The Rings of Power: de terugkeer naar Middle-Earth is een lust voor het oog
Fantasy is weer helemaal terug. Met The Sandman (Netflix), House of the Dragon (HBO Max) en vanaf vandaag The Lord of the Rings: The Rings of Power op Prime Video is er bijna overal wel wat te zien voor de liefhebbers van (high) fantasy. En te bespreken, want als dit soort series iets zijn, dan is het wel voer voor de waterkoeler, of zoals we dat op FOK! gewend zijn, de discussietopics.
The Rings of Power is het prestigeproject van Amazon-baas Jeff Bezos, die maar wat graag wilde dat zijn Prime Video een 'eigen Game of Thrones' zou krijgen. Ergens wel grappig natuurlijk dat die HBO-serie, waar House of the Dragon een spin-off van is, vermoedelijk veel te danken heeft aan de Lord of the Rings-films van Peter Jackson. Zonder die films was de markt voor fantasy-series misschien wel kleiner geweest, en nu maakt Rings of Power het cirkeltje (of ringetje) weer rond.
Deze serie, hoewel gebaseerd op materiaal uit J.R.R. Tolkiens boek The Lord of the Rings, vertelt niet hetzelfde verhaal als Jacksons films. Het speelt zich wel af in dezelfde wereld en sommige personages uit de films keren in deze serie ook terug, maar dan in jongere versies. Want deze serie speelt zich af in een vorig tijdperk, de Second Age, van Middle-Earth en dus zo'n tweeduizend jaar voordat een kleine hobbit in een grot een ring vindt en die gebruikt om onzichtbaar mee te worden. Het verhaal, zoals de titel al aangeeft, zal uiteindelijk laten zien hoe Sauron de elven zover krijgt om magische ringen te smeden, zodat hij zelf in het geheim die ene ring kan maken om al die andere ringen te beheersen.
Wat opvalt aan de eerste twee afleveringen, die vanaf vandaag te zien zijn, is dat er inderdaad een hele grote zak geld tegenaan is gesmeten. De serie oogt verbluffend mooi, waarbij zichtbaar aandacht is besteed aan alles van landschappen tot kostuums en set design (het eerste seizoen is opgenomen in Nieuw-Zeeland, waar ook de films hun locaties hebben gevonden). Het is uitgebreid, gedetailleerd, prachtig belicht en eigenlijk is het zonde dat deze serie niet in de bioscopen te zien is, ook al is het beeldformaat uitermate filmisch. Kijk deze serie op de grootste TV die je kunt vinden om de visuele pracht van elven- en dwergensteden en landschappen in je op te nemen.
Epische fantasy doet het goed als je een brede wereld weet te scheppen en daarin veel personages kunt volgen, die misschien niet allemaal met elkaar samenspelen, maar wel 'ergens' met elkaar te maken hebben. Dat maakte Game of Thrones mede interessant; dat de camera verhalen liet zien uit heel Westeros (en daarbuiten) en dat sommige verhalen dan ineens elkaar beïnvloedden. Hier lijkt een vergelijkbaar concept te worden gevolgd. De rijke wereld in Rings of Power is natuurlijk het bekende Middle-Earth, al begint de serie eerst kort daarbuiten en zal in het eerste seizoen ook veel plaatsvinden in/op de eilandstaat Númenor. De introducties van personages zijn in de eerste afleveringen beperkt tot een aantal elven, harfoots, een paar mensen en een klein beetje de dwergen. Weinig nieuws dus, voor kenners, al zijn de harfoots voor de meesten eigenlijk onbekend. Ze worden hier gepresenteerd als een soort proto-hobbits, omdat er in dit tijdperk, volgens Tolkien, nog geen hobbits zijn, maar de makers wel graag de wat meer volkse, lichtvoetige kant van Middle-Earth wilden laten zien (en misschien omdat iemand van bovenaf tegen het productieteam zei "make sure it has hobbits!", maar daar kunnen we slechts naar gissen). De harfoots, met wat artistieke licentie, krijgen daarom een plaats in dit verhaal.
