Game of Thrones 6X10 - The Winds of Winter

Winter is here! Het seizoen zit er weer op, het einde van de serie nadert. En dat weten we nu zeker, want Daenerys is onderweg naar Westeros! Meer rekken kunnen we niet meer. Gooi daar een death toll bij die de Red Wedding overtreft (10 karakters) en de bevestiging van een jarenoude fan theorie en je hebt een finale die lang besproken zal blijven.

En de opening van deze aflevering is ge-wel-dig! Cersei laat haar wraak zeer genieus tot uitvoering komen. De onheilspellende muziek die onze karakters doorheen King's Landing verbindt doet ons al vermoeden dat er weinig goeds zal gebeuren hier. Toen Tommen zijn kamer niet mocht verlaten van Frankenmountain begon bij mij het balletje te rollen. De zoektocht van Lancel in de catacomben van de Septe versterkten dit idee natuurlijk. Maar zelfs in Game of Thrones leggen niet álle karakters die in de Septe aanwezig zijn het loodje. Margaery heeft duidelijk nog meer te vertellen... Maar toch niet. Resoluut nemen we afscheid van zowel Margaery, Pycelle, Loras, die vreselijke High Sparrow en een boel gerelateerde karakters. Niet echt hartbrekend maar we zijn weer los. Voor Tommen is het iets meer hartverscheurend. Verslagen ontdoet hij zichzelf van zijn kroon en als een zombie stapt hij op het raam af. Stilletjes laat hij zichzelf te aarde storten. Indringend gefilmd en één van die momenten die we niet zullen vergeten. Het laatste kind van Cersei en Jaime is niet meer.

Game of Thrones 6X10 Wildfire

Cersei weet zich echter kranig te verdedigen. Waar ze volledig leek in te storten na de dood van Joffrey is duidelijk dat haar ijskoude hart nog verder ingevroren is. Zonder emotie besluit ze dat Tommen verbrand kan worden. Tegen het einde van de aflevering neemt ze de Iron Throne in met hulp van Qyburn en Frankenmountain. Jaime arriveert terug in een heel ander King's Landing als wat hij had achter gelaten en hij voelt dat hij zijn zus is kwijtgeraakt.

In het Noorden gebeurt er ook het één en ander. Laten we eerst even uitleggen wat die flashbackscène met een jonge Ned Stark nu betekent. Deze scène bevestigde een langlopende fan theorie (L + R = J) en onthulde eindelijk de ware afkomst van Jon Snow. In seizoen 1 werd al sterk gehint dat Jon niet zomaar een bastaardzoon van Ned was. Ned zou zijn geliefde Catelyn nooit verraden met een willekeurig hoertje in het zuiden. Het feit dat Ned ook nooit aan Jon over zijn echte moeder wilde vertellen suggereerde ook dat er meer aan de hand was. Jon is dus echter het kind van Lyanna Stark, de zus van Ned. Uitgehuwelijkt aan Robert Baratheon werd ze ontvoerd en verkracht door Rhaegar Targaryen, de zoon van Aerys de 'Mad King' en broer van Daenerys. Lyanna vroeg aan Ned om het kind te beschermen. Ze wist dat als Robert erachter zou komen dat Jon een Targaryen-kind was, hij deze direct zou doden vanwege de aanspraak van de Targaryens op de troon. En dát is dus wat er gebeurde. En ja, Daenerys is dus de tante van Jon.

Game of Thrones 6X10 Ned & Lyanna

Als bovenstaand echter uitkomt, kan dit grote gevolgen hebben voor de huidige positie van Jon. Zijn aanspraak op de titel 'King in the North' klinkt wel aannemelijk, maar feitelijk heeft hij meer recht op de Iron Throne. Sansa heeft namelijk wel het bloed van Ned Stark door haar heen lopen waar dit bij Jon Snow van Lyanna is. Hoewel Sansa dus nu Littlefinger nog kon afwijzen, is het maar de vraag of dit wel stand houdt. Als de identiteit van Jon bekend wordt heeft Sansa meer recht op Winterfell en heeft ze dus een man nodig. Een interessant gegeven.

Meereen werd eindelijk achter ons gelaten. Daenerys heeft haar leger, schepen en aanvoerders klaar en men vertrekt. Ze is zelfs zo machtig dat Varys in één aflevering bondgenoten in Dorne kan halen om vervolgens weer naar Meereen te gaan en mee te varen richting Westeros. Na veel valse starts durft ze eindelijk de overtocht aan. Ze heeft wat steden veroverd, oorlog gevoerd, legers kwijtgeraakt en legers teruggewonnen maar het is nu voldoende. In deze aflevering zien we ook weer een afrekening van Arya Stark: Walder Frey en zijn zonen moeten het met de dood bekopen. Arya blijkt toch haar training te hebben afgerond en heeft zelfs een gezicht meegenomen! Enfin, nice dat er nu nóg een wildcard ergens in dit universum rondloopt. Zo hebben we ook nog ergens The Hound, Brienne en natuurlijk Gendry. Kennen jullie hem nog? In seizoen 3 door Davos op een boot gezet om te vluchten voor Melissandre...

Game of Thrones 6X10 Cersei

Het lijkt erop dat de serie alle schaakstukken heeft klaargezet voor een climax waarin de Starks, Lannisters en Targaryens weer centraal staan. We gaan weer terug naar het overzichtelijkere eerste seizoen 1. Heerlijk. Dit seizoen hebben we afscheid genomen van heel wat zij-karakters wat hopelijk de baan vrijmaakt voor een meer gefocust seizoen volgend jaar. En dat was de grootste klacht dit seizoen: te alles omvattend, teveel verhaallijnen.

Wat interessant is om op te merken dat zowel Jon, Arya, Cersei en Daenerys dit seizoen op een persoonlijk hoge noot eindigen. Ze hebben namelijk allemaal doelen behaald die ze lang nastreven. Hoe anders was dit in seizoen 5? Arya eindigde blind, Cersei eindigde met een 'walk of shame', Daenerys was alleen en omsingeld en Jon was dood. Nu, 10 afleveringen later, heeft Jon Winterfell teruggenomen, Arya is een assasin, Daenerys is klaar om aan te vallen en Cersei zit zelfs op de Iron Throne. Alles is gereed voor een grandioze finale. En we hebben er zin in!

Game of Thrones 6X10 Finally!

Het seizoen als geheel had sterke afleveringen en momenten, maar ook was dit het seizoen waarin men bang werd voor tijdrekken. Veel theorieën zijn bevestigd en er zijn hele nieuwe zinnen toegevoegd aan de pop-culture lore ('Hold the door!'). Als we over enkele jaren de serie zullen herkijken als geheel (naar mijn idee de enige manier om deze serie te kijken) zal dit seizoen echter een belangrijk onderdeel van de plot overall zijn en zul je merken dat dit seizoen het begin van het einde was.

Wat vonden jullie van dit seizoen? Hoeveel seizoenen moet de serie nog doorgaan? Wie gaan we meer missen, Margaery of Tommen? Of toch arme Pycelle? En hoe zal Jon achter zijn ware afkomst komen? Brand los en tot volgend jaar!