FOK!games blikt terug op 2007

Het jaar begon vol goede moed; zowel de Wii- als GameCube-versie van Legend of Zelda: Twilight Princess mocht een score van 90% ontvangen uit handen van onze crew. Final Fantasy XII deed het ondanks veel geschuif met de release-datum ook goed. Strolie75 beloonde de game met een score van 94%.
En de toppers bleven maar komen dit jaar: zo kwam de eerste uitbreiding voor World of Warcraft uit met als titel The Burning Crusade. Pitom en SocialDisorder gingen hier met opgestroopte mouwen voor zitten en kwamen tot de conclusie dat de game een score van 84% verdiende. Het grafisch nogal aparte Okami bleek een prachtig schilderij te zijn en kreeg van afterparty05 een score van 91%. Notorious_Roy ging dit jaar aan de crack en werd verslaafd aan de superpowers uit Crackdown. Ondanks de korte tijdsduur van de game kreeg het toch nog een score van 87%.

Alien keerde dit jaar terug naar de Xbox 360 in Alien Hominid HD om weer eens flink dingen kapot te schieten, op te blazen of een combinatie van die twee. De old-school gameplay sprak Mr_Belvedere wel aan, die de game met een 90%-score beloonde.
Een ander old-school genre is het Adventure-genre. Dat adventures niet dood zijn, ondervond Retuobak met Runaway2: Dream of the Turtle. De game kreeg een score van 82% dankzij de humor, de grafische stijl en het verhaal.
Een game die het minder van humor, grafische stijl en verhaal moest hebben, was Armed Assault. In deze game ging je met volle bepakking de vijand te lijf en dat vond Steeven zo vet, dat hij de game beloonde met een score van 87%.



Runaway 2: Dream of the Turtle<\/center>

De launch-line-up van de PlayStation 3 was indrukwekkend te noemen. Motorstorm ontving voor het banjeren door de modder een score van 86% en het vijfde deel in de inmiddels beruchte Virtua Fighter serie kreeg zelfs een score van 90%.
Het derde deel van Command & Conquer in de Tiberium-verhaallijn werd door Richardfun eens aan de tand gevoeld. Hij kwam terug met de boodschap \\\"You can not kill the messiah!\\\" en besloot Command & Conquer: Tiberium Wars een score van 87% te geven.

Dit jaar waren er ook een aantal remakes terug te vinden in de winkels. Zo ging Guitar Hero 2 op herhaling op de Xbox 360 en kreeg van Mr_Belvedere een score van 87%. Nadat Sid Meier de zeven PC-zeeën onveilig had gemaakt, kwam Sid Meier\\\'s Pirates! dit jaar naar de PSP. Nadat we strolie75 uit z\\\'n rum-kater hadden geholpen, besloot hij de game met 88% te belonen. Hij was ook erg te spreken over een andere port op de PSP: Metal Slug Anthology. Deze collectie Metal Slug-games laat je oude tijden herbeleven, en onder het mom van vroegâh was alles betâh kreeg de collectie een score van 85%.
The Elder Scrolls: Oblivion begon op de PS3 aan een derde leven na een PC en X360-versie. Notorious_roy deed z\\\'n vuurbestendige harnas aan en daalde af in Oblivion. Na vele zweterige uurtjes kwam hij tot de conclusie dat dit toch echt nog steeds een ijzersterke RPG is en beloonde de game daarom met een score van 84%.

We kregen gelukkig ook nog origineel materiaal naar de winkels gestuurd door de verschillende gamedistributeurs. Zo wist Morthill zich erg te vermaken met de PSP-puzzelgame Crush. Nadat hij bijna alle blokken had omgedraaid besloot hij de game een score van 87%.
Een stuk minder vrolijk dan Crush is een game gebaseerd op de comic The Darkness van Starbreeze. SocialDisorder kroop in de huid van Jackie Estacado en werd bezeten door de Duisternis. Na deze powertrip van formaat was zijn oordeel dat de game een score van 86% verdiende.
Een ander crewlid ging ook op een powertrip, maar dan van een compleet andere soort. Kepler kroop in Forza Motorsport 2 en vierde zijn creativiteit bot op een afgeragte Volkswagen Golf Mk II. Nadat hij de circuits onveilig had gemaakt, besloot hij dat de game een score van 87% waardig was.
Eén van de meest indrukwekkende games, en onze GOTY 2007, was BioShock. De afdaling naar de onderwaterstad Rapture was zo indrukwekkend volgens Steeven, dat hij de game met een score van 92% beloonde.



The Darkness<\/center>

Indrukwekkend was ook de remake van Warhawk te noemen. Wat ooit begon als tech-demo van de motion-sensor groeide uit tot een ontzettend leuke game. De razendsnelle actie van de game deed SocialDisorder besluiten om de game een score van 89% te geven.
Actie zat er ook voldoende in Halo 3, de game die voorafgegaan is door wat waarschijnlijk de grootste en duurste reclamecampagne voor een game ooit zal zijn. Fliepke besloot nog maar eens een keer duidelijk te maken dat er met het menselijk ras niet te fucken valt. Nadat hij de Flood en Covenant terug geschopt had naar waar ze vandaan kwamen, deed hij nog wat multiplayerpotjes en besloot toen maar de game een score van 91% te geven.
Een andere held die dit jaar terug kwam om links en rechts een flink kont te schoppen was Kratos in God of War II: Divine Retribution. De game, waarin je absurd brede zwaarden aan kettingen draagt om Zeus een draai mee om z\\\'n oren te geven, verdiende in de ogen van SocialDisorder een 94%-score.
Behalve Kratos en Master Chief maakte ook Gordon Freeman weer een rentree in 2007. In The Orange Box vind je Half-Life 2, Episode 1 en 2, Team Fortress 2 en Portal. Deze collectie fantastische games zetten afterparty05 er toe aan om een score van 93% te geven.

2007 zal ook de geschiedenisboeken in gaan als het jaar dat Tony Hawk serieuze concurrentie kreeg. Hoewel Tony Hawk\\\'s Project 8 toch geen slechte score haalde met 86%, ging skate. er vol gas over heen met een score van 91%. De nieuwe controls en de focus op het echte skaten bleken een verfrissing in het skate-genre te zijn.
De staart van 2007 kreeg nog even een impuls in de vorm van een aantal toppers van formaat. Mass Effect wist Morthill dusdanig te imponeren dat de game in zijn ogen een score van 93% verdient. Afterparty05 was helemaal in hogere sferen met Super Mario Galaxy. Mede door de vernieuwde platformgameplay en de graphics beloonde hij de game met een score van 95%, de hoogste score op FOK!games dit jaar.
PS3-gamers hadden ook weinig reden tot klagen in de laatste maanden van 2007. Developers Naughty Dog en Insomniac besloten samen om de PS3-line-up een kwaliteitsinjectie te geven. Ratchet & Clank: Tools of Destruction was behalve een feest van herkenning ook een feest om te spelen, niet in de laatste plaats dankzij de Groovitron-gadget. SocialDisorder gaf \\\'s werelds meest geliefde Lombax en z\\\'n metalen maatje een score van 93%.
Diablos79 mocht dit jaar op vakantie naar een tropisch eiland waar een schat begraven ligt. Zul je net zien dat je piraten tegenkomt. Al schietend, springend en vechtend wist hij zich een weg naar huis te werken en gaf Uncharted: Drake\\\'s Fortune een score van 92%.



Super Mario Galaxy<\/center>

Met zoveel hoge scores (en we hebben ze niet eens allemaal genoemd) zou je bijna denken dat 2007 alleen maar goede games voort heeft gebracht. Helaas is niets minder waar. Hieronder een overzicht van een aantal grote, maar tegenvallende en gewoonweg slechte games.
Zo was pitom niet onder de indruk van Lost Planet: Extreme Condition, de tegenvallende controls, de frustratie en de korte levensduur van de game zorgden er voor dat de game niet z\\\'n volledige potentie waar kon maken.
Een andere game die z\\\'n potentie niet waar kon maken was het door bugs geplaagde S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. De verouderde graphics-engine en het gebrek aan goede afwerking zorgden ervoor dat de game eigenlijk een klein beetje tegenviel.
Een game die erg tegenviel dit jaar was Def Jam Icon. EA besloot om de fight-engine van Aki die zo goed werkte in de eerste twee delen te vervangen door de eigen engine die ze ook in Fight Night gebruikten. Dit leverde een dermate trage game op dat alle fun er uit gezogen werd.
In het kader van veel verloren potentie kunnen we ook het te korte Heavenly Sword, het eentonige Blue Dragon, het onbestuurbare Lair en Kane & Lynch: Dead Men scharen. Van die laatste is het extra zuur, omdat het één van de leukste multiplayermodi van het jaar bevat.
Dit jaar kwam er nog een grote titel uit die niet alle beloften waar wist te maken. Assassin\\\'s Creed leverde met 82% toch een behoorlijk goede game af, maar SocialDisorder kon het gevoel dat er meer in had gezeten niet onderdrukken.

Aangezien we al ruim 100 jaar tegen een balletje trappen en dat voetbal noemen, zou je verwachten dat slechte voetbalgames niet kunnen bestaan. Helaas bewezen World of Soccer Online en UEFA Champions League 2006-2007. Met respectievelijke scores van 39% en 37% kun je echt beter buiten gaan ballen dan deze games te spelen.
Premier Manager 2008 wist nog slechter te scoren, met een 28%-score kun je echt spreken van een game die je zelfs in de budgetbak nog dient te vermijden.
Overigens deed mountainbiken het niet veel beter. Mountain Bike Adrenaline toonde met een score van 36% aan dat je beter je geld aan een echte mountainbike en een vakantie naar de Ardennen uit kan geven.

Film-games hebben inmiddels een aparte status gekregen binnen de crew. De kwaliteit van de gemiddelde film-game is bij de meeste gamers wel bekend en ook in 2007 werden deze vooroordelen weer bevestigd. De robots in disguise kunnen zich inderdaad beter verbergen met een schandelijk lage score van 36% voor Transformers: The Game. De film van Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer was al niet te best, maar de game-versie is nog slechter, getuige de score van 38%.
Er was echter één filmgame die kroon spande. De game die gebaseerd werd op de film Torrente 3: El Protector was zo tergend slecht dat de game eigenlijk met een score van 14% er nog redelijk genadig vanaf kwam.



Torrente 3: El Protector<\/center>