Hoewel er een groots, episch verhaal wordt gestart met deze eerste afleveringen wordt slechts een deel van de tijd besteed aan grootse introducties, voice-overs of gewichtige gesprekken tussen mensen met een Groter Doel. En dat is prima, want hoewel dat nuttige momenten zijn die ook nieuwsgierig maken naar wat er later komt, zal het kijkplezier voor een groot deel worden bepaald door hoe lang je het leuk blijft vinden om naar de personages te kijken en te zien wat ze meemaken.
Het centrale conflict, als dat er is, zal in deze serie uiteindelijk tussen Sauron en 'de volkeren van Middle-Earth' zijn. De schurk schitterde door (fysieke) afwezigheid in The Lord of the Rings en ook hier is maar de vraag hoe veel we van hem te zien krijgen, en wanneer. Zijn eerste conflicten met de elven zijn bij de start van de serie al min of meer achter de rug en deze afleveringen laten zien wat mogelijk zijn invloed is op diverse delen van Middle-Earth en daarmee (dus) op de verschillende volkeren. Tussen de scènes waarin we de diverse personages leren kennen zitten kleine momenten van duisternis en mysterie, van dreigend gevaar en groter avontuur. Hier gebruikt voor karakterintroducties, maar zeker dienst doende als opzet voor de dreiging die van Sauron uitgaat.
De verhaallijn van de ringen uit de titel zelf is daar logischerwijs onderdeel van. Volgens Tolkien was Sauron van invloed op het smeden van de ringen; hier zien we alvast dat de elfsmid Celebrimbor plannen heeft voor een groots en prestigieus project, waar een door dwergen te bouwen enorme nieuwe smederij voor nodig is. Intussen is Galadriel, hier in jongere vorm gespeeld door Morfydd Clark, nog zo'n beetje de enige die gelooft dat het gevaar van de duistere overheerser nog niet geweken is, en het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat ze gelijk krijgt. Hoe dat precies zal zijn, is (gelukkig) nog lang niet duidelijk.
Ook voor lezers van Tolkiens werk valt er in deze serie nog voldoende te ontdekken. Dit is mede door bewuste afwijkingen van het bronmateriaal. Showrunners J.D. Payne en Patrick McKay hebben aangegeven dat ze zich wensen te houden aan de geest van Tolkiens werk en niet als doel hebben om te veel af te wijken van het bronmateriaal, maar dat er toch verhaalelementen zullen zijn die niet door Tolkien zijn bedacht, of er misschien zelfs mee in strijd zijn. Daar zijn de harfoots natuurlijk een kenmerk van, maar ook het feit dat de Second Age nogal lang duurt en niet alle personages zo lang leven als elven - de tijdlijn wordt dus wat samengeperst om het één en ander beter te kunnen vertellen. Verder is het verhaal niet gebaseerd op het hoofdverhaal in The Lord of the Rings, maar op het materiaal dat Tolkien aan het boek heeft toegevoegd in de appendices; bijlagen waarin grote stukken geschiedenis en kleinere verhalen in korte vorm worden verteld, of waarin tijdlijnen opgesomd staan om een beeld te scheppen van hoe de zaken lopen. Deze omschrijvingen laten ruimte voor eigen toevoegingen om invulling te geven aan de details en dat zullen kijkers dus ook merken, in de vorm van nieuwe personages en gebeurtenissen.
