MLB The Show 13

Honkbal is zo'n sport die je alleen op Amerikaanse televisie ziet. In Nederland wordt de sport pas op de NOS behandeld als de Nederlandse ploeg zich richting een finale slaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we maar weinig games kennen omtrent honkbal. MLB The Show is al enkele jaren een hit in de Amerikaanse lijsten maar komt hier nooit echt van de grond. Mede doordat de game hier nooit uitkwam en men genoodzaakt was het spel te importeren. Dit jaar komt daar verandering in, want EA Sports brengt de game ook in Europa uit. Wij hebben de game bekeken op zowel PlayStation 3 als PlayStation Vita en keken of MLB The Show 13 een kans heeft van slagen.

EA Sports brengt zoals gezegd de game voor het eerst uit in Europa maar heeft geen aanpassingen gedaan om het spel aantrekkelijk te maken voor de Europese markt. Marketing-technisch is er sowieso weinig te zien, maar ook de game zelf ziet er op en top Amerikaans uit. Dat betekent veel afkortingen (waar je je wellicht even voor moet inlezen als je weinig honkbalkennis hebt), veel statistieken (die niet altijd even interessant zijn) en veel teams en namen waar de gemiddelde Henk en Ingrid geen kennis van hebben.

Onze Amerikaanse vrinden zullen weinig moeite hebben om het spel te spelen. Zij kennen immers de technologie, de spelers en zijn verzot op statistieken. Wie Moneyball gezien heeft (honkbalfilm met Brad Pitt) of kennis heeft van de sport, weet dat er complete teams zijn opgebouwd puur op statistieken. Mensen met een ontzettend hoog slaggemiddelde, maar net zo snel als Jeroen Verhoeven op een goede dag? Die wordt aangenomen als derde slagman. De echte fan zal deze statistieken gebruiken om zijn team uit te breiden, maar de vraag blijft of de Europese fans hier ook op zitten te wachten. Die willen (waarschijnlijk) gewoon een balletje slaan op een zondagmiddag.

MLB The Show 13 - Stats

Maar goed, laten we er vanuit gaan dat de Europese fan hier wel op zit te wachten. Dan treedt al snel een volgend probleem op. Het is op vele manieren mogelijk om de game te spelen. Alleen het pitchen kan al op vier of vijf verschillende manieren (afhankelijk van platform). Het zou fijn zijn als de game je kort begeleidt via een tutorial-modus waarin je uitgelegd krijgt op welke manieren je de game kunt spelen, dat je deze kort kunt uitproberen, korte uitleg over bepaalde afkortingen of een introductie over de algehele flow van het spel. Helaas gebeurt dit niet en word je redelijk hard in het diepe gegooid. Er is weliswaar een trainings-modus maar hierbij kun je alleen pitchen of 'batten' op één specifieke wijze. Wil je een andere manier proberen (met de rechterstick in plaats van het kruisje), dan moet je de trainingsmodus verlaten, de instellingen aanpassen en opnieuw de training opstarten. Het is dus lastig om snel onder de knie te krijgen op welke manier jij de game het lekkerst vind spelen.

Zowel PlayStation 3 als Vita heeft daarnaast nog een ander probleem en dat zijn de laadtijden. Tijdens het opstarten van een wedstrijd/training duurt het ontzettend lang voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt. Er wordt dan wel een scherm getoond met enkele statistieken (zoals bijvoorbeeld de ERA van de 'starting pitchers') maar deze heb je na tien seconden ook wel doorgelezen. Als ze de laadschermen nou hadden gebruikt om wat tips te laten rouleren, dan had je er nog wat aan gehad. Nu is het vooral storend om constant te moeten wachten.

MLB The Show 13 - Homerun

Maar ook dit laten we voor de grap even buiten beschouwing. We gaan er vanuit dat je als Europeaan geïnteresseerd bent in statistieken, kennis hebt van de spelers/teams en weet hoe het spelletje gespeeld moet worden. Dan zul je je vast ontzettend vermaken met deze game, toch? Ja en nee, helaas. Laten we beginnen met de nee. Een ander probleem dat zijn kop opsteekt is namelijk de belabberde graphics van het spel. Zowel op de PlayStation 3-versie als op de Vita-versie zijn de graphics ondermaats. Niet eens zozeer qua zicht en gelijkenis, dat is op zich best in orde en de spelers hebben een goede gelijkenis.

