Uncharted: Golden Abyss

uncharted header

De Uncharted-serie staat om een paar dingen bekend: een meeslepend verhaal, afwisselende gameplay en briljante graphics. Met de komst van de Vita zal de serie voor het eerst naar de handheld komen maar kan Uncharted: Golden Abyss aan alle drie de voorwaarden van een goede Uncharted-game voldoen?

Op de gamescom heb ik met een demo van Uncharted: Golden Abyss op de Vita mogen stoeien. Vanaf het moment dat je de game ziet valt meteen één ding op: het ziet er prachtig uit! Het vijf inch OLED-scherm laat zien wat het allemaal kan en weet de game enorm goed weer te geven. De details, lichteffecten en karakteranimaties die de Uncharted-games zo mooi maken op de PlayStation 3, worden op de Vita prachtig op het scherm getoond.

uncharted uncharted

Maar graphics zijn natuurlijk niet alles. Gameplay is een ander punt waar de serie om bekendstaat. De combinatie van actie-elementen met puzzels en platformstukken maken de game in deze generatie uniek. Tomb Raider zal volgend jaar proberen deze kroon weer over te nemen maar tot dan is de Uncharted-serie ongeëvenaard. Op de Vita probeert Naughty Dog alle mogelijkheden van het apparaat te benutten. Zo zijn er aan de rand van het scherm een aantal digitale knoppen te vinden waarmee makkelijk tussen wapens geswitcht kan worden. Ook kun je met een druk op het touchscreen de plek aanwijzen waar je een granaat wilt hebben. Deze functies werken intuïtief en zijn daadwerkelijk een toevoeging aan het speelgemak.

uncharted

Toch probeert de game ook op bepaalde vlakken de controlemogelijkheden van de Vita te gebruiken terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is of zelfs vervelend kan worden. Het is mogelijk om Drake via het touchscreen zijn weg aan te wijzen tijdens de platformstukken waardoor hij alles op de automatische piloot doet en het is mogelijk om van een rand te springen door de Vita te kantelen. De vraag is of dit wel nodig is en echt iets toevoegt aan het spel. In de demo kreeg ik op een gegeven moment een sniper rifle in mijn handen. Op het moment dat je inzoomt kun je deze besturen met de sixaxis-besturing. Dit voelde heel ongemakkelijk en vooral onnauwkeurig aan. Het voelt vergelijkbaar met games als Heavenly Sword op de PlayStation 3 die geforceerd gebruik probeerden te maken van de speciale controls van het platform waardoor het een gimmick wordt en het speelplezier niet beter wordt. Ik hoop dat ook dat deze controls ons niet worden opgelegd en we de mogelijkheid krijgen om gewoon de sticks te gebruiken.

Conclusie
Als Sony ons met de Vita consolegames op een handheld beloofd, dan is Uncharted: Golden Abyss waarschijnlijk dé game die dit waar gaat maken. Het ziet er grafisch erg goed uit en het speelt lekker weg. De vraag is of sommige irritaties met de controls blijven bestaan of dat we de keuze hebben deze niet te gebruiken. Het enige wat de game nog mist is een meeslepend verhaal. Hier is nog vrij weinig over bekend behalve dat de game zich afspeelt voor Uncharted: Drake’s Fortune. Toch heb ik er vertrouwen in dat Naughty Dog op dit punt de spijker wederom op zijn kop weet te slaan.

uncharted