Het komt erop neer dat deze serie iets minder een trouwe verfilming zal zijn en iets meer een mooie, grote fantasyvertelling met raakpunten aan een bekende wereld. Dat is, hoewel het natuurlijk echte puristen en beroepsklagers tegen de borst zal stuiten, een goede keuze: uiteindelijk zal een breed publiek moeten kunnen genieten van deze serie en daarvoor is een goed ontwikkeld verhaal, met een variatie aan interessante personages en boeiende situaties, een vereiste. En deze eerste afleveringen, als ze een goede indruk geven van wat we van de rest van de serie mogen verwachten, stemmen daarmee hoopvol. Zoals gezegd is de serie een lust voor het oog (een stuk kleurrijker dan het vaak nogal rauwe Game of Thrones en sprankelender dan de Jackson-films), maar ook de invulling van de personages stemt tevreden. Van de kalme, wereldwijze jonge Elrond in sierlijke gewaden tot de vrolijke harfoot Nory met bloemen in haar haar, of van de luidruchtige dwergen tot de doodnormale, zij het wat middeleeuwse, mensen, samen scheppen ze een beeld van een wereld die vol zit met interessante verhalen en personages. Wees zuinig op deze serie; je zult al snel merken dat je vindt dat het allemaal te snel voorbij is.
Deze serie gaat echt een toppertje worden onder het grote publiek die niet gaat lopen huilen over een paar veranderingen in de tijdlijn of het verhaal.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En dat alles onder het toeziend oog van Simon Tolkien en de Tolkien Estate om er voor te zorgen dat ze niet té veel afwijken van gevestigde lore.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Het verhaal, de karakters, het is woke en schijt.
"Maar muh rotten tomatoes", die de recensies niet toont en daar is zelfs een enorme woke film als shehulk 88%, waarmee rotten tomatoes alle geloofwaardigheid heeft verloren.
Als je met die instelling er al in gaat, hoef je niet eens te kijken want dan ga je gewoon zoeken naar dingen om je vooroordeel te bevestigen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Bij The Wheel of Time hadden ze daar veel te weinig aandacht aan besteed en ondanks dat dat een budget had van 10 miljoen per aflevering zag je het er niet aan terug, en dat beïnvloed de sfeer gigantisch.
En het verhaal is gewoon goed, de karakters en acteurs zijn gewoon goed en het is niet woke.
Jij hebt dat vooroordeel, dus als je er naar gaat kijken ga je naar dingen op zoek om dat vooroordeel te bevestigen.
Kijk dan gewoon niet.
Ik ga nooit af op recensies of schreeuwerige joettroep filmpjes, ik kijk en vorm mijn eigen mening wel, thank you very much.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En ik heb je posts goed gelezen, je bent al bevooroordeeld, dan heeft kijken niet eens zin meer want dan ga je zoeken om je vooroordeel te bevestigen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
"It definitely surprised me because I thought I was a fan," Clark says. "I'd read The Hobbit, Lord of the Rings, seen the films, but I had no idea about the First and Second Age. That was really kind of exciting to kind of learn all this extra stuff about this world that I loved."
Het verbaasde haar hoe anders Galadriel was in de1ste en 2nd age omdat ze haar alleen maar kende uit de The Hobbit en LotR.
Volledige interview
The Lord of the Rings: The Rings of Power's Depiction of Galadriel Surprised Star Morfydd Clark
Dat krijg je als je alleen schreeuwerige joetroep filmpjes kijkt.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Zoals over ms marvel tijdje terug.
Ik vergeet niks kerel.
Als het me een paar plezierige uurtjes bezorgt vind ik het prima.
Of het nou gejat is of niet - het is een spin-off van de basis. Who cares.
En het hedendaagse sausje, ook geen probleem.
Of mag ik alleen maar films mooi vinden volgens de klassieke stereotyperingen die in de praktijk al niet eens meer bestaan?
En ook bij Ms. Marvel en She-Hulk ben ik er gewoon open en onbevooroordeeld aan begonnen.
En ik vindt beide series gewoon leuk.
Deal with it.
Als je al een vooroordeel hebt hoef je niet eens aan een serie te beginnen, dan vindt je het sowieso niets want dan ga je gewoon op zoek naar bevestiging.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Dus als je iets goed maakt dan geven zelfs de beroepszeikerds (zoals het zo mooi werd genoemd in deze review) toe dat het goed is.
Of zoiets.
