Titanfall 2

Met de singleplayer zit het dus wel in snor. De multiplayer is eigenlijk ook van hoge kwaliteit. Respawn heeft geleerd van de ervaringen in Titanfall en heeft veel problemen opgelost, al zitten er nog wel een paar vervelende elementen in de multiplayer.

Titanfall22

De multiplayer is niet te vergelijken met die van Battlefield 1. Je speelt in sessie van vijf tegen vijf, zes tegen zes (met titans) of in grotere groepen met enkel Pilots. Ook is er een nieuwe één tegen één-modus, waarvoor je toegang moet betalen met in-game credits en waar je speciale items mee kunt verdienen. Je speelt deze modus in een groot open terrein, waar beide spelers hetzelfde wapen hebben. De eerste die drie rondes wint, wint de match. Het is een grappige afleiding, maar uiteindelijk niet waar je de multiplayer voor opstart.

De multiplayer heeft voor ieder wat wils. Capture the Flag, Pilots vs. Pilotes (zonder titans), Last Titan Standing (iedereen begint in een Titan, de laatste die overleeft is de winnaar) en Free for all (lijkt me duidelijk). Dit zijn voornamelijk iets kortere potjes met veel directe actie en iets minder opbouw. De modi doen wat ze moeten doen en zijn vermakelijk om te spelen. Wat voor mij de multiplayer echter echt tof maakt, zijn de modi Bounty Hunt en Attrition. In beide modi moet je punten bij elkaar sparen om te winnen, waardoor de matches over het algemeen iets langer duren, maar de uitvoering is iets anders. In Bounty Hunt moet je targets (de bounty) en andere spelers vermoorden voor punten, maar moet je deze ook naar de 'bank' brengen om ze veilig te stellen. In Attrition doen ook AI-minions mee, die je ook kunt vermoorden voor punten. Deze twee modi kennen in mijn ervaring meer dynamiek en verwerken alle mechanics van de game prima.

Titanfall23

Met modi zit het goed, leuk om te spelen en zoals gezegd voor ieder wat wils. Respawn heeft verder een aantal wijzigingen aangebracht om de multiplayer wat beter uit de verf te laten komen. In deel één was het vaak erg lastig om te zien wat voor uitrusting jouw tegenstanders eigenlijk gebruikten, zeker in het geval van Titans. Om dit te vereenvoudigen zijn er nu standaardtypes om uit te kiezen, elk met een eigen uitrusting en specialisme. De één is gericht op melee, de ander weer gericht om tanken, de ander is een sniper en ga maar door. Dit heeft wel tot gevolg dat je niet meer zelf de mogelijkheid hebt om Titans aan te passen. Een dik chassis met licht wapen en specifiek sub-wapen? Vergeet het maar. Het betekent minder vrijheden voor de speler zelf, maar een beter herkenbare multiplayer waarin je beter kunt reageren tijdens een match. Wat mij betreft een plus, maar voor sommigen zal het een teleurstelling zijn.

Daarnaast hebben wapens nu een eigen level, dat je verbetert door ze regelmatig te gebruiken. Op een hoger level speel je perks vrij voor specifieke wapens, waardoor je nog wel de vrijheid hebt om de game enigszins aan jouw speelstijl aan te passen. Daarnaast zijn Burn Cards uit deel één vervangen door Boosts, abilities die je niet verbruikt maar die rechargen tijdens een match, waardoor je vaker een gevecht naar jouw kant kan laten kantelen. De balans van sommige Boosts is nog niet optimaal, zo blijft Map Hack een irritatiepunt zonder counter (al jouw tegenstanders kunnen de posities zien van jouw team: ambushen is er voor jou dus tijdelijk niet bij), maar het lijkt een kwestie van tijd tot dit is recht getrokken.

Het enige echte minpunt in de multiplayer is voor mij het mapdesign. Waar je in de singleplayer naadloze maps had waar je al jouw manoeuvres kon gebruiken tot je erbij neerviel, is dat in de multiplayer twee stappen minder. Ik snap waarom: het zijn géén lineaire maps meer en als iedereen alleen maar rondrent over muren en overal onder kan glijden is er weinig meer over van balans, maar het had wel iets meer mogen zijn. Er zijn zeker maps waarin het mogelijk is, de maps zijn overigens ook goed gebalanceerd verder, maar de toekomstige DLC (alle DLC is gratis overigens) mag zeker één of twee maps toevoegen die iets meer 'PARCOUR' roepen.

Uiteindelijk is Titanfall 2 een game die je moet aanspreken. De setting, snelle gameplay en relatief korte matches zorgen voor een hoop actie, waarin constant iets gebeurt. Hou je van meer opbouw, grotere veldslagen of tactischere gameplay? Dan is de game niets voor jou. Spreekt wat je hebt gelezen en gezien je echter aan, twijfel dan niet om aan Titanfall 2 te beginnen: je gaat er geen spijt van krijgen.

• Meesterlijke singleplayer
  • Meer bewegingsvrijheid
  • Strakke en duidelijke multiplayer