De soap genaamd Formule 1

De Formule 1 staat aan de vooravond van een mogelijke splitsing. De teams verenigd in de FOTA zijn het niet eens met de beslissingen van de FIA over het technische reglement en de budgetlimiet. Daarnaast heeft Bernie Ecclestone te veel macht op het gebied van de commerciële rechten.

De FOM

Bernie Ecclestone is de baas van Formula One Management dat de commerciële rechten in de Formule 1 beheert. De FOM bepaalt waar er geracet wordt en wanneer. Dat die macht ver gaat blijkt wel als de races in Australië en Maleisië later op de dag geprogrammeerd worden en dat protesten niets helpen. De coureurs willen in ieder geval dat er voor volgend jaar wat aan gedaan gaat worden.

De race Canada is dit seizoen geschrapt door een commercieel meningsverschil en de race in Frankrijk werd vanwege economische omstandigheden van de kalender gehaald. Dit omdat beide organisaties het niet voor elkaar kregen om de benodigde twintig miljoen euro bij elkaar te krijgen om de Formule 1 te laten komen. Nee, Bernie verkoopt liever de Grand Prix-weekenden aan de hoogste bieders en daar zitten veel nieuwe landen bij die met een dertien-in-een-dozijn-circuit van Hermann Tilke pronken.

In mijn ogen is dat een kwalijke zaak, want zo verlies je publiek dat zich door de nog grotere afstand tot de raceklasse niet meer kan identificeren met de rijders, teams en de circuits. Misschien dat Bernie eens zijn licht op kan steken bij de IndyCar Series of de NASCAR waar het publiek wel dichtbij kan komen als er niet geracet wordt.

De FIA

De Fédération Internationale de l'Automobile onder leiding van president Max Mosley bepaalt de reglementen in de Formule 1. Na de tragische dood van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in 1994 op Imola heeft de FIA zich ingespannen om de Formule 1 veiliger te maken. Dat dit goed gelukt is, blijkt onder andere wel uit het zware ongeval dat Robert Kubica in 2007 in Canada meemaakte. De Pool hield aan de crash nauwelijks verwondingen over.

Helaas is dit wel ten koste gegaan van het spektakel. Kon je vroeger nog bijna wiel aan wiel over de circuits rijden, tegenwoordig is dat dankzij de verbeterde aerodynamica van de auto's en dankzij de reglementen veel minder het geval. Ook is het jammer dat op de circuits de grindbakken veelal zijn verdwenen en vervangen zijn door uitloopstroken, zodat de coureurs om wille van de veiligheid een foutje mogen maken.

Daarom heeft de FIA besloten om voor 2009 KERS in te gaan voeren en de bolides te strippen van elke overbodige vleugel. Daarnaast zijn de voor- en achtervleugels aangepast om de auto's minder grip te bieden en inhalen te bevorderen.

Voor 2010 wil de internationale autosportbond nog een stap verder gaan door een budgetlimiet van 44 miljoen euro in te gaan voeren en de teams die zich er niet aan gaan houden minder technische vrijheden te gaan geven, al zijn ze op het laatste nu teruggekomen.

De FOTA

De Formule 1-teams zijn sinds eind juli 2008 verenigd in de Formula One Teams Association. De organisatie staat onder leiding van Ferrari-president Luca di Montezemolo en kent Toyota-president John Howett als vice-president. De eerste wapenfeiten van de organisatie waren vorig jaar het aan willen passen van het Formule 1-weekend en een betere verdeling van de tv-opbrengsten. In oktober nog bereikte de FOTA na onderhandelingen met de FIA een akkoord dat er voor moest zorgen dat de Formule 1 minder zou gaan kosten.

Door de economische crisis werd de FOTA gedwongen om opnieuw te gaan praten over bezuinigingen in de sport en in december lag er een nieuw akkoord met de FIA, waarin onder meer het gebruik van de motoren beperkt werd. Later kwamen de teams nog overeen dat er veel minder getest mag gaan worden. In maart dit jaar kwamen de teams met een uitgebreid voorstel voor de World Motor Sport Council dat de sport aantrekkelijker moest gaan maken.

