Blu-ray: The Mountain Between Us

Het gebeurt wel eens. Er wordt een trailer voor een film uitgebracht en het ziet er prachtig uit. De hoop is hoog, want als er ook nog eens de naam van een gerenommeerde regisseur verschijnt aan het einde kan het eigenlijk niet meer mis gaan. En uiteindelijk blijkt dat toch wel het geval te zijn. En dat is vreselijk jammer en precies aan de hand bij The Mountain Between Us, de nieuwe film van Hany Abu-Assad.

Ben Bass en Alex Martin hebben allebei haast. Hun vlucht wordt gecanceled door een storm, maar Ben moet binnen no-time een belangrijke operatie uitvoeren en Alex moet op tijd komen voor haar bruiloft, na een fotoreportage gemaakt te hebben. Samen besluiten ze een vliegtuig te huren. Eenmaal onderweg krijgt de piloot een beroerte en stort hun vliegtuig neer, midden in de bergen. Samen zullen ze een overlevingsslag moeten inzetten en zijn ze volledig overgeleverd tot elkaar. Hoe overleef je zoiets met iemand die je praktisch niet kent?

De hoofdrollen zijn voor topacteurs Idris Elba (bekend van Luther, maar ook als Heimdall in de Thor-films) en Kate Winslet, die haar furore maakte in Titanic en ondertussen flink wat prijzen in de wacht heeft weten te slepen. Aan hun performance ligt het ook niet, maar vanaf het punt dat het vliegtuig neerstort, start er een gevoel van verveling. Het script weet geen enkel moment te boeien en plaats de acteurs in onrealistische situaties, waar die weer op hun beurt onrealistisch op reageren. En dit kabbelt ongeveer zo'n twee uur door. Er zijn zeker wel momenten waarop de film erg zijn best doet om het publiek mee te trekken in het verhaal. Dat zijn de momenten wanneer het tweetal meer te weten komt over elkaar en wat zij allemaal hebben meegemaakt. En dan komt daar ook een belangrijke levenskeuze naar voren: wat doe je op welk moment? Een antwoord op die vraag geeft de film dan vervolgens weer op een afgezaagde manier.

Overigens zien de beelden er fantastisch uit. In de bonus features wordt getoond waar er allemaal is gefilmd en naar welke afgelegen plekken er allemaal is toegegaan om deze film mogelijk te maken. Geen enkel moment is er een spatje van onwerkelijkheid wat dat betreft te herkennen, alhoewel er ook een groot deel van de scènes in de studio werd opgenomen. Niet meer dan logisch, als er gekeken wordt naar de hoeveelheid tijd die de acteurs anders echt hadden moeten doorbrengen in de koude wildernis. Abu-Assad weet goed hoe hij zijn verhaal op beeld wil hebben, maar had misschien nog een aantal keer kunnen kijken naar het script voordat de camera's gingen rollen. Ook zijn keuze voor een componist is logisch. Er is gekozen voor Ramin Djawadi, die bekend werd toen hij de score verzorgde voor de hitserie Game of Thrones. Zijn epische manier van het begeleiden van sommige scènes zijn nog de weinige juiste stappen in de richting van voldoening voor het publiek.

Zoals eerder genoemd, is de bonus erg leuk om te kijken hoe de meer indrukwekkende scènes op beeld zijn gebracht. Ook bevat de disc nog wat verwijderde scènes en wordt er gediscussieerd over de vraag of de twee personages gespeeld door Elba en Winslet wel goed bij elkaar passen. The Mountain Between Us is leuk om aan te zetten als aandachtsafleider, maar verwacht geen groots spektakel, of een indrukwekkend staaltje film. Die berg was kennelijk te hoog om te beklimmen.