MAG

Kevin (KoosyNL)

Welke gamer heeft nooit de wens gehad om deel te nemen aan een gigantische veldslag waarbij elke actie en elke soldaat wordt gestuurd door een echt persoon? Met MAG wordt dit eindelijk mogelijk. Met 256 man tegelijk knallen op één veldslag is een hele nieuwe ervaring maar hoe leuk is het eigenlijk? Op het MAG 256-event heb ik de game mogen spelen maar ben toch nog met een paar belangrijke vragen blijven zitten. Hierdoor is dit geen review geworden maar een uitgebreide preview.

MAG zaal

MAG draait om drie verschillende PMC’s (Private Military Corporations) die na de Derde Wereldoorlog proberen zoveel mogelijk contracten te krijgen waardoor ze geld kunnen verdienen. Dit wordt de Shadow War genoemd en jij zult hierin deelnemen als lid van één van de verschillende PMC’s. Je hebt de keuze tussen de S.V.E.R., een PMC bestaande uit Russen en Chinezen, Raven, bestaande uit Europeanen, en Valor waar de Amerikanen en de Britten de dienst uit maken. Elke PMC speelt anders met verschillended wapens en voertuigen om te gebruiken. Waar Raven vooral veel nadruk legt op technologie, gebruikt S.V.E.R. vooral kracht voor het winnen van de oorlog en is Valor gespecialiseerd in communiceren.

 

Op het moment dat je een PMC hebt uitgekozen zullen alle games die je met deze PMC wint of verliest invloed uitoefenen op een grootschalig conflict. Elke week wordt er gekeken hoe de verschillende PMC’s het hebben gedaan en worden de contracten herverdeeld. Op deze manier kun je bonussen verdienen, zoals een Xp bonus, die voor die hele week geldt. Dit is een leuke toevoeging aan de game waardoor elk gevecht dat je vecht ook echt een soort van doel geeft. Door Xp te verzamelen zullen je levels stijgen waarmee je nieuwe skills, wapens en attachments kunt vrijspelen.

 MAG screen 1MAG screen

Er zijn verschillende gamemodi in de game die we allemaal al wel vaker hebben gezien alleen zal het een stuk grootschaliger zijn. De kleinste gevechten zijn 32 tegen 32 en de grootste 128 tegen 128. Spelers worden ingedeeld in squads van acht man die elk een squadleader hebben. Vier squads vormen een Platoon, en vier platoons vormen een company. Aan elke groep staat één persoon aan het hoofd die deze groep leidt. Hiervoor worden de meest ervaren spelers uitgekozen en deze krijgen hierdoor de mogelijkheid om air-strikes  te plannen en om hun groep doelen te stellen. Door deze doelen te stellen zullen je teamleden bonussen krijgen als ze doelgericht achter die doelen aangaan. Dit werkt erg goed aangezien het doden van een tegenstander in de buurt van een doel al gauw een verdubbeling van je Xp leidt. Dit stimuleert de speler om naar zijn leider te luisteren en zo gezamenlijk de match te winnen.

MAG screen