De FIA sloeg echter een andere weg in en voerde onder andere een nieuw scoresysteem in dat door de inspanningen van de FOTA weer van tafel is geveegd. Toch kwam de eenheid binnen de FOTA recentelijk onder druk te staat, omdat Renault-teambaas Flavio Briatore wil dat er geen tv-gelden naar het 'nieuwe' team Brawn GP gaan. Ook de kwestie met de diffusers zorgt voor verdeeldheid onder de teams. Grootste twistpunt voor de FOTA is nu de budgetlimiet van 44 miljoen euro die de organisatie in tweeën kan doen scheuren.

Toyota, Red Bull Racing, Ferrari en Renault hebben al gedreigd de Formule 1 te verlaten mocht er geen oplossing komen voor de budgetlimiet in 2010. Er zijn ook teams waaronder dat van Williams en Force India die de limiet wel zien zitten en daarom werkt de FOTA aan een voor iedereen acceptabele oplossing.

De sleutel voor de eenheid bij de FOTA ligt bij Ferrari, omdat het Italiaanse team op eigen houtje de FIA voor de rechter gesleept heeft vanwege de budgetlimiet, maar daar bakzeil haalde. Er kwam daardoor deze week wel naar buiten dat het Italiaanse team veel privileges kent en een ervan was het op eigen houtje kunnen blokkeren van wijzigingen in het technisch reglement. Door het verliezen van de rechtszaak zijn ze dat nu kwijt, omdat er in het verleden niet gebruik van is gemaakt. Wil Ferrari de eenheid binnen de FOTA herstellen, dan zal het team zich moeten realiseren dat alle teams gelijk behandeld moeten worden.

Mijn mening

Voorlopig ligt de sleutel tot het Formule 1-seizoen 2010 in handen van Ferrari. Slaagt het team er in om de andere teams binnen de FOTA op een lijn te krijgen, dan kan het er voor zorgen dat zowel Max Mosley als Bernie Ecclestone moeten luisteren. Er ligt namelijk alleen een concept Concorde Agreement en zolang dat niet getekend is, kunnen de teams gaan en staan waar ze willen in 2010.

Hierbij doemt het scenario op dat de teams zich af gaan splitsen van zowel de FIA als de FOM en een nieuwe raceklasse op gaan richten. Hiermee kan de Formule 1 verworden tot een lege huls, wat niet de bedoeling was van zowel Mosley als Ecclestone. De laatste heeft echter nog wel een troef in handen en dat is dat Ferrari zich tot 2012 bij de FOM gecommitteerd heeft aan de Formule 1. Wil de afsplitsing een succes worden dan zullen er races moeten worden gereden op de circuits die het publiek aanspreken en er moet rekening mee worden gehouden dat de klasse in de eerste jaren lang niet zo populair zal zijn als nu met de Formule 1 het geval is.

Toch denk ik niet dat het zover zal gaan komen. De deadline voor inschrijving voor het seizoen 2010 komt steeds dichterbij en naar mijn mening zullen enkele teams toch de veilige weg gaan kiezen en hun inschrijving in de Formule 1 door gaan zetten. Hierdoor zullen de andere teams en dan met name Ferrari zich onder druk gezet zien worden en de sport voorgoed verlaten. Waarschijnlijk zal er dan niet een nieuwe raceklasse opgericht gaan worden, maar zullen de teams zich gaan richten op bijvoorbeeld de Le Mans Series.

Het geruchtencircuit draait momenteel op volle toeren en allerlei scenario's doen de ronde. Mocht het nieuwe kampioenschap voor teams er komen, dan zal dit GP1 gaan heten. Ook wordt er gefluisterd dat de FOM Ferrari hoge bedragen biedt om maar vooral in de Formule 1 actief te blijven. Mocht het Italiaanse team dat accepteren, dan zijn de andere teams buitenspel gezet en dreigt er alsnog een scheuring in de sport.

Welk scenario er ook gekozen wordt, de sport wordt of linksom of rechtsom schade toegebracht. Het in mijn ogen beste scenario is nog dat de FIA en de FOM de teams meer ruimte geven om de Formule 1 vorm te geven zoals zij dat willen, met inachtneming dat er bezuinigd dient te worden. Alleen zo kan de sport in mijn ogen in deze tijden overleven.

Wat het gaat worden? We horen het hopelijk later vandaag en op 29 mei wanneer de inschrijving van de FIA voor het seizoen 2010 sluit.

Submitter:  Bron: FOK!sport