LittleBigPlanet 2
LittleBigPlanet 2 is exclusief voor de Playstation 3
In 2008 verscheen LittleBigPlanet voor de Playstation 3. De schattige hoofdrolspelers samen met de sfeervolle platform-actie en de gigantisch uitgebreide level-editor zorgden voor een zeer verfrissende en succesvolle game. Ondanks dat er werd gezegd dat er geen tweede deel van de game zou verschijnen is deze toch afgelopen jaar aangekondigd. De game verschijnt dit jaar en was op de Gamescom volop te spelen en we hebben in een presentatie te horen gekregen wat de game allemaal zal bevatten.
In LittleBigPlanet 2 zal het verhaal een grotere rol spelen dan in deel 1. Het komt erop neer, dat een boosaardige stofzuigrobot de wereld wil vernietigen, en Sackboy en zijn uitvindersvriendje da Vinci proberen dit tegen te gaan. Een andere medestander is Victoria, zij heeft een rare uitvinding als hoofddeksel, de 'cakeinator'. Deze produceert een constante stroom taarten of glazuurblobjes die je bijvoorbeeld op tandraderen kan afschieten om ze te laten vastlopen of een hefboom vanaf een afstand kan verzwaren tot hij omklapt. Media Molecule heeft goed gekeken naar de levels die de community voor deel 1 gemaakt heeft, en de makers van een aantal van de beste ervan ingehuurd om levels voor deel 2 te maken.
De bedoeling van de developers is om spelers te
inspireren om na het uitspelen van de singleplayer aan de slag te gaan
om zelf levels te gaan maken. Alle levels in het spel zijn dan ook door
de developers in-game gemaakt. Er is niet 'gecheat' door software of
andere hulpmiddelen te gebruiken waarover de spelers geen beschikking
zullen hebben. In principe zou je dus alle levels zelf na kunnen bouwen
om ze dan op je eigen manier aan te passen, maar veel leuker is het
natuurlijk om helemaal zelf iets te verzinnen.
Naast de vele
toevoegingen in de vorm van achtergronden, speeltjes, stickers en
kleding, zijn er ook een paar multiplayer-minigames toegevoegd. Je kunt
bijvoorbeeld met twee tot vier personen een variant op basketbal spelen
waarbij je met de R1 toets de bal vastpakt en deze op een platform moet
mikken, terwijl je ondertussen probeert te zorgen dat de anderen de bal
niet afpakken. Een andere multiplayer-game is een ingewikkelde
tweepersoonspuzzel waarin beide spelers twee poppetjes besturen. Door
samen te werken laat je de poppetjes tegelijkertijd op switches stappen
en valkuilen ontwijken.
Ook nieuw is de sequencer die eigenlijk
bedoeld is om achtergrondmuziek aan een level toe te voegen, maar door
de developers ook gebruikt wordt om levels mee te bouwen. Dit werkt heel
simpel, in de pop-it kies je een kant-en-klaar stukje of een
instrument, waarna je noten kan spelen. Ben je tevreden over een blokje
muziek, dan kan je er een ander instrument onder plakken, of een volgend
blokje erachter. Op die manier maak je een aantal lagen muziek.
Vervolgens kun je ieder blok aan een bepaalde actie en/of voorwerp
hangen. Als voorbeeld liet de developer zien hoe hij even snel paar
stukjes pianomuziek aan elkaar plakte en aan een brug hing. Als je in
het kant-en-klare level over die brug loopt, hoor je de pianomuziek.
Daarna voegde hij aan een van de blokjes een stukje gitaarmuziek en een
'danger indicator' toe. Als je nu over de brug loopt, hoor je eerst
pianomuziek, vervolgens begint er een gitaar mee te spelen en spugen de
pilaren aan de zijkanten van de brug vuurballen uit. Zodra het stukje
gitaarmuziek voorbij is, is de brug weer veilig. Hij liet tenslotte een
uitgebreide racebaan zien die op die manier was opgebouwd, het hele
level bestond uit een paar blokken die via de sequencer in een bepaalde
volgorde werden gekoppeld en voorzien van obstakels en boosters.