Game of Thrones - Home

Dit was een comeback-aflevering. Dit had de seizoen opener moeten zijn. Deze aflevering had samen met aflevering 1 moeten worden uitgezonden. Het mocht niet zo zijn. Maar de nu al legendarische aflevering 'Home' moeten we direct hier bespreken!

LET OP! SPOILERS!

Jon Snow is alive! Een verrassing is het niet echt te noemen. Vanaf het moment dat zijn broeders van de Night Watch hem neerstaken was al duidelijk dat het verhaal van Jon niet ten einde was. Teveel open eindjes. De grote vraag die ons de afgelopen tien maanden bezig hield, was een hele andere: hoe komt Jon weer terug tot leven? We hebben nu eindelijk het antwoord: Melissandre heeft haar krachten gebruikt om hem terug tot leven te brengen. Ook dat was eigenlijk niet echt verrassend. Haar terugkomst op Castle Black vlak voor de dood van Jon leek al te toevallig om niet gebruikt te worden. De uitvoering van deze scène was echter ijzingwekkend. Hoelang leek die scène wel niet te duren? Melissandre herhaalt tot in het gefrustreerde haar spreuk. Tot ze niet anders kan dan opgeven. Iedereen verlaat één voor één de ruimte, gepikeerd, teleurgesteld maar niet echt verrast. Jon blijft alleen achter bij Ghost. Totdat Jon ineens naar adem snakt! Shocker! Maar wat nu? Melissandre die zichzelf als almachtige priesteres wegzet? Jon als aanvoerder van de Wildlingen? Ongeloof van zijn broeders? Angst bij de wildlingen?

Game of Thrones 6X02 Jon Snow

Dit moment werd voorgegaan door een klein en snel beslist gevecht. Een reus betreedt de arena en het gevecht is snel gedaan. In wat je 'een lekkere binnenkomer' mag noemen pakt de reus één broeder van de Night Watch op en plakt hem lekker plat tegen de muur op! En bij dit gespetter blijft het niet. FrankenMountain (de 'new and improved' versie van de Mountain) kan het opscheppen van een willekeurige burger niet langer aanhoren en geeft de arme man een klein duwtje tegen zijn hoofd. De muur zat er alleen vlak achter waardoor er wat schedels gekraakt werden.

Game of Thrones 6X02 FrankenMountain

Het andere 'Holy fuck, what the shit?' moment van deze week speelde zich af in Winterfell. Een intiem familiemomentje tussen Roose Bolton en zoon Ramsay loopt uit op een kleine slachtpartij. Bang om zijn positie als toekomstig hoofd van de familie te verliezen duidt hij geen broers en wilt hij voorkomen dat er meer volgen. Een effectieve steek maakt een einde aan het leven van Roose, toch de moordenaar van Robb Stark. Het blijft jammer dat niet één van de nog levende Stark-familieleden dit mocht doen, maar evengoed nemen we het. Om daarna ook Wanda voor de honden te gooien vond ik zelfs voor Ramsay wat grof. Hopelijk krijgt deze excellente acteur dit seizoen de kans om ook iets anders te doen dan sadistische acties uitzetten.

Game of Thrones 6X02 Roose Bolton sterft

De opening van deze aflevering bracht ons na een seizoen afwezigheid terug bij Bran, die nog in training is bij de 'three-eyed raven'. Een visioen geeft ons een kijkje terug in Winterfell toen Ned en Benjen Stark nog jonge broers waren en Hodor nog kon praten. Heerlijk, een simpelere tijd toen de Starks nog konden lachen. Zou deze scène tevens als herinnering dienen voor Benjen? Over lang afwezige karakters gesproken, volgens mij hebben we Benjen sinds aflevering 1 niet meer gezien. En dit moment liet ons tevens kennis maken met Lyanna, die we alleen nog maar als stenen beeld hadden gezien tot nu toe. Belangrijk?

Om de tekst niet te lang te maken, snijd ik nog even kort wat andere punten aan. Deze week geen Daenerys, wat misschien beter is dan wel tonen dat daar nog altijd niet veel gebeurt. Het is ontzettend jammer dat de heerlijke Tyrion in Meereen is, wat zijn screen-time serieus inkort ten opzichte van zijn dagen in King's Landing. In ieder geval mocht hij de schitterend geanimeerde draken bevrijden. In de categorie 'martelen' hadden we een kort moment met Arya, die wederom vernederd, geslagen en getart werd. Maar het lijkt dat haar training binnenkort ten einde is. En het 'ow dit zie je van ver aankomen'-moment van deze week was de dood van Balon Greyjoy. Moederziel alleen op een brug met dat weer? Gegarandeerd je laatste moment in deze serie. Nu er een nieuwe koning gekozen moet worden en Theon toevallig deze kant opgaat, terwijl zowel zijn zus als Euron Greyjoy hier recht op denken te maken, zal dat gegarandeerd wat spetters opleveren.

Game of Thrones 6X02 Arya en Faceless Man

Al met al begon deze tweede aflevering het momentum te komen. Kritiekpunt van vorige week blijft dat er veel te veel verhaallijnen in één aflevering zitten waardoor sommige momenten gehaast aanvoelen (de training van Arya, de dood van Balon). Gelukkig was er voldoende goeds om ons heerlijk te vermaken en voldoende voer gaven voor een week speculatie.