The Rings of Power: de terugkeer naar Middle-Earth is een lust voor het oog
Fantasy is weer helemaal terug. Met The Sandman (Netflix), House of the Dragon (HBO Max) en vanaf vandaag The Lord of the Rings: The Rings of Power op Prime Video is er bijna overal wel wat te zien voor de liefhebbers van (high) fantasy. En te bespreken, want als dit soort series iets zijn, dan is het wel voer voor de waterkoeler, of zoals we dat op FOK! gewend zijn, de discussietopics.
The Rings of Power is het prestigeproject van Amazon-baas Jeff Bezos, die maar wat graag wilde dat zijn Prime Video een 'eigen Game of Thrones' zou krijgen. Ergens wel grappig natuurlijk dat die HBO-serie, waar House of the Dragon een spin-off van is, vermoedelijk veel te danken heeft aan de Lord of the Rings-films van Peter Jackson. Zonder die films was de markt voor fantasy-series misschien wel kleiner geweest, en nu maakt Rings of Power het cirkeltje (of ringetje) weer rond.
Deze serie, hoewel gebaseerd op materiaal uit J.R.R. Tolkiens boek The Lord of the Rings, vertelt niet hetzelfde verhaal als Jacksons films. Het speelt zich wel af in dezelfde wereld en sommige personages uit de films keren in deze serie ook terug, maar dan in jongere versies. Want deze serie speelt zich af in een vorig tijdperk, de Second Age, van Middle-Earth en dus zo'n tweeduizend jaar voordat een kleine hobbit in een grot een ring vindt en die gebruikt om onzichtbaar mee te worden. Het verhaal, zoals de titel al aangeeft, zal uiteindelijk laten zien hoe Sauron de elven zover krijgt om magische ringen te smeden, zodat hij zelf in het geheim die ene ring kan maken om al die andere ringen te beheersen.
Wat opvalt aan de eerste twee afleveringen, die vanaf vandaag te zien zijn, is dat er inderdaad een hele grote zak geld tegenaan is gesmeten. De serie oogt verbluffend mooi, waarbij zichtbaar aandacht is besteed aan alles van landschappen tot kostuums en set design (het eerste seizoen is opgenomen in Nieuw-Zeeland, waar ook de films hun locaties hebben gevonden). Het is uitgebreid, gedetailleerd, prachtig belicht en eigenlijk is het zonde dat deze serie niet in de bioscopen te zien is, ook al is het beeldformaat uitermate filmisch. Kijk deze serie op de grootste TV die je kunt vinden om de visuele pracht van elven- en dwergensteden en landschappen in je op te nemen.
Epische fantasy doet het goed als je een brede wereld weet te scheppen en daarin veel personages kunt volgen, die misschien niet allemaal met elkaar samenspelen, maar wel 'ergens' met elkaar te maken hebben. Dat maakte Game of Thrones mede interessant; dat de camera verhalen liet zien uit heel Westeros (en daarbuiten) en dat sommige verhalen dan ineens elkaar beïnvloedden. Hier lijkt een vergelijkbaar concept te worden gevolgd. De rijke wereld in Rings of Power is natuurlijk het bekende Middle-Earth, al begint de serie eerst kort daarbuiten en zal in het eerste seizoen ook veel plaatsvinden in/op de eilandstaat Númenor. De introducties van personages zijn in de eerste afleveringen beperkt tot een aantal elven, harfoots, een paar mensen en een klein beetje de dwergen. Weinig nieuws dus, voor kenners, al zijn de harfoots voor de meesten eigenlijk onbekend. Ze worden hier gepresenteerd als een soort proto-hobbits, omdat er in dit tijdperk, volgens Tolkien, nog geen hobbits zijn, maar de makers wel graag de wat meer volkse, lichtvoetige kant van Middle-Earth wilden laten zien (en misschien omdat iemand van bovenaf tegen het productieteam zei "make sure it has hobbits!", maar daar kunnen we slechts naar gissen). De harfoots, met wat artistieke licentie, krijgen daarom een plaats in dit verhaal.
Hoewel er een groots, episch verhaal wordt gestart met deze eerste afleveringen wordt slechts een deel van de tijd besteed aan grootse introducties, voice-overs of gewichtige gesprekken tussen mensen met een Groter Doel. En dat is prima, want hoewel dat nuttige momenten zijn die ook nieuwsgierig maken naar wat er later komt, zal het kijkplezier voor een groot deel worden bepaald door hoe lang je het leuk blijft vinden om naar de personages te kijken en te zien wat ze meemaken.
Het centrale conflict, als dat er is, zal in deze serie uiteindelijk tussen Sauron en 'de volkeren van Middle-Earth' zijn. De schurk schitterde door (fysieke) afwezigheid in The Lord of the Rings en ook hier is maar de vraag hoe veel we van hem te zien krijgen, en wanneer. Zijn eerste conflicten met de elven zijn bij de start van de serie al min of meer achter de rug en deze afleveringen laten zien wat mogelijk zijn invloed is op diverse delen van Middle-Earth en daarmee (dus) op de verschillende volkeren. Tussen de scènes waarin we de diverse personages leren kennen zitten kleine momenten van duisternis en mysterie, van dreigend gevaar en groter avontuur. Hier gebruikt voor karakterintroducties, maar zeker dienst doende als opzet voor de dreiging die van Sauron uitgaat.