Maar FOK!kers zijn recalcitranter, die geven veel minder makkelijk toe dat ze het bij het verkeerde eind hebben.
1 op de 1000 misschien.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En dat zal ook allemaal wel meevallen. Maar heb nu de eerste aflevering gekeken. En het is gewoon niet zo goed. De dialogen zijn slecht geschreven en zitten tot nu toe 0 interessante karakters in.
Visueel is het wel heel mooi gedaan. Daar is helemaal niks op aan te merken. Maar verhaal technisch is het niet best.
En ja dit is allemaal nog op 1 aflevering gebaseerd. Wie weet gaat het beter worden. En dan ben ik de eerste die zegt dat ik het wel goed vind
En anders kijk ik er met andere ogen naar dan jij
En het verhaal is gelijk in aflevering 1 al duidelijk, Sauron keert terug, het duister keert terug en dat gaat leiden tot epische gevechten, misschien niet dit seizoen, maar als het doorzet wel in S3 of 4.
Geen idee hoeveel seizoenen ze van plan zijn eigenlijk
Edit, even opgezocht, er zijn 5 seizoenen van 8 afleveringen van een uur geplanned.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Lees eens een algemeen boek over literatuur- of cultuuranalyse, welke niet per se inhoudelijk op een franchise ingaat. Daar heb je veel meer aan dan dat oppervlakkige geneuzel. En ja, ik heb een aantal video's, vooral gniffelend en hoofdschuddend, gekeken.
Galadriel als verkapte ridder slaat nergens op. Had dan gewoon een nieuw personage verzonnen ipv een bestaande helemaal aan te passen. En meer dan zeuren en alles beter weten doet ze niet in aflevering 1.
Elrond lijkt tot nu toe qua karakter eigenschappen nog totaal niet op hoe hij is in lord of the rings. Is een compleet ander persoon (en dan bedoel ik niet dat het een andere acteur is)
Nori. Dat is die hobbit? Heb ik ook weinig zien doen of zeggen waardoor ik zoiets heb van: Ben benieuwd wat er met haar gaat gebeuren.
Die donkere elf (weet zijn naam even niet) vind ik dan misschien nog het meest interessant.
En ja als jij ze wel interessant vind. Dan zullen onze smaken verschillen. Wat helemaal prima is natuurlijk.
Maar vooral de dialogen vond ik erg slecht. Ze praten op een manier dat het allemaal overkomt of het iets heel slims is wat ze zeggen. Tot dat je echt goed luistert wat ze nou zeggen. En dan komt er een hoop onzin uit.
Heel die metafoor alleen al waar de serie mee begint over dat een steen zinkt omdat die alleen maar naar beneden kijkt. Kom op daar moet toch betere dialoog voor te bedenken zijn.
IMDB is pas enigszins realistisch na een paar maanden, maar dan nog kun je altijd nog je eigen mening hebben. Zoals ik al zei, baseer ik mijn mening niet op die van anderen. Zouden meer mensen mogen doen.
Dat is gewoon canon en lore.
En ze heeft een missie, ze is uit op wraak voor de dood van haar broer, ze zeurt niet, ze duld gewoon geen tegenspraak wat haar die wraak ontneemt.
Duuuuuh, het is duizenden jaren voor LotR, denk je niet dat iemands levenservaringen over een paar duizend jaar iemand helemaal kunnen veranderen?
Wel een beetje bij de tijd blijven hé.
Juist dat maakt haar interessant, wat is haar rol in het geheel
Kon niet zeggen dat ik de dialogen slecht vond eerlijk gezegd, heb wel films en series gezien met veeeeeel slechtere dialogen.
Vond het wel aardig eerlijk gezegd
Maar dat was dan ook wel in reactie op het gooien van de stenen die in het water zonken, dus een metafoor op basis van wat net gebeurde.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ja. Wat je ook als zeuren kan zien
Na dat vind ik wel erg makkelijk. Geloof er weinig van dat je zo erg veranderd. In alles. Manier van praten, bewegen etc. En het schijnt zelfs dat hij gay is in deze serie. Nog niet gezien dus geen idee of dat gedeelte waar is.