Het zijn met name de bewegingen in de tussenfilmpjes en tijdens de wedstrijden zelf. Op de Vita-versie komt het meermaals voor dat je richting de dugout loopt, deze compleet leeg uitziet en enkele seconden later compleet gevuld is met het team. Daarnaast gebeurt er vrij weinig in en om het veld om de game een ambiance te geven. Je komt het veld op, je slaat de bal eruit (of je gaat nat met drie strikes), je doet je rondje en dit doe je enkele malen per inning. Het team zit doods in de dugout (als ze überhaupt getoond worden) en ook de rest van het stadion voelt dood aan.

MLB The Show 13 - Pitch

Gelukkig is er ook een goede reden om het spel wél te spelen. Er zijn in totaal twee modi die wel interessant zijn om te spelen: Play Now en Season. Play Now is uitermate geschikt voor de honkbalfan die gewoon één of twee wedstrijdjes wil spelen, alleen of met vrienden, en verder niet geïnteresseerd is in de overige zaken (als statistieken, opstellingen enzovoorts). Hoe je het namelijk ook wendt of keert, het spel zelf speelt onzettend lekker. Als je eenmaal doorhebt wat je moet doen, is het een prima spel om te spelen. Play Now is de perfecte modus om lekker met vrienden op de bank een balletje te slaan.

Daarnaast is er ook de Season-modus; hierbij neem je één of meerdere teams onder je hoede en begeleid je deze (hopelijk) naar de titel. Een beetje vergelijkbaar met de Manager Modus van FIFA. Je zult actief op zoek moeten gaan naar nieuwe spelers, je huidige spelers tevreden houden en zo hoog mogelijk proberen te eindigen. Dit is wel een modus voor de echte honkbalfan, want je gaat hierbij al heel snel in op de statistieken en al gauw komen de spreadsheets tevoorschijn van bepaalde spelers. Een tip vooraf: zorg dat je maar een half seizoen speelt en/of 5 innings, anders duurt een seizoen wel erg lang. Een honkbalteam speelt zowat elke dag en een wedstrijd volledig uitspelen (met negen innings) kan aardig lang duren.

MLB The Show 13 - Catch

Vanuit de ogen van een gemiddelde Amerikaan gezien biedt MLB The Show 13 wel alles wat je kan en mag verwachten van een honkbalspel. Alles is mogelijk. Je kunt het zo simpel houden als je wilt of zo lastig als wat. Alles kun je namelijk door de AI laten doen of je kunt zelf alles bepalen. Slaan kan bijvoorbeeld op de beginnermodus door met een biertje in één hand een van drie knoppen in te drukken met de andere hand. Op het lastigst, pure analog hitting, time je alles via je rechterstick. Ook kun je in het spel alles wat je wilt zelf controleren. Wanneer een speler een honk steelt, hoe ver hij van het honk afstaat, naar welk honk een veldspeler gooit. Voor de honkbalstrategen van de wereld is dit spel een heuse uitdaging. Of er van dit soort mensen genoeg zijn om dit een topspel te maken valt nog te bezien.

MLB The Show 13 levert een hele complete game af voor de echte honkbalfan. Het spel zit bomvol statistieken waar je je doorheen kunt worstelen om net die ene speler te kopen dat jouw team nodig heeft. Of om juist de zwakke schakel van je team te achterhalen en deze om de transferlijst te zetten. De game is voor velen geschikt door de verscheidenheid aan mogelijkheden om de game te spelen: van simpele drukken op knoppen tot perfect getimede sleepbewegingen met de thumbsticks. Helaas zijn de graphics op sommige momenten aan de zwakke kant en voelen sommige modi niet aan zoals je zou verwachten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Vele statistieken - Popups storen mateloos    7
+ Aanpassen aan kennisniveau van controls - Overvloed aan informatie