The Guilt Trip

In The Guilt Trip gaat uitvinder Andy Brewster (Seth Rogen) samen met zijn moeder Joyce (Streisand) op zakenreis. Wat moeder echter niet weet is dat haar zoon van plan is om haar te herenigen met de man die ooit de grote liefde van haar leven was.

The Guilt Trip 1

Get ready for one mother of a road trip!

The Guilt Trip is een heerlijke met zwarte humor doorspekte komedie van Anne Fletcher, waarin een moeder-zoonrelatie centraal staat. Barbra Streisand speelt de rol van Joyce Brewster, een oudere vrouw die graag haar nieuwsgierige neus in de zaken van haar zoon Andrew steekt. Daarbij voldoet de vrouw aan alle vooroordelen die er over joods-Amerikaanse vrouwen bestaan; ze heeft over alles een eigen mening en draait elke dollarcent om voordat ze die uitgeeft. Haar zoon Andrew is een beetje een sukkel. Hij heeft geen succes bij de vrouwen en in het zakenleven gaat het al niet veel beter met hem.

Andrew Brewster heeft een biologisch schoonmaakmiddel uitgevonden, maar door een gebrek aan marketing verkoopt het prima schoonmaakmiddel genaamd Scieo-clean voor geen meter. Op zekere dag besluit hij op zakenreis te gaan maar maakt eerst nog even een tussenstop bij zijn moeder. Daar hoort hij het verhaal over zijn moeders allereerste grote liefde, nog voor ze zijn vader kende. Vader Brewster overleed toen de kleine Andy nog maar acht jaar oud was en sindsdien is zijn moeder alleenstaand gebleven. Al snel heeft Andy ontdekt waar de allereerste vlam van zijn moeder nu woont en zo leidt de reis van moeder en zoon Brewster naar Los Angeles. Het wordt een reis van acht dagen die de twee nimmer zullen vergeten.

The Guilt Trip 2

The Guilt Trip is een fijne film van regisseuse Anne Fletcher, die we ook kennen van films zoals 27 Dresses en The Proposal. De immer zwartgallige Rogen en de sarcastische Streisand vullen elkaar prima aan in dit door Dan Vogelman geschreven scenario. De rol van Streisand als een moeder die haar zoon maar niet los wil laten is natuurlijk zo clichématig als het maar kan, maar het is ook wel weer een rol die op het lijf van Streisand geschreven is. The Guilt Trip moet het vooral hebben van de vele humoristische scènes. Zo gaan Andy en Joyce naar een datingavondje en belanden ze in een restaurant waar Joyce binnen een uur een gigantische biefstuk moet zien weg te werken om een t-shirt voor haar zoon te winnen. Het valt aan te raden om wat te snacken of te snoepen in de buurt te houden bij het bekijken van deze film want er wordt behoorlijk vaak en veel gegeten.

Het is mij een beetje een raadsel waarom The Guilt Trip destijds niet in de Nederlandse bioscopen te zien is geweest. De cast is goed op dreef en levert een prima film af, die zeker een plaatsje verdient in de dvd-kast van een komedieliefhebber. Naast de film treffen we ook meer dan een uur aan bonusmateriaal op deze prima dvd aan. Dit is een film waarbij je met een tevreden gevoel naar de aftiteling zult kijken.

The Guilt Trip 3

Extra:

Alternate Ending & Alternate openings