CNV noemt baanloze groei 'nachtmerrie'

Werknemers in Nederland merken nog maar weinig van het herstel van de economie. Dat zegt voorzitter van vakcentrale CNV Maurice Limmen vrijdag in een reactie op de groei van de Nederlandse economie in het vierde kwartaal. De baanloze groei is volgens hem 'een nachtmerrie voor werknemers'.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde vrijdag dat het bruto binnenlands product met 0,7 procent is gegroeid ten opzichte van een kwartaal eerder. Het aantal banen nam echter in de laatste drie maanden van het jaar nog wel met achtduizend af en de consumptie nam opnieuw af.

Volgens Limmen kan de economie pas weer echt groeien als er meer banen komen. "Bij het bestrijden van de crisis hebben de overheidsfinanciën de meeste aandacht gekregen, terwijl keer op keer blijkt dat het achterblijven van de aankopen van gewone mensen de belangrijkste reden is dat de Nederlandse economie in een dal zit", verklaart Limmen. "De consumptie daalt nu al drie jaar op een rij."

Vakcentrale FNV zegt in een verklaring verheugd te zijn met de groei, maar de slechte cijfers over de arbeidsmarkt stemmen FNV somber. "Nog steeds zitten bijna zevenhonderdduizend mensen thuis zonder werk. Heel veel mensen moeten sappelen en zijn bang hun baan kwijt te raken", zegt FNV-voorzitterTon Heerts in een verklaring. "Ondertussen blijken de investeringen door het bedrijfsleven te groeien. Als ze die investeringen nu in hun mensen gaan stoppen trekt het consumentenvertrouwen ook weer aan."

FNV wil dat werkgevers de groei gebruiken om hun werknemers te helpen. "De groei die geboekt wordt verdwijnt in de zakken van de grote exportbedrijven", aldus Heerts.

Ook voorzitter van vakbond De Unie Reinier Castelein zegt in een reactie dat in de politiek er te weinig aandacht is voor de werkloosheid. Hij pleit voor een 'deltaplan'. "Den Haag moet nu echt wat doen. Geen overleg, geen gepraat; aanpakken, want de nood is echt hoog."

Limmen roept bedrijven die succes hebben dit te delen met de werknemers. "Meer koopkracht, levert meer bestedingen op door consumenten, en daar help je de hele economie mee."