Interview: Tom Chilton, Blizzard

In de aanloop naar de release van World of Warcraft: Cataclysm had Tom Chilton, lead designer van World of Warcraft, op de Gamescom-beurs in Keulen de tijd om even te praten over de derde uitbreiding voor de populaire MMO. Met ongeveer 11,5 miljoen spelers is World of Warcraft nog altijd een grootmacht binnen het genre en het is tevens het schoolvoorbeeld van een goede massively multiplayer online game.

Header

Met  de vergaande veranderingen in de game moeten enkele belangrijke beslissingen genomen worden. Als je kijkt naar Cataclysm kan je je afvragen waarom sommige steden verwoest worden en andere niet. Waarom heeft Blizzard überhaupt gekozen voor de komst van Deathwing en wat is de motivatie achter de speelbare Goblins? Zij waren immers altijd neutraal. Reden genoeg om even met Tom Chilton te praten over de game, en laten we vooral niet te moeilijk beginnen. Waarom is Deathwing de grote vijand binnen World of Warcraft: Cataclysm?

De keuze voor Deathwing
Er speelden verschillende ideeën voor de supervijand. Zo dacht Blizzard aan Azshara, Deathwing en zelfs aan een van The Old Gods. "Toen gingen we echter nadenken over datgene wat belangrijk was voor de uitbreiding en besloten we dat we de oude wereld wilden herbouwen. Deathwing zou hierbij de meest logische keuze vormen", legt de lead gamedesigner van World of Warcraft Cataclysm uit. Bovendien is de keuze voor Deathwing ook lekker gemakkelijk uit te leggen. "Een grote enge draak die in brand staat. Het is gemakkelijk te begrijpen dat hij de slechterik is."

Tom Chilton

Iedereen die een beetje op het verhaal binnen World of Warcraft let, is verwijzingen naar Deathwing tegengekomen. Toen er voor World of Warcraft nog geen uitbreidingen waren, was Onyxia zo ongeveer de grootste eindbaas binnen het spel. Met veertig man was het een hele klus om deze draak, de zus van Deathwing, te verslaan. Bovendien zijn er genoeg verwijzingen naar Deathwing te vinden binnen diverse queesten en de boeken over het Warcraft-universum. Voor de introductie van Azshara moet Blizzard nog flink wat werk verzetten. Dit beseft Chilton maar al te goed. "Er is wel een gebied naar haar vernoemd, maar mensen weten nog niet zo heel erg veel over haar. We moeten spelers de tijd geven om dit personage te leren kennen. Dat is nodig voordat zij de grote vijand wordt."

Azshara moet geïntroduceerd worden
In Cataclysm maken spelers kennis met levels die zich volledig onder water afspelen. Vashj'ir is zo'n gebied en ook Deepholm kan je hierbij rekenen. De introductie van nieuwe onderwatergebieden is erg belangrijk volgens Chilton. Het zou spelers kennis moeten laten maken met Azshara. "Dat is een belangrijke insteek voor de richting die wij dit jaar hebben gekozen voor The Sunken City", voegt Chilton toe.

Hoewel de topman van Blizzard Entertainment niet echt diep op de komst van Azshara inging, was het maar al te duidelijk dat een deel van de besluitvorming voor Cataclysm voortkomt uit goede overwegingen. Chilton liet subtiel doorschemeren dat wij koningin Azshara van de Naga wel eens zouden kunnen zien in een van de patches voor Cataclysm.

Boblin

Goblins hadden net zo goed Alliance kunnen zijn
De keuze voor Deathwing mag dan wel een ‘logische keuze' zijn geweest, maar over de Goblins valt in theorie nog best wat te twisten. Goblins zijn altijd neutraal geweest. Ze steken iedereen een mes in de rug. In de bèta wordt duidelijk hoe de Goblins zich bij de Horde voegen. Er wordt een deal met Orc-leider Thrall gesloten waarna de groene wezens onderdeel van de Horde zijn.

Het was voor Blizzard in ieder geval belangrijk om een ras te kiezen waarmee iedereen in meer of mindere mate bekend is. "Een van de dingen die we hebben geleerd van de introductie van nieuwe rassen is dat we rassen moeten gebruiken waar de speler al bekend mee is. Toen we The Burning Crusade introduceerden, was het moeilijk voor mensen om de Draenei te accepteren. Ze kwamen vanuit het niets."

Medewerkers van Blizzard waren al langer enthousiast over de Goblins. Al vanaf het eerste moment dat World of Warcraft er was, wilden de ontwikkelaars de kleine groene mannetjes in het spel gebruiken als speelbare karakters. "Bij de Horde was er nog niets kleins en grappigs. Dat gemis vult de Goblin goed in", legt Chilton uit.

Zoals gezegd zijn de Goblins altijd neutraal geweest. Ze hadden net zo goed Alliance kunnen worden. Bij Blizzard heeft men dan ook voor een belangrijk keuzemoment gestaan. "We hebben zelfs overwogen om Goblins als enige ras toe te voegen aan de game en spelers de keuze te geven om Alliance of Horde te worden met hun Goblin. Het is een interessant idee, maar er zijn enkele potentiële problemen. Wanneer je bijvoorbeeld in een battleground zit, zouden de silhouetten van de Alliance en Horde Goblins identiek zijn. Het zou dus problematisch zijn om vriend van vijand te onderscheiden. Bovendien hebben we graag herkenbare silhouetten. Daarnaast waren we bang dat spelers niet tevreden zouden zijn met de introductie van slechts één nieuw ras. Dat is een deel van de redenering achter de keuze voor de Goblins als Horde-karakters."

World