je ondertussen probeert te zorgen dat de anderen de bal niet afpakken. Een andere multiplayer-game is een ingewikkelde tweepersoonspuzzel waarin beide spelers twee poppetjes besturen. Door samen te werken laat je de poppetjes tegelijkertijd op switches stappen en valkuilen ontwijken.

LBP 2

Ook nieuw is de sequencer die eigenlijk bedoeld is om achtergrondmuziek aan een level toe te voegen, maar door de developers ook gebruikt wordt om levels mee te bouwen. Dit werkt heel simpel, in de pop-it kies je een kant-en-klaar stukje of een instrument, waarna je noten kan spelen. Ben je tevreden over een blokje muziek, dan kan je er een ander instrument onder plakken, of een volgend blokje erachter. Op die manier maak je een aantal lagen muziek. Vervolgens kun je ieder blok aan een bepaalde actie en/of voorwerp hangen. Als voorbeeld liet de developer zien hoe hij even snel paar stukjes pianomuziek aan elkaar plakte en aan een brug hing. Als je in het kant-en-klare level over die brug loopt, hoor je de pianomuziek. Daarna voegde hij aan een van de blokjes een stukje gitaarmuziek en een 'danger indicator' toe. Als je nu over de brug loopt, hoor je eerst pianomuziek, vervolgens begint er een gitaar mee te spelen en spugen de pilaren aan de zijkanten van de brug vuurballen uit. Zodra het stukje gitaarmuziek voorbij is, is de brug weer veilig. Hij liet tenslotte een uitgebreide racebaan zien die op die manier was opgebouwd, het hele level bestond uit een paar blokken die via de sequencer in een bepaalde volgorde werden gekoppeld en voorzien van obstakels en boosters.