Interview: James Bond 007: Blood Stone

Vorige week vrijdag heeft Activision een nieuwe Bondgame aangekondigd. Bizarre Creations werkt aan James Bond 007: Blood Stone voor de Xbox 360, Playstation 3 en PC. De game wordt geen racegame, zoals velen hadden verwachte van de gamestudio achter Project Gotham Racing. Blood Stone is een actiegame waarin verschillende iconische elementen uit de vele Bondverhalen naar voren komen. Dat betekent dat we kunnen uitzien naar schietactie, vuistgevechten, spionage, achtervolgingen, stoere gadgets en mooie vrouwen.

In Londen spraken we met Nick Davies, producer bij Bizarre Creations voor de game James Bond 007: Blood Stone. Zoals bij elk verhaal over James Bond zal ook Blood Stone enkele verrassende plotwendingen kennen. Davies weigerde echter te praten over deze verrassingen. Wel wist hij te vertellen dat de game de speler meeneemt naar exotische locaties variërend van Bangkok en de Franse zuidkust tot aan de Siberische kou. Bizarre Creations is zich sterk bewust van de grote druk die op hun schouders ligt. Deze druk is alleen maar groter geworden doordat de productie van de drieëntwintigste Bondfilm is stilgelegd. Bizarre krijgt echter hulp uit onverwachte hoeken. Verschillende personen uit de filmindustrie hebben meegewerkt aan de game, waaronder scriptschrijver Bruce Fienstein en stuntcooridnator Ben Cooke.

Blood Stone

Tijdens de presentatie lieten jullie wat schietactie zien, een racesequentie, een achtervolging met een boot. Iedereen had van te voren verwacht dat dit een racegame zou worden. Hoe moeten we James Bond 007: Blood Stone nu zien?
Wat we jullie vanmorgen hebben laten zien, is een level van twintig minuten samengevat in een minuut of acht. Het is dus allemaal iets meer gespreid dan wat je gezien hebt. Het level dat je gezien hebt, is wel groot. Het is het openingslevel, het stuk dat je ziet voordat de filmtitel normaliter in beeld komt. Wij gebruiken dat om alle aspecten van de game aan de speler te laten zien. Niet elk level is zo vol met actie als het openingslevel. Dat zou onmogelijk zijn. We hebben vijf of zes levels waarin gereden wordt, verspreid over een game van ongeveer acht uur. Het is dus niet dat je continu in en uit auto's springt. We wisten wel dat we iets met auto's wilden doen. Het zou immers geen Bondgame zijn zonder Austin Martins in de game. Daarnaast is Bizarre Creations erg bekend vanwege haar racegames, en dat is dus iets dat gamers van ons verwachten. We hebben naar elke Bondfilm gekeken. En in elke film zitten wel achtervolgingen met auto's, een iconisch momentje met spionage, en ga maar door. Wanneer je een authentieke Bondervaring wil neerzetten moet je al die uitdagingen aangaan. Dat is een zware opdracht, maar we wisten dat we al deze aspecten zouden moeten omarmen om een game Bondgame te maken.

Als je praat over het tempo van de game. We werken samen met Bruce Fierstein, de schrijver van enkele Bondfilms, en samen met hem bepaalden we wat er in de game zou komen en welk tempo alles heeft. We hebben het van de grond af aan zelf opgebouwd. Vanaf het eerste moment wisten we dat er achtervolgingen, spionage, en handgevechten in de game zouden zitten, elk met een eigen tempo.

Blood Stone

Hoe ging je om met het gebrek aan kennis over schietspellen binnen de gamestudio?
We hebben al eerder een schietspel gemaakt, The Club. We hebben dus wel wat ervaring, al is dat niet zo heel erg veel. Vijfentwintig miljoen mensen spelen Call of Duty en iedereen bij onze studio is gek op dat spel. Daarnaast hebben we jongens die gewerkt hebben aan games als Assassin's Creed. Het is een leercurve, maar als je wilt meedoen aan de top dan moet je die hoge kwaliteit ook weten te brengen.

Kan je percentages noemen van het rijden en het schieten?
Als je kijkt naar de gameplay dan rijd je in vijf tot tien procent van de game. Als je echter kijkt naar het spektakel, dan is het racen erg belangrijk. Bovendien hebben we zeker meer dan vijf procent van onze tijd in het racen gestopt. Het rijden is een klein onderdeel van game, maar is een intense ervaring. Het zijn belangrijke momenten. Als je kijkt naar de andere elementen, dan is er ongeveer tien tot twintig procent spionage in het spel verwerkt. Het overgrote deel van het spel is third person gevechten en schietwerk. Of je er voor kiest om te schieten of juist het vuistgevecht aan te gaan, is echt afhankelijk van de speler.

Blood Stone