Recordomzet supermarkten door hoge prijzen; eigen merken populairder dan ooit

Steeds meer klanten in de Nederlandse supermarkten grijpen naar producten van eigen merk. Uit recent onderzoek van NielsenIQ blijkt dat bijna de helft van alle verkochte producten in 2023 een eigenmerkproduct was, goed voor een aandeel van 45,9%. Dit is een stijging van 1,6% ten opzichte van het jaar ervoor.

De reden? De stijgende prijzen in de supermarkten zorgen ervoor dat consumenten vaker kiezen voor voordeligere alternatieven. De huismerken hebben echter juist een veel grotere winstmarge dan A-merken.

2023 was ook het jaar waarin de supermarktomzet voor het eerst de grens van 50 miljard euro overschreed, met een totaal van 50,1 miljard euro. Dit is een toename van 7,6% vergeleken met het jaar ervoor. Ondanks dat we minder producten kochten (een daling van 3%), resulteerde de fors hogere prijzen toch in meer uitgaven.

Albert Heijn bevestigt zijn positie als marktleider met 37% van alle boodschappen die in Nederland worden gedaan, gevolgd door Jumbo met 21,1% en Lidl met rond de 10%.