De verhaallijn van de ringen uit de titel zelf is daar logischerwijs onderdeel van. Volgens Tolkien was Sauron van invloed op het smeden van de ringen; hier zien we alvast dat de elfsmid Celebrimbor plannen heeft voor een groots en prestigieus project, waar een door dwergen te bouwen enorme nieuwe smederij voor nodig is. Intussen is Galadriel, hier in jongere vorm gespeeld door Morfydd Clark, nog zo'n beetje de enige die gelooft dat het gevaar van de duistere overheerser nog niet geweken is, en het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat ze gelijk krijgt. Hoe dat precies zal zijn, is (gelukkig) nog lang niet duidelijk.
Ook voor lezers van Tolkiens werk valt er in deze serie nog voldoende te ontdekken. Dit is mede door bewuste afwijkingen van het bronmateriaal. Showrunners J.D. Payne en Patrick McKay hebben aangegeven dat ze zich wensen te houden aan de geest van Tolkiens werk en niet als doel hebben om te veel af te wijken van het bronmateriaal, maar dat er toch verhaalelementen zullen zijn die niet door Tolkien zijn bedacht, of er misschien zelfs mee in strijd zijn. Daar zijn de harfoots natuurlijk een kenmerk van, maar ook het feit dat de Second Age nogal lang duurt en niet alle personages zo lang leven als elven - de tijdlijn wordt dus wat samengeperst om het één en ander beter te kunnen vertellen. Verder is het verhaal niet gebaseerd op het hoofdverhaal in The Lord of the Rings, maar op het materiaal dat Tolkien aan het boek heeft toegevoegd in de appendices; bijlagen waarin grote stukken geschiedenis en kleinere verhalen in korte vorm worden verteld, of waarin tijdlijnen opgesomd staan om een beeld te scheppen van hoe de zaken lopen. Deze omschrijvingen laten ruimte voor eigen toevoegingen om invulling te geven aan de details en dat zullen kijkers dus ook merken, in de vorm van nieuwe personages en gebeurtenissen.
Het komt erop neer dat deze serie iets minder een trouwe verfilming zal zijn en iets meer een mooie, grote fantasyvertelling met raakpunten aan een bekende wereld. Dat is, hoewel het natuurlijk echte puristen en beroepsklagers tegen de borst zal stuiten, een goede keuze: uiteindelijk zal een breed publiek moeten kunnen genieten van deze serie en daarvoor is een goed ontwikkeld verhaal, met een variatie aan interessante personages en boeiende situaties, een vereiste. En deze eerste afleveringen, als ze een goede indruk geven van wat we van de rest van de serie mogen verwachten, stemmen daarmee hoopvol. Zoals gezegd is de serie een lust voor het oog (een stuk kleurrijker dan het vaak nogal rauwe Game of Thrones en sprankelender dan de Jackson-films), maar ook de invulling van de personages stemt tevreden. Van de kalme, wereldwijze jonge Elrond in sierlijke gewaden tot de vrolijke harfoot Nory met bloemen in haar haar, of van de luidruchtige dwergen tot de doodnormale, zij het wat middeleeuwse, mensen, samen scheppen ze een beeld van een wereld die vol zit met interessante verhalen en personages. Wees zuinig op deze serie; je zult al snel merken dat je vindt dat het allemaal te snel voorbij is.
"Amazon bought the rights to adapt four books: The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King and The Hobbit."
Niet de films van Peter Jackson dus, maar de boeken van Tolkien.
Kingship Rulership Government are all euphemisms for SLAVERY!
Scientism is a religion! One of white robes instead of black robes.
Current day scientists often amount to PRIESTS!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Hint: Bilbo Baggins komt niet in de serie voor, sssshh niet doorvertellen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ik denk dat ook al ging ik neutraal erin, het nog steeds kut is.
Dus nee, ik heb veel shows de kansen gegeven in het verleden, en aangezien die precies hetzelfde deden als ze met deze show gaan doen, ben ik 99% zeker dat dit een shitshow wordt.
Bevooroordeelt ? Prima toch ?
Als ze een episode maken die echt tof is, maakt het niet uit hoe slechte recensies hij krijgt.
Vaak genoeg een show gehad die op papier bagger was, maar uiteindelijk wel tof was. Zijn er wel helaas weinig, maar ze zijn er
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Leuke graphics enzo, maar de storyline klopt in zo veel dingen niet.
Galadriel doet even alles in d'r eentje waar 6 anderen moeite mee hebben... Serieus lol.
Zelfs Tolkien had vermeld dat Galadriel niet een echte "warrior" is, maar dat ze haar steentje kan bijdragen, meer niet...