Heel dat hobbit gedeelte voelde voor mij een beetje als filler omdat ze er ook hobbits in willen want die waren populair.
Ja dat er series zijn waar het nog slechter is maakt het hier niet meteen goed natuurlijk. Al helemaal niet met dit budget.
Ja snap wat ze probeerde te zeggen. Maar het sloeg gewoon nergens op die uitleg Daar moeten goede schrijvers toch wat beter voor kunnen verzinnen dan dat een steen alleen naar beneden kijkt.. Snap dat het een metafoor is. Maar kom op
Maar dat we er anders over denken is duidelijk En nogmaals ik schrijf nog niet heel de serie af. Ga vanavond aflevering 2 maar eens kijken. Maar 1 viel gewoon beetje tegen voor mij.
Tolkien was juist een fel tegenstander van racisme en vooral fascisme!
Niks aan zijn werk is "racistisch"
En ze voerde niet alleen legers aan ze vocht in de frontlinies mee.
Dat staat in The Unfinished tales en ook in The History of Middle Earth word ze zo beschreven.
Dat is gewoon canon en lore.
Als een man het doet is ie 'vastberaden' als een vrouw het doet is het 'zeuren'.....
Manier van praten en bewegen kan je wegschrijven als 'andere acteur', en 3000 jaar is een lange tijd waar een hoop kan veranderen.
En gay lijkt me sterk als de vader van Arwen, Elrohir en Elladan.
Denk ook niet dat Simon Tolkien met zo'n verandering in zou stemmen.
Misschien, maar de Harfoots waren er al wel in de 2nd age, dus ze passen wel in die wereld.
Dan sta je nog voor een paar verassingen, goed of slecht moet je zelf maar beslissen
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nou dan moet het wel waar zijn... /s
Zij hebben het toevallig van een review van Grace Randolph (verschrikkelijk luid wijf trouwens).
Wat ze zei was dat ze vond dat de Elfen in de serie nogal vrouwelijk overkomen en ja dat is dan toch duidelijk dat ze meteen allemaal gay zijn... Weer geweldig dat dat stelletje azijnpissers meteen elkaar napraten en met nogal clickbait titels luid de wereld in brengen. Pas precies weer in hun negatieve plaatje dat alles aan de serie kut is.
Ik zou zeggen stop eens met het luisteren naar dat soort grifter ragebait kanalen op Youtube... Zou een hoop mensen goed doen!
Trouwens vandaag beide afleveringen gezien en vond het zelf geweldig, tuurlijk zijn er wel puntjes om op aan te merken maar dan nog heb me er zeker mee vermaakt. Zie zelf echt niet waarom Elrond gay zou zijn...
And how come Amazon or another major entertainment industry player wasn't interested? Middle-earth Enterprises -- and now Embracer -- owns the worldwide rights to make films, video games, board games, merchandise, theme parks, and stage productions relating to the Lord of the Rings trilogy and The Hobbit.
nee. als een man de zelfde dialogen had vond ik de man ook zeuren. Gender heeft hier niks mee te maken
Men heeft er helemaal niks aan om zichzelf vooraf negatief te beïnvloeden. Maar op een of andere manier zijn er hordes 'fans' die dat toch al te graag maar doen. Is het zelfbescherming omdat men niet tegen teleurstelling kan? Is het een soort verknipte poging tot gemeenschapsgevoel? Ik snap het eerlijk gezegd niet.
Ik denk dat daar de verwarring ontstaat.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Vandaar dat ik meermaals heb gezegd dat ik geen oordeel vel totdat ik het gezien heb
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Zie hier de wiki met onderin de bronnen.
Wordt zo moe van die beroepsslachtoffers en de gebruikelijke clubjes die nu ineens beginnen te janken dat Tolkien "racistisch" was terwijl hij juist fel tegen racisme was.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken