LEGO Marvel Super Heroes

Al sinds mijn jeugd ben ik een grote fan van LEGO. Beetje met blokjes spelen, dingen bouwen en hele verhalen verzinnen. Sinds mijn jeugd ben ik ook fan van superhelden. Het is dan ook gaaf om te zien dat mijn favoriete superhelden-universum (Marvel) samenkomt met mijn architecten-passie LEGO in LEGO Marvel Super Heroes. Tijd dus om te kijken wat we allemaal kunnen bouwen.

Tijdens het opstarten van het spel wordt snel bekend wat de rode draad van het spel gaat worden. Planeteneter (lekker woord overigens) Galactus is door het universum aan het zwerven op zoek naar planeten om te consumeren. Hierbij wordt hij geholpen door Silver Surfer. Deze besluit om te kijken of de aarde een lekker hapje is, maar verliest daarbij zijn gave surfboard. Ondertussen is Dr. Doom bezig om alle superschurken te verzamelen om zo de wereld over te nemen. Fury besluit om niet alleen The Avengers te verzamelen maar praktisch elke held uit het Marvel-universum. Dat is fijn want dan komen we ten minste iedereen even tegen.

LEGO Marvel Super Heroes - groupshot

De game is zeer klassiek opgebouwd. Je start een specifiek level op een bijzondere locatie met twee tot drie verschillende superhelden. Elke superheld heeft een speciale kracht die je kunt gebruiken om door het level heen te komen. Hulk kan grote stukken LEGO weggooien, Spiderman kan objecten omver trekken met zijn web en Captain America kan door kleine roosters heen glippen. Gedurende het level kom je een reeks aan nietszeggende baddies tegen die je kunt neermaaien. Als je alleen speelt kun je steeds wisselen tussen superhelden. Je kunt de game ook met twee spelers spelen waarbij elke persoon een specifieke superheld krijgt. Hierbij kun je natuurlijk nog steeds wisselen als er drie superhelden in beeld zijn. Aan het eind van elk level kom je een superschurk tegen die je (op steeds dezelfde manier) moet verslaan waarna de volgende superschurk zich meldt. Heb je Venom bijvoorbeeld eindelijk verslagen, dan komt gelijk The Green Goblin in beeld om het volgende level aan te kondigen.

LEGO Marvel Super Heroes - CaptAmerica

Als je de game in je eentje speelt, is het prima te doen. Het wisselen gaat snel en werkt prima. Echter, zodra je met twee spelers gaat spelen wordt de game nogal onoverzichtelijk. Je kunt namelijk op twee manieren het beeld splitsen: dynamisch of statisch. Dynamisch betekent dat het beeld zich aanpast aan de locatie van je superhelden. Sta je bij elkaar, dan zie je één beeld. Staat speler 2 links en speler 1 rechts, dan wordt het beeld ook zo getoond. Besluit je om te wisselen van kant, dan past het beeld zich aan. Dit werkt voor geen meter omdat je continu van hot naar her rent. Hierbij word je helemaal lijp van het beeld dat zich constant aanpast. Dus kies je voor een statisch scherm. Het nadeel hierbij is dat het scherm (logischerwijs) heel klein wordt. Prima als je met Spiderman speelt, stukken minder als Hulk in beeld is, want die neemt dan 80% van het scherm in beslag.

LEGO Marvel Super Heroes - StanLee

De LEGO-franchise staat bekend om zijn humoristische games, er worden vaak verwijzigingen gemaakt naar een boeken- of filmsreeks. Ook in Marvel Super Heroes gebeurt dit maar toch is de humor nét niet wat je verwacht van een LEGO-game. De dialogen bestaan voornamelijk uit hele cheesy oneliners die elkaar opvolgen. Een verwijzing naar The Avengers wordt nog wel eens gemaakt maar daar houdt het dan ook bij op. Dit is in het begin van de game nog wel leuk maar naarmate de game vordert begint het toch wel te storen. De grap dat Spiderman 'sticks around' is natuurlijk hilarisch behalve na de derde variant hiervan. Toch wel een gemis in een gamereeks die juist bekend staat om zijn goede humor.

LEGO Marvel Super Heroes - EnterSandman

Gelukkig is er de grootte van het spel om alles goed te maken. LEGO Marvel Super Heroes heeft namelijk een ontzettend groot speelveld: Manhattan. Hierin kun je op momenten vrij rondlopen en rustig aankijken wat je wilt gaan doen. Overigens raad ik het niet aan om dit met Hulk te doen want die loopt nogal destructief. In de stad kun je kiezen om een hoofdmissie te doen maar er zijn ook zat sidemissies die je kunt activeren. Daarnaast zijn er ook zat collectibles die je kunt vinden. Overigens starten missies altijd met een bepaalde groep aan superhelden. Je kunt later de missie opnieuw spelen met andere vrijgespeelde superhelden. Zo kun je op plekken komen waar je normaliter niet zou kunnen komen. Er is dus genoeg te doen in de game.

LEGO Marvel Super Heroes is een game met ontzettend veel potentie maar die het nét niet heeft waargemaakt. De game is groot, heel groot. Er is genoeg te doen en zelfs afgeronde missies kunnen nieuwe dingen opleveren. In Manhattan is ontzettend veel te doen waardoor je je niet snel hoeft te vervelen. Het gebrek aan goede humor is echter wel een gemis en ook de misselijkmakende splitscreenfunctionaliteit werkt het spel tegen. In je eentje is de game gaaf om te doen, in co-opmodus is het soms gewoon niet te doen. Daarnaast zijn de levels ontzettend eentonig en repetitief.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ LEGO + Superhelden = awesome - Eentonig leveldesign 7
+ Veel superhelden en superschurken - Beperkte humor