Interview: James Bond 007: Blood Stone

Geeft deze game jullie veel druk?
Als Britse ontwikkelaar wordt er best wat van je verwacht. Daarnaast ligt het uitstel van de film ook bijzonder veel druk op deze game. Dit jaar kijkt iedere Bondfan naar ons, en dat is inderdaad een grote druk. Bovendien is dit een goede kans voor Bizarre Creations om de wereld te laten zien dat hier niet alleen racegames gemaakt kunnen worden, maar dat we ook goed genoeg zijn om een grote blockbuster op de markt te brengen in de stijl van Splinter Cell of Gears of War. Dat zijn de games die mensen doorgaans kopen zonder er echt over na te denken. Die status willen wij ook hebben met een racegame en een actiegame. Dat worden twee titels in minder dan zes maanden.

Blood Stone Blood Stone

Het is dus jullie kans om in de schijnwerpers te staan. Wat hoop je te bereiken met de Bond-licentie?
We hebben allemaal verschillende Bondgames gespeeld, en mijn favoriet is Everything or Nothing, want die game had echt alles. Ook GoldenEye is een goede game, maar die heeft niet de diversiteit van een Bondervaring en dat geldt eigenlijk ook voor Quantum of Solace. We wisten dat we een complete Bondervaring wilden brengen, en dat is een flinke uitdaging. Vooral omdat we weinig ervaring hebben met cinematische games gebaseerd op een verhaal. Door Bruce [Fierstein] bij ons project te betrekken, haalde dat in ieder geval iets van de druk weg. We wisten immers dat we een goed Bondverhaal zouden krijgen. Ben Cooke werkt mee voor het vastleggen van de stunts. We hebben ons gewoon omgeven met mensen die werkten aan de films om te bereiken wat we wilden bereiken. Dit heeft wel veel druk van de ketel gehaald.

Elke keer wordt een Bondgame vergeleken met GoldenEye en dit jaar moeten jullie het zelf opnemen tegen diezelfde GoldenEye. Hoe kijk je daar tegen aan?
Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. [beide games worden uitgegeven door Activision -red.] Ze hebben het voordeel dat iedereen wel bekend is met GoldenEye. Het beste wat wij te bieden hebben, is dat wij een origineel Bondverhaal vertellen. Dat is, denk ik, voor Bondfans een stuk interessanter. Daarnaast bieden wij veel diversiteit in de gameplay. Het zijn dus eigenlijk games gemaakt voor totaal verschillende soorten publiek. De ene is een remake van een klassiek schietspel, en die van ons is een totaal nieue game. De games komen ook op totaal verschillende spelcomputers uit, dus dat helpt ook wel een onderscheid te creëren.

Waarom hebben jullie voor Joss Stone gekozen als Bondgirl?
Het personage was nooit geschreven met Joss Stone in gedachten. Het plaatje past echter perfect. Joss is een zelfde soort meisje met een gelijkwaardige achtergrond. Ze ziet er goed uit, en kan bovendien ook de titelsong zingen. Dat betekent dat we twee voor de prijs van één krijgen. [lacht] Dat was natuurlijk niet de overheersende gedachte. Joss ziet er goed uit, en bovendien heeft ze een passie voor acteren. Haar stem is geweldig, en het is mooi dat we zo'n persoon hebben kunnen strikken. Ze is erg open en gaat nog meer met ons werken in de aanloop naar de release. Ze is fantastisch.

Joss is erg bekend als zangeres, maar ze heeft ook wat acteerwerk gedaan. Ze heeft de film Eragon gespeeld en zat in de Britse tv-serie The Tudors. Ze past gewoon. We wilden iemand die de twee rollen van het zingen en het acteren zou kunnen opvangen. Er zijn niet veel mensen die dat kunnen. Ze is Brits, en dat helpt ook nog eens. Bond is natuurlijk erg groot in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is ze erg enthousiast. Dat heb je vandaag ook kunnen zien. En welk Brits meisje van in de twintig wil nu geen Bondgirl zijn?

Blood Stone

Novum Nieuws © - door: Robert Hoogendoorn