Titanfall 2

In mijn review voor Battlefield 1 meldde ik dat de game voorlopig nog wel in mijn PlayStation zal blijven zitten. Dat was ik ook van plan, maar ineens was daar Titanfall 2. Een compleet ander soort shooter, maar man wat een heerlijke game.

Titanfall21

Elke game begin ik bij de singleplayer. Wennen aan de controls, de vaardigheden van de personages en ga zo maar door. Ook bij Titanfall 2 kon dit eindelijk (deel 1 had geen echte singleplayer) en achteraf vraag ik me enorm af waarom. De singleplayer van Titanfall 2 is zonder twijfel één van de beste van deze generatie en wellicht wel één van de beste ooit. Vergelijkingen zijn door meerdere gamers gemaakt met Half-Life 2 en Modern Warfare en ik kan het er eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Het verhaal plaatst je als Rifleman Jack Cooper midden in een conflict tussen de Militia en de IMC. Door wat omstandigheden wordt hij compleet onverwacht Pilot van Titan BT-7274. De verhouding tussen deze twee is als je mag verwachten: de Titan is droog, mechanisch en heeft moeite om de emoties van Jack Cooper compleet te begrijpen. Cooper aan de andere kant is menselijk en energiek, wat zorgt voor een enigszins voorspelbare maar werkende wisselwerking tussen de twee. De humor komt goed tot zijn recht, maar is op bijzondere wijze soms ook verwerkt in het verhaal. Regelmatig heb je de optie om te kiezen tussen twee conversatieopties met BT. Eén hiervan was een grap van Cooper, dat BT hem de volgende keer beter naar zijn locatie kan gooien. Anderhalve missie is er daadwerkelijk maar één optie om naar jouw locatie te komen: BT moet je gooien. De singleplayer zit vol met dit soort details die ik alleen maar kan waarderen.

titanfall2

Daarnaast toont de singleplayer het talent van ontwikkelteam Respawn aan voor het ontwikkelen van prachtige en goed werkende maps. De missies zijn in principe lineair van aard, maar door de vele bewegingsmogelijkheden die naadloos zijn verwerkt heb je toch een illusie van vrijheid. Dubbele sprongen, rennen, glijden na het rennen, rennen over muren. Het komt allemaal perfect samen, zonder te veel gebruikt te worden of vervelend te worden. De gameplay werkt zo ontzettend soepel dat het geheel natuurlijk aanvoelt en je de manoeuvres al snel niet meer alleen gebruikt voor platforming, maar ook in combat. Wegglijden naar cover, twee keer springen en een melee van boven uitvoeren, rennen over muren en een granaat van een andere hoek in het midden gooien en ga maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos en Respawn zorgt er ook daadwerkelijk voor dat je de mogelijkheid hebt om deze mogelijkheden toe te passen.

Om nog even terug te gaan naar het level-design: de game zit vol variatie. Van bergen tot industriegebied en van een veranderend terrein in een bouwplant tot het infiltreren van een radiotoren. Het mooie hiervan is dat je niet alleen andere omgevingen hebt, maar dat de omgevingen ook andere mechanics hebben. Het mooiste voorbeeld hiervan is een missie waarin je moet achterhalen wat er is gebeurd met een leidinggevend figuur van jouw huidige missie. Om dit te achterhalen moet je naadloos wisselen tussen twee tijdlijnen in dat gebied, één in het verleden en één in de huidige tijd. Het mooie hiervan is dat je dit niet alleen doet voor de informatie, maar ook om verder te komen. Is er een brandende ondergrond in jouw tijd? Ga terug en wellicht ligt er wel een prachtige glazen vloer. Moet je over muren rennen? Schakel heen én weer tussen de tijden om zo telkens een nieuw platform te ontdekken om heen te springen. Vijanden flanken? Reis even naar de andere tijd, ren achter ze en melee ze dood. Het werkt, het is tof en het beste is dat het niet uitgemolken wordt: het concept komt voor één missie voor, waarna Respawn ruimte maakt voor ander mechanics.

Dat is eigenlijk wat de campaign van Titanfall 2 zo tof maakt. Er is veel variatie aanwezig, alle elementen komen tot hun recht en werken eigenlijk perfect, maar niets wordt uitgemolken of werkt vervelend of irriterend. Het is een prachtig werk dat Respawn Entertainment heeft afgeleverd en het is vanaf nu voor mij, en waarschijnlijk voor meerderen die Titanfall 2 hebben gespeeld, een beetje het prototypische voorbeeld van waar een shooter-campaign aan moet voldoen.

Lees op de volgende pagina verder voor de multiplayer!