Nee, dit gaat meer een shitshow worden.
Of waren dat een paar anderen en was ik jou vergeten?
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Maar ik mag mijn oordeel na het kijken niet bevestigen, dat mijn "vooroordeel" dus toch blijkbaar stand blijft houden ?
Jammer, dat jij er ook zo over denkt, maar goed, veel plezier met de show.
Vertel me eens, wat precies was er 'woke' aan.
Daar ben ik nu daadwerkelijk geïnteresseerd in.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
foto
Zelfde probleem hebben we hier op FOK! gehad met het +/- systeem, gewoon minnen om het minnen.
Niet dat ik het er mee eens ben, want bij de 10/10 reviews zullen ook trollen zitten, maar het zou wel een verklaring kunnen zijn.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Cijfer is inmiddels nog maar een 6 op imdb. Dus zo positief is het volk ook niet.
Wetende dat mensen de 1 reviews toch links laten liggen
Maar onder de 6 is idd net iets teveel.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Gelukkig zal ook hier het adagium "Go woke, go broke" zichzelf bewijzen.
(ok, die zou dan ook verwijderd worden, maar je begrijpt wat ik bedoel)
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Gevraagd wat er precies woke aan is.
Wacht nog op antwoord.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Bummer
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
De meeste reviews van kijkers reflecteren dit.
Ik mag gerust zeggen dat de meeste op zijn minst teleurgesteld zijn.
Nee want het lijkt me kut.
Dan mag je geen mening hebben.
Heb je al gekeken?
Ja en ik vind het kut.
Je vindt het kut, maar je hebt het wel allemaal gezien. Zal wel meevallen hoe kut je het vind.
Flut argumenten over en weer.
Maak gewoon nieuwe IP's en laat heiligdommen zoals dit met rust. Niet heel moeilijk. Het heet alleen maar Lord of The Rings omdat het naamsbekendheid heeft. Verder heeft dit NIETS maar dan ook NUL komma NUL met Tolkien, LoTR of wat dan ook van die literaire historie te maken.
Zoals ik dus al zei in post 1: Gestolen TROEP.
Stelletje racisten daar.
Wat eng.
Nu moet ik uit mijn comfortzone komen.
Racist.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Dat ze dit aantal keren doen, vond ik niet slecht, maar ze doen dit letterlijk nu met ALLES.
Dan is dat idd racistisch.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En he je uberhaubt wel gekeken?
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Iedereen maar aanvallen, tenminste zo komt het over, dat ze het niks vonden of je "keurt hun mening af" en doet dat dan ook nog eens extra af als trollen.
Dus bij goeie reviews en meningen die positief zijn, dan zal dat vast allemaal kloppen, bij slechte reviews, zijn het vooral trollen en racisten of puur "anti-woke" sentiment etc.
Is dat hoe het werkt in jouw belevenis of hoe zit dit?
Zeker niet opgevallen dat 5 personen moeite hadden met een monster, en zij dat wel eventjes in d'r eentje aanpakt ?
Als iemand roept 'bla bla bla Galadriel was geen krijger', dan vindt ik het leuk om met die persoon in discussie te gaan en aan te tonen dat ze dat volgens Tolkien wel was.
'Fans' weten schijnbaar erg weinig van Middle Earth.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Of heb je niet op zitten letten.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Wat een shitshow zeg.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Alleen maar bitchen over zwarten en vrouwen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Maar gewoon een tip hoor, soms zie ik je maar ranten en doorgaan alsof dat iemand gaat overtuigen.
Gelijk heb ik toch.
Maar serieus, ik ben gewoon oprecht benieuwd naar iemand beweegredenen waarom iets kut is.
En als ik daarom vraag.
'waarom is het kut', 9 van de 10 keer krijg ik geen antwoord.
Dat is kut vinden om het kut vinden.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Kijk even ergens op ingaan is 1 ding, maar dit maar door blijven gaan, ik vind het niet normaal.
Maar goed, doe lekker wat je fijn vindt natuurlijk.
Zie boven.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Wat mij dus doet vermoeden dat de meeste mensen die zo tegen zijn op de serie en er zo negatief over zijn, het helemaal niet eens gekeken hebben.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ze was er ook niet "klaar" voor.
Aantal van die gasten stonden ook klaar, dus dat is onzin.
Paar waren niet helemaal voorbereid.
Duidelijk niet opgelet.
En ja, ze is de hoofdpersoon, de 'held' in het verhaal, natuurlijk krijgt zij dan de meeste aandacht en de glorieuze momenten.
DUH..
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Het zijn allemaal homo's die nog uit de kast moeten komen.
Dat ze liever gespierde mannen zien dan vrouwen....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ook het argument: 'geen politiek in entertainment' is ook zo'n mooie. Vraag ze naar hun favoriete films en films als 'The Terminator', 'Robocop', 'Apocolypse Now', 'Scarface', 'Shawshank Redemption' of een Tarantino-film komen voorbij.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken