Blu-ray: The People V. OJ Simpson: American Crime Story

Al reeds enkele jaren is de Anthology-vorm bij TV-series helemaal in. Hierin wordt ieder seizoen een grotendeels of volledig losstaand verhaal verteld. Kijk naar voorbeelden als FargoTrue Detective en natuurlijk American Horror Story. Van dezelfde producenten is in 2016 de serie American Crime Story gekomen, met als eerste thema dé rechtszaak van de 20e eeuw: OJ Simpson. De jury dient in 10 afleveringen tot een antwoord te komen: is OJ Simpson schuldig aan de moord op Ron Goldman en zijn ex-vrouw Nicole Brown?

De serie start op de avond van de moord. Een willekeurige voorbijganger ziet iets vreemds, en al snel merkt hij op dat er twee lijken liggen. Na een kort onderzoek valt de verdenking al snel op OJ Simpson: op dat moment nog een ontzettend populaire celebrity, furore gemaakt als succesvolle American footballspeler en inmiddels een populair acteur. Dit leidt natuurlijk al snel tot aandacht van de pers, maar ook de aanklager. Het bewijs is zo overduidelijk dat de aanklager deze legende niet wilt laten gaan. De rechtszaak leidt echter tot een waar mediacircus waarin onduidelijk wordt waar de rechtszaak nu eigenlijk over gaat: de moord op de twee slachtoffers of de rassenstrijd in de Verenigde Staten?

American Crime Story Simpson

De serie sleepte al vele prijzen in de wacht, waaronder onlangs nog enkele Golden Globes, en deze prijzenregen is meer dan terecht. Dit is een fantastisch geschreven en gespeelde serie. De timing van deze serie is onfeilbaar. Hoewel het hier om gebeurtenissen uit de jaren '90 gaat, is de zaak actueler dan ooit tevoren. Centraal in deze rechtszaak staat namelijk de rassenstrijd zoals die in de Verenigde Staten al jaren speelt. Het politiiegeweld, zoals we dit afgelopen jaar hebben gezien, is niet iets nieuws en komt ook tijdens deze rechtszaak aan de orde. Maar ook de feiten van de rechtszaak worden niet vergeten: de vele details maken dit tot een spektakel waarbij je als kijker steeds meer betrokken raakt bij de zaak. Zo wordt er langzaam heel duidelijk gemaakt hoe deze zaak zo heeft kunnen ontsporen. Alle details, van zowel de aanklager als de verdedigende kant, worden toegelicht. De serie kiest ook geen standpunt of geeft antwoord op de vraag of OJ het heeft gedaan: de vraag is wat de jury gelooft.

Een rechtszaakdrama staat of valt bij een sterke cast. American Crime Story heeft deze tot bijna perfectie benaderd. Uitschieter is Sarah Paulson, die een ijzersterke vertolking van Marcia Clark neerzet met leuke tics, maar je snapt ook waarom deze vrouw het zo moeilijk heeft. Ze wordt geholpen door Christopher Darden, gespeeld door Sterling K. Brown. Zijn combinatie van zelfverzekerdheid en ook juist zijn onzekerdheid worden perfect in balans gebracht door deze acteur, wat een belangrijk element in deze zaak is. Ook David Schwimmer is weer eens op tv en dit keer als Robert Kardashian. Dat is juist, de vader van de moderne celebrity: bekend vanwege het bekend zijn. Schwimmer weet deze rol een diepte en twijfel te geven die je verrast.

American Crime Story Travolta

Courtney B. Vance speelt de advocaat van Simpson, Johnnie Cochran. Cochran is zelf een Afro-Amerikaan die ergens in gelooft. Hij gelooft in een betere wereld en gelijkheid, waarbij hij deze zaak ziet als zijn kans om het verschil te maken in de wereld. Dit figuur spreekt in one-liners en indringende speeches en Vance weet dit perfect over te brengen. Hij wordt ondersteund door John Travolta, die celebrity-advocaat Robert Shapiro speelt. Zeg van de man wat je wilt, maar ook hier zet hij een fijne rol neer. Zijn haast onherkenbare gezicht past perfect bij het karakter wat hij speelt. De rol van OJ Simpson zelf wordt gespeeld door Cuba Gooding Jr. Je kan weinig hoogte van hem krijgen en zakt een beetje weg in de druk en de screentime van de andere karakters.

American Crime Story Paulson

De serie wordt mooi gepresenteerd op blu-ray. Op de interactieve menu's wordt een seizoensoptie aangeboden, waarmee je eenvoudig door het hele seizoen heen kan skippen, over afleveringen en discs heen. Er wordt dan vanzelf aangegeven of je een andere disc in je speler moet doen. De verpakking zelf zit in een stevige kartonnen sleeve wat het geheel net iets mooier aankleedt. Op de derde disc vind je een korte documentaire van een klein halfuur, die meer een promotionele featurette voor de serie is. De cast en producers spraken vol enthousiasme over elkaar en de serie, maar veel informatie of verschillen ten opzichte van de echte zaak zijn er niet. Het is jammer dat er geen informatieve bonus is die ook meer vertelt over het echt gebeurde. De bonus bevat nog wel een aantal interactieve tijdlijnen, maar ik vermoed dat de meeste personen daar liever een boek voor pakken.

Al met al is dit een binge-waardige serie. In drie avonden hebben we deze serie door het scherm gehaald. Als je eenmaal begint is het onmogelijk om te stoppen. Spanning tot op het puntje van je stoel, goede acteerprestaties en een niet al-te-lange speeltijd maken dit tot een must-see!