De invloed van Squaresoft

square

Begin jaren 90 was Nintendo heer en meester op het gebied van videogames. Hun Super Nintendo versloeg de MegaDrive van SEGA met gemak en met de aankondiging van Nintendo 64 leek alles koek en ei voor Nintendo. De keus voor cartridges bleek echter toch een niet zo heel verstandige keus omdat een grote speler Nintendo verliet en koos voor Sony PlayStation: Squaresoft.

Het 16-bits tijdperk
Het huidige Square Enix publiceerde ten tijde van de Super Nintendo hun games onder de naam Squaresoft. In deze periode was Square nog verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd met Enix. Beide gespecialiseerd in het RPG-genre kwamen ze met de fantastische titels op de 16-bits console van Nintendo. Enix had bijvoorbeeld 7th Saga, Illusion of Gaia en Terranigma terwijl Squaresoft de titels Secret of Mana, Chrono Trigger en Final Fantasy VI in hun portfolio had. Het waren echt hoogtijdagen voor de Japanse RPG's. Helaas verschenen lang niet al deze titels in Europa, of zelfs ook maar in het Engels. Via Amerikaanse import was er gelukkig voor ons ook genoeg te spelen en hebben talloze gamers uren, dagen en zelfs weken in deze games gestoken.

Nintendo was zo tevreden over Squaresoft en hun resultaten dat ze besloten om samen te gaan werken aan een RPG met Mario in de hoofdrol. In die tijd gebeurde het nog niet zo vaak dat andere developers aan de slag mochten met de grootste Nintendo-held aller tijden, dus Super Mario RPG was als project al heel bijzonder.

De overstap
Voor de opvolger van de Super Nintendo was Nintendo in onderhandeling met Sony om een console te bouwen gebaseerd op discs. Er was zelfs al een prototype uitbreiding voor de Super Nintendo zelf. Uiteindelijk besloot Nintendo de samenwerking met Sony niet door te zetten en Nintendo koos voor hun nieuwe console wederom voor cartridges.

Square was hier niet echt blij mee aangezien ze van plan waren om een gigantisch en groots opgezette game te maken. Er was zelfs al een tech-demo om 3D-graphics, cgi-cutscenes en epische muziek te laten zien. Hier zagen we personages uit Final Fantasy VI in een compleet nieuwe grafische wereld met muziek van cd-kwaliteit. 

Dit paste natuurlijk helemaal niet op deze cartridges en Square besloot daarom om Nintendo in de steek te laten en stapte in de onbekende PlayStation-boot. Er gaan ook nog steeds geruchten over de andere mogelijke redenen van Square om over te stappen. Genoemd worden onder andere de censuur van Nintendo en de hoge third-party licentiekosten. Dit zijn tot op de dag van vandaag echter nog steeds enkel speculaties. De engine werd omgetoverd en de game groeide uit tot Final Fantasy VII zoals we deze vandaag de dag herinneren.

Final Fantasy VII was voor veel gamers in het Westen ook hun eerste kennismaking met het genre en wordt, mede daardoor, door velen gezien als hun favoriete RPG. Op de eerste PlayStation verschenen daarna ook de delen VIII en IX, en remakes van bijna alle voorgaande delen. Andere toppers uit de Squaresoft-stal waren in die periode Xenogears en Vagrant Story die beide inmiddels een enorme cultstatus hebben verworven. Het zijn verre van de meest bekende titels, maar zeer geliefd bij de fans.

Squaresoft heeft overigens niet alleen RPG's gemaakt in deze periode. Ze hebben ook uitstapjes gemaakt naar bijvoorbeeld het fighting-genre met Tobal No. 1. Deze uitstapjes waren echter nooit zo succesvol als hun RPG's en hoewel ze nog steeds uitstapjes maken van tijd tot tijd blijft het daarbij. Square was, is en blijft een developer die zich richt op RPG's.*

Of Sony PlayStation ook zonder de hulp van Square zo succesvol zou zijn geweest zullen we nooit weten. Het blijft echter een enorm belangrijk stukje geschiedenis en het succes van Final Fantasy VII zorgde er voor dat we ook in het Westen tegenwoordig Japanse RPG's normaal in de winkels kunnen kopen. 

*Tegenwoordig is Square ook eigenaar van Eidos en hebben ze onder andere Tomb Raider, Batman en Deus Ex in hun bezit.