Mobiele Reviews #9

Wormen. Als ze in je schoenen zitten wil iedereen ervan af, maar als ze in je iPad of iPhone leven wil iedereen ermee spelen. Het populaire spelletje Worms komt met Worms 3 naar iOS. Tijd om wormen met wormen te bestrijden.

In de basis verschilt Worms 3 niet veel van de voorgaande spellen in de serie. Het is nog steeds turn-based, niet heel lastig en supertactisch, maar daardoor wel nog altijd heel toegankelijk en leuk om te spelen. Toch is er een kleine toevoeging aan de gameplay gedaan.

In Worms 3 heb je namelijk de mogelijkheid om speciale kaarten in te zetten bij elke beurt. De kaarten geven je een upgrade of boost tijdens het gevecht. Zo kun je bijvoorbeeld een kaart inzetten waardoor jouw wormen niet meer te pletter kunnen vallen of waardoor jouw team halve schade aanricht. Naast het feit dat je niet zonder meer alle verschillende kaarten in bezit hebt, je vindt ze in verschillende kisten in het veld, kun je er ook maximaal drie per gevecht inzetten. De kaarten geven de gameplay een heel leuke extra boost, zeker als je op zoek gaat naar leuke kaartcombinaties in de gevechten.

Worms 3 is ook behoorlijk volgestopt met verschillende gamemodi, zeker voor een iOS-spel. Naast de singleplayermodus en de te verwachten online multiplayermodus heeft het spel ook een Pass 'N' Play-modus. Hiermee kun je met maximaal vier teams tegelijk spelen op één apparaat. Daarnaast heb je ook nog de spelmodus Body Count. Hierbij moet je zo lang mogelijk zien te overleven tegen een constante stroom aan wormen, waarbij de waves steeds groter en moeilijker worden. Er is voor elk wat wils in dit spel en het duurt echt wel serieus lang voor je je gaat vervelen.

De wereld van Worms 3 is zoals je gewend bent van de Worms-serie. Grappig, kinderlijk en heel kleurrijk. Er zit ook een heel levendige wereld in het spel. Mocht je echt even niets te doen hebben tijdens het spel, wat ik me niet kan voorstellen, dan kun je altijd nog kijken naar alles wat er op de achtergrond gebeurt.

Het kan zonder twijfel gezegd worden dat Worms 3 een heel prima iOS-spel is. Of je nu in je eentje speelt, online of met vrienden in dezelfde kamer, Worms 3 houdt je prima bezig. Het is wat je kent van de serie en een beetje meer. Grappig, heerlijk weg te spelen en met voldoende content om je langere tijd aan de gang te houden. Wil je iets leuks voor onderweg of waar je ook gamet met je iPad of iPhone? Haal Worms 3 binnen en je zult er geen spijt van krijgen.

Prijs: 4,49 euro.
Worms 3 is exclusief beschikbaar voor iOS. De Worms-franchise is uiteraard op zo'n beetje alles met een scherm beschikbaar.

Geschreven door: StefanW