Ghost Recon: Future Soldier

Gespeeld op PlayStation 3. Ook beschikbaar voor Windows en Xbox 360.

Ik sluip voorzichtig naar voren. Mijn Optical Camo zorgt ervoor dat ik praktisch onzichtbaar ben. Plotseling hoor ik geluiden, mijn teamgenoten bevestigen het: vijanden. Ik schuil achter een boom en zet mijn drone aan. Ik positioneer de drone dusdanig dat ik een goed beeld heb van de omgeving; in totaal spot ik vier verschillende vijanden. Handig, want mijn team bestaat uit vier leden. Ik markeer elke vijand en mijn teamgenoten zorgen dat ze een goed schot hebben. Ikzelf loop nog even naar een andere plek om een beter schot te krijgen. Ik zoom in, mik voorzichtig, de tijd vertraagt en pwiet pwiet pwiet pwiet.... Alle vijanden storten ter aarde, area cleared. Welkom bij Ghost Recon: Future Soldier.

Voor diegenen die de Ghost Recon-reeks niet kennen... Tom Clancy's Ghost Recon is een spellenreeks die in 2001 is gestart. Ondanks de Tom Clancy-naam is dit één van de weinige games die niet afgeleid is van de boeken van Clancy. Ghost Recon is een team dat berucht is vanwege hun stealth-kwaliteiten. Het doel van een Ghost Recon is niet zozeer om guns blazing iedereen om te leggen, maar tactisch na te denken en dan rustig je weg naar een einddoel te banen. Op weg naar dat doel kom je een reeks vijanden tegen die je probeert zo stil mogelijk om te leggen. Ondertussen is alweer het vijfde deel uit de reeks uit en dat is Ghost Recon: Future Soldier

Laten we voorop stellen dat een standaard shooter een aantal ingrediënten bevat: je hebt een sluipmissie, een snipermissie, een missie waarbij je vanaf een jeep al schietend moet ontsnappen aan vijanden, een missie waarbij je van een ander voertuig datzelfde doet (denk hierbij aan helikopters, speedboten of treinen), je hebt een plottwist en uiteindelijk red je de hele wereld. Dit recept is al jaren in gebruik en in die tijd weinig aangepast. Het was dus geen verrassing dat al deze elementen ook in deze game zaten.

GhostRecon 1

Rode draad? Welke rode draad?
We hoeven deze game ook niet te spelen voor het verhaal, want deze is zoals verwacht flinterdun. Een Ghost Recon-team is op pad om een wapenhandel-organisatie op te rollen. Tijdens de missie gaat er een bom af waardoor een Ghost Recon Team Predator sneuvelt. Een ander team wordt opgeroepen om te ontdekken wie hiervoor verantwoordelijk is. Na elke missie heb je weer een stukje van een puzzel bij elkaar gesprokkeld en word je op een nieuwe locatie gedropt. Zodoende reis je de hele wereld af op zoek naar de persoon die overal voor verantwoordelijk is.

Het verhaal is aardig opgezet maar onsamenhangend. De enige reden dat er überhaupt een verhaal in zit, is om te zorgen dat je al die verschillende exotische locaties kunt bezoeken. De eerste missie vindt plaats in Bolivia en daarna word je op pad genomen naar landen als Nigeria, Pakistan, Rusland en de Barentszzee. Ook dit is een gegeven dat we in meerdere shooters gezien hebben; het rondreizen in de wereld zodat we kunnen zien hoe mooi andere gebieden zijn.

Door het continu rondhuppen van plek A naar plek B raak je een beetje de draad kwijt van het verhaal. Je weet dat er ergens een rode draad zit, maar deze is lastig te bepalen. Op het ene moment ben je op zoek naar een wapenhandelaar in Nigeria om daarna een rebellenorganiastie te ondersteunen bij het bevrijden van een Britse spion. Zoals gezegd: het verhaal is flinterdun en onsamenhangend maar dat is niet de reden dat je een shooter speelt.

GhostRecon 2

Augmented Reality
Eén van de eerste dingen die opvalt als je de game opstart is de Augmented Reality-feature. Ghost Recons hebben een nieuw visor gekregen waarmee ze bepaalde informatie geprojecteerd zien in de wereld. Door de AR-functie kun je zien waar je einddoel is, maar ook waar vijanden zitten. Je kunt een drone de lucht in sturen (een kleine bestuurbare helikopter) waarmee je vijanden kunt 'spotten'. Zodra je uit de drone-modus gaat, zie je deze vijanden nog even in je beeld staan, zelfs als ze achter een muur of tank staan. Dit geeft je een korte periode de tijd om om de vijand heen te cirkelen om deze van achteren te doden. Vijanden kleuren rood waardoor je niet per ongeluk de verkeerde persoon neerschiet.

Een andere handige functie is de Magnetic View. Met deze view lichten wapens op; dit is vooral handig als je in een gebied zit met veel burgers. Je zet de Magnetic View aan en ziet precies welke personen vijanden zijn en welke personen onschuldige burgers. In combinatie met de Augmented Reality heb je ontzettend veel functies tot je beschikking om je vijanden één voor één af te maken. Dat is ook gelijk wat deze game anders maakt dan andere shooters; het tempo is vele malen lager. In plaats van al sprintend en schietend een gebied in te rennen, ga je eerst met je tools de locatie van je vijanden opzoeken. Je maakt een plan en stuurt je teamgenoten op pad om een bepaalde positie in te nemen. Je zorgt ervoor dat zowel jij als eventuele lijken niet gevonden worden en zodoende kun je een gebied rustig clearen van